SOALAN
Apakah hukum membawa i'rabul quran(kitab menerangkan tatabahasa di dalam al-Quran) semata-mata tanpa terjemahan tanpa wudhuk atau dalam keadaan haid?
JAWAPAN
Terima kasih kepada saudari yang bertanya,Firman Allah subhanahu wa taala di dalam surah al-Waqiah:
Sabda Baginda sallallahu alaihi wasallam daripada hadis yang diriwayatkan oleh Saidina Ibn Umar radhiyallahu anhuma:
Maksudnya: Janganlah kamu menyentuh al-Quran melainkan kamu di dalam keadaan yang bersih.
Menurut al-Imam Haithami rahimahullah di dalam kitab Majma’ Zawaid hadis ini diriwayatkan oleh para ulama hadis yang thiqah.
Para ulama berbeza pendapat berkenaan membawa al-Quran yang terdapat di dalamnya tulisan selain daripada al-Quran( sama ada I’rab al-Quran, tafsir al-quran di dalam bahasa Arab sekalipun, dan terjemahan di dalam bahasa lainnya).
Menurut al-Imam Jurdani rahimahullah di dalam kitab Fathul Allam Syarah Mursyidul Anam, dibenarkan untuk membawa al-Quran yang terdapat seperti apa yang kita sebutkan sebelum ini.Walaupun kita berniat membawa al-Quran semata-mata.Ini jika tafsir (atau i'rab dan sebagainya) itu lebih banyak daripada tulisan di dalam al-Quran.
Tetapi jika tulisan tersebut lebih sedikit daripada al-Quran, ataupun sama banyaknya, atau kita tidak pasti yang mana satu lebih banyak maka hukumnya adalah haram untuk menyebtuh al-Quran tersebut tanpa wudhuk.
Sebaiknya kita memastikan terlebih dahulu.Bagi mengelakkan daripada melakukan perkara yang diharamkan oleh Syarak.Wallahu a’lam.
Rujukan:
1. Tibyan fi Adabi Hamalatil Quran oleh al-Imam Nawawi.
2. Fathul Allam Syarah Mursyidul Anam oleh al-Imam