Khamis, 22 Oktober 2009

Kamu Takkan Bawa Mercedes Kamu Ke Dalam Kubur.Ingat tu!!


Majlis pada 20 /10/2009 baru-baru inibenar-benar mengembirakan kami para penuntut ilmu di Bumi Mesir. Kehadiran lebih kurang 10 orang ulama besar al-Azhar di Majlis Penutupan Pembacaan Hadis Sahih Bukhari anjuran PMRAM cukup memberikan seribu satu kenangan buat kami.

Kehadiran Syaikhul Masyaikh al-Imam al-Allamah al-Muhaddis Dr Ali Jum’ah hafizahullah, Mufti Besar Kerajaan Mesir ke Majlis ini mampu mengubat kembali kesedihan kami semua bilamana satu demi satu tempat tidak berjaya dilaksanakan.

Al-Faqir turut mengalir air mata bilamana Syaikhuna al-Allamah Muhaddis al-Murabbi Dr Yusri al-Hasani hafizahullah menangis bilamana Syaikhuna Ali Jum’ah menceritakan tentang Guru mereka dahulu iaitu Syeikh al-Allamah al-Muhaddis Abdullah Siddiq al-Ghumari rahimahullah. Al-Faqir dapat rasakan betapa Guru Kami ini merasa begitu rindu sekali dengan pemergian Syeikh al-Allamah Abdullah Siddiq al-Ghumari rahimahullah.

Syeikh Abdullah Siddiq al-Ghumari rahimahullah merupakan salah seorang ulama besar dunia yang mana jiwanya hanya dikorbankan sepenuhnya untuk agama Allah taala. Sikapnya dan peribadinya jelas boleh kami lihat kepada perwatakan anak-anak didik beliau.Guru-guru kami di Mesir kebanyakkannya adalah murid kepada Syeikh Abdullah Siddiq al-Ghumari rahimahullah.
Alhamdulillah , walau kami tidak pernah bertemu dengan Syeikh Abdullah Siddiq al-Ghumari, namun roh dan semangatnya kami dapat rasakan bilamana bersama dengan para ulama murabbi yang merupakan anak-anak didiknya.

Syeikh al-Allamah al-Muhaddis Abdullah Siddiq al-Ghumari rahimahullah

Kata Syeikh Ali Jum’ah hafizahullah : “ Ada ulama yang ilmunya sama seperti apa yang ditulis olehnya di dalam kitab-kitabnya, Ada juga ulama yang ilmunya kurang daripada apa yang ditulisnya di dalam kitab, Dan ada juga ulama yang mana ilmunya jauh lebih banyak daripada apa yang ditulisnya di dalam kitab… Maka Syeikhuna Abdullah Siddiq al-Ghumari rahimahullah termasuk di kalangan orang yang mana ilmunya melebihi apa yang ditulis oleh beliau, Setiap kali kami membaca sesuatu kitab yang besar, maka tentu Syeikh Abdullah Siddiq juga akan menyebutkan sepertimana yang kami baca semalam. Lebih menghairankan, kami sendiri tidak pernah melihat beliau membaca. Tetapi apa yang disebutkan olehnya , ternyata seperti apa yang ditulis oleh para ulama besar terdahulu.”

Ilmunya terlalu luas menggunung.Tidak terjangkau oleh pemikiran manusia.Inilah berkat taqwa dan wara’nya Syaikhu Masyaikhuna Abdullah Siddiq al-Ghumari rahimahullah.Terlalu hebat.

Al-Faqir juga berkesempatan bergurau senda dengan para ulama kita di ruang rehat kepada tetamu. Tidak tergambar di fikiran Al-Faqir akan boleh berhadapan dengan Syeikhuna Ali Jum’ah hafizahullah secara berdepan dan sempat beliau berseloroh dengan Al-Faqir . Lebih mengharukan , ketikamana beliau sedang berucap, pandangan matanya tertumpu pada al-faqir ini. Pada mulanya al-faqir tidak merasakan bahawa beliau melihat kepada diri ini. Tapi bilamana al-faqir mengangkat tangan tanda hormat kepada Syaikhuna Ali Jum’ah hafizahullah, ternyata beliau membalas kembali sambil tersenyum manis kepada al-faqir. Lebih meyakinkan , ketika mana Al-Faqir berada berhampiran dengan beliau , beliau asyik memandang kepada al-faqir dan bertanya pelbagai soalan yang melucukan semua pihak kepada al-faqir. Nampak benar keramahan Syaikhuna al-Allamah Dr Ali Jum’ah hafizahullah. Al-Faqir amat rindukan suasana sebegini.

Pengorbanan para ulama besar ini perlu dihargai sebaiknya oleh para penuntut ilmu di Bumi Mesir ini. Tidak ada sedikit pun wang yang diminta. Malah ilmu diberikan secara percuma kepada kami semua.

Satu lagi perkara yang perlu difahami, pihak PMRAM terpaksa melaksanakan majlis terakhir tersebut di Dewan Besar permainan kerana sudah banyak tempat penuh dan kerana sikap JPMK yang sangat-sangat tidak professional.

Saya bersama dengan Saudara Juzaili sendiri ada di dalam perbincangan bersama dengan para ulama ketika kita meminta pandangan tentang tempat terakhir ini yang perlu dilaksanakan. Lebih mengharukan semuanya bersetuju walaupun terpaksa dibuat ditempat sebegitu.

