Sabtu, 16 April 2011

Catatan Di Hari Lahir Mohd Nazrul

Hari ini merupakan hari lahir saya yang pertama setelah bergelar suami. Alhamdulillah diberikan peluang oleh Allah taala untuk terus hidup dan menyampaikan dakwah dengan baik. Juga bersyukur dapat bersama mengharungi hidup dengan isteri tercinta , Ummi Kalsum binti Ramlee, seorang isteri yang cukup tabah bagi saya. Semoga ketabahannya akan dibalas syurga oleh Allah taala kelak. Ummilah hadiah terbesar buat abang.

Terima kasih kepada ayah dan bonda yang bersusah-payah membesarkan anakanda. Kalian berdua adalah kunci pintu syurga anakanda kelak. Ampunilah anakanda di atas segala kesilapan yang pernah anakanda lakukan pada ayah dan bonda.

Mampukah saya menjadi seorang anak seperti Sayyiduna Abu Hurairah radhiyallahu anhu yang seringkali dibanggai oleh ibunya. Sayyiduna Abu Hurairah radhiyallahu anhu seringkali mengucapkan salam pada ibunya dengan lafaz :


Allahu Akbar, saya sering tertanya-tanya sendiri, adakah ayah dan ibu saya gembira dan berbangga dengan saya sekarang? Ya , saya tidak punya apa-apa. Tidak punya sijil pengajian lagi, masih bertatih dalam pengajian. Cuma sekeping hati yang terlalu cintakan agamaNya sahajalah yang menjadi hadiah buat mereka berdua.

CERITA AL-IMAM HAIWAH BIN SYURAIH

Saya memang tidak akan dapat menjadi anak sehebat al-Imam Haiwah bin Syuraih rahimahullah ( wafat 159 H), seorang ulama hadis yang sangat agung dan dimaqamkan di Mesir. Majlisnya dihadiri ribuan murid yang menuntut tinggalan agung Baginda sallallahu alaihi wasallam. Namun ketinggian budinya dengan ibunyalah yang menyebabkan beliau disebut-sebut di dalam sejarah.

Pernah satu hari ibunya datang ketika beliau sedang mengajar hadis. Kata ibunya kepada ulama besar ini :

“ Wahai Haiwah, cepat bangun dan tolong siatkan dan potongkan ayam untukku”

Apakah reaksi seorang imam besar hadis ini? Tidak tahukah ibunya bahawa anaknya sedang mengajar hadis di hadapan ribuan penuntut?

Sang Imam terus bangun meninggalkan majlis hadis tersebut dan murid-muridnya bagi menyelesaikan urusan ibunya. Beliau membuat seperti apa yang diarahkan ibunya tersebut. MasyaAllah. Tidak hairan namamu disebut-sebut sehingga sekarang.

Tahukah kalian berapakah pendapatan Sang Imam ini berkat mentaati ibunya? Pendapatannya sebulan adalah sebanyak 60 dinar bersamaan RM 687 × 60 = RM 41220.

Namun, kesemuanya akan disedekahkan kepada faqir miskin dan golongan yang memerlukan. Kesemuanya disedekahkan tanpa tinggal walau satu dirham sekalipun. Tetapi, setelah pulang ke rumah, jika Sang Imam menyelak hamparan tidurnya maka 60 dinar itu kembali ada kepadanya. Digantikan oleh Allah taala berkat ketaatannya kepada Allah dan kebaikannya kepada ibunya.

Pernah sekali beliau dilihat di dalam keadaan yang sangat dhoif. Tiada makanan yang mampu untuk beliau beli kerana ketiadaan wang. Maka seorang lelaki mengatakan kepada beliau :

“ Wahai Imam, mengapa engkau tidak berdoa kepada Allah taala semoga diberikan rezeki kepadamu?”

Beliau terus mengambil segenggam pasir ditangannya lalu melemparkannya ke arah lelaki tersebut. Pasir itu bertaburan dan yang kekal di tangannya telah bertukar menjadi emas.  Lalu beliau berkata kepada lelaki itu:

“  Kamu nak lagi suruh aku berdoa kepada Allah taala setelah melihat perkara sebegini boleh berlaku?”

Maksudnya, Sang Imam ingin mengajar kepada lelaki tersebut agar jangan memandang kefakiran tersebut sebagai bala Allah taala kepadanya. Sedangkan kefakiran tersebut adalah cara untuk Sang Imam lebih berharap dan mengingati Allah taala.

Bagaimana Sang Imam boleh mendapatkan nikmat dan kelebihan sedemikian rupa? Tidak lain hanyalah kerana ketaatannya kepada Allah dan Rasul serta kebaikkannya kepada Ibu dan Bapa beliau.

Semoga saya mampu menjadi seperti para ulama tersebut. Mentaati ibu bapa tanpa berbelah bahagi. Umur semakin meningkat maksudnya perjalanan kita menuju Allah taala semakin hampir. Semakin umur meningkat, semakin hampir kita merendah ke dalam bumi.

Amal yang ada sudah tentu tidak mencukupi untuk membeli syurgaMu Ya Allah. Hanya cinta kepadaMu dan Baginda Rasul sallallahu alaihi wasallam serta ketaatanku kepada kedua ibu bapaku sahajalah yang mungkin melayakkan aku ke sana. Amin Ya Rabb..

P/S: Terima kasih kepada semua sahabat yang sering mendoakan saya dan isteri serta keluarga. Semoga kita semua dapat bersama di dalam syurga Allah taala kelak di dalam Majlis Baginda sallallahu alaihi wasallam.

Tidak dilupakan kepada adik-adik abang yang tercinta Naddia, Naqiyah, Naufal, Nuqman dan Natrah. Semoga kalian semua dapat sentiasa menggembirakan ibu dan ayah. Gembirakan mereka dengan akhlak dan peribadi yang soleh dan solehah.

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Penuntut Masjid al-Azhar al-Syarif & Masjid al-Asyraff,
Rumah Mak dan Ayah Di Pedu,
Jam 2:34 Pagi ( 17 April 2011)

2 ulasan:

  1. selamat hari lahir sahabatku di kejauhan...semoga sentiasa dirahmati ALLAH.

    BalasPadam
  2. thanks for the great post keep it up

    BalasPadam

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...