Ulama-ulama al-Azhar ini bukanlah seperti kepimpinan UMNO yang hanya mahukan nama dan tempat yang berprestij. Malah mereka mengatakan kepada kami, mana-mana tempat yang tidak menyusahkan kamu, kami tetap tidak kisah. Selagi tidak menyusahkan pihak penganjur. Allah.. Itu sahaja perkataan yang mampu saya ucapkan. Betapa ikhlasnya para ulama kita.

Sepatutnya perlu dipersoalkan kepada JPMK , dan suruh mereka sendiri datang melihat bagaimana susah payah para ulama kita terpaksa menaiki tangga ke tingkat teratas di rumah Johor sebanyak 5 tingkat. Umur mereka bukan semuanya masih muda belia seperti kami. Semuanya sudah lebih separuh abad kecuali Syaikhuna Usamah al-Azhari hafizahullah yang masih muda.

Al-Faqir sering memimpin tangan Syaikhuna Murabbi al-Muhaddis Muhammad Ibrahim al-Kittani hafizahullah menaiki tangga asrama pelajar-pelajar Johor. Amat mengharukan , Syaikhuna agak termengah-mengah ketika menaiki tangga namun senyuman tetap tidak lekang dibibirnya. Hampir menitis air mata al-faqir bila memikirkan betapa kejamnya sikap JPMK terhadap para ulama kita ini.

Syaikhuna Muhammad Ibrahim al-Kittani hafizahullah menyebutkan kepada al-Faqir pada akhir majlis sebelum beliau berangkat pulang ke Iskandariah “ Syeikh Muhd ( gelaran kepada al-Faqir oleh Syaikhuna Muhammad Ibrahim al-Kittani) , kami sekeluarga sangat gembira dengan majlis sebegini. Sunnah yang telah lama mati telah berjaya dihidupkan kembali. InsyaAllah , saya akan sentiasa memberikan sokongan terhadap apa yang kamu semua lakukan. Majlis ini akan diteruskan secara mingguan dan kami tetap akan datang daripada Iskandariah memberikan komitmen terhadap majlis sebegini”

Ini yang al-Faqir ingin persoalkan kepada mulut-mulut busuk pengampu JPMK. Kami lebih dekat dengan para Masyaikh di sini. Jangan kamu semua mahu menunjuk hebat bahawa apa yang pihak JPMK di bawah kuasa Dr Jamil adalah benar. Jangan cuba menegakkan benang yang basah. Lebih baik diam daripada bersuara. Semalam disediakan tempat untuk bersuara, kenapa tidak datang?? Juak-juak JPMK kenapa tidak datang membela diri?? Kamu buat zalim kepada Saudara Faizal Sabhon yang mati-mati mengampu pihak kamu.

Sekali lagi al-Faqir memberikan amaran, jangan cuba persoalkan kredibiliti mahasiswa al-Azhar di Mesir.Kami bukan budak-budak yang boleh diperkotak-katikkan. Lebih memelikkan pihak kita, yang menjadi penyampai mulut busuk JPMK ini bukannya datang ke Majlis Ilmu sebegini pun. Malah di Masjid al-Azhar pun jarang kelihatan. Malah tak salah kalau saya katakan bahawa langsung tak pernah datang. Patut pun mereka takkan rasa peritnya pelajar agama yang tidak mengharapkan habuan ketika berprogram. Lainlah kalau berprogram bersama Juak-Juak UMNO, bukan setakat dapat makanan, malah kadang-kadang duit juga dihulurkan.

Latihlah ahli UMNO sebegini setiap masa. Moga kamu akan tahu kelak, siapa kawan dan lawan kamu. Kepada Juak-juak JPMK, kamu redha dengan perbuatan JPMK ini samalah seperti kamu redha dengan kejahatan yang mereka lakukan. Malah kamu juga menumpang saham apa yang mereka lakukan kepada para auliya ini.

Kami sesekali tidak akan mendoakan laknat kepada kamu.Kami penuntut di Masjid al-Azhar lebih mengetahui hukum berbanding kamu.Tapi kami mohon kamu semua diberikan hidayah dan petunjuk ke jalan kebenaran. Moga kamu semua beroleh ketenangan dan kesedaran.

Perjuangan harta benda takkan ke mana . Kamu takkan bawa Mercedes kamu ke dalam kubur.Ingat tu!!

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Penuntut Masjid al-Azhar dan Masjid al-Asyraff,
Kaherah, Mesir

5 ulasan:

  1. Allah..untungnya kome sume..jelesnye..

    BalasPadam
  2. Doakan ana dapat semangat untuk menuntut ilmu dan ikhlas padanya sebagaimana shbat2 yang lain.Tahniah kepada semua yang terlibat.

    BalasPadam
  3. بارك الله فيكم...sememangnya bersuhbah dengan ulama memberikan satu pengalaman dan ruh yg tidak dapat digambarkan...

    BalasPadam
  4. Allahuakbar.....syabas ya ustaz.....ana sntiasa brsama ustaz.....UMNO akan tumbang

    BalasPadam
  5. ALLAHUAKBAR....semoga semua penuntut ilmu di mesir ini dapat paham dan amalkan agama,,,,umno yang dah paham tu,,cepat2 lah kembali,,,selagi masih ada ruang yang Allah bagi,,maas salamah

    BalasPadam

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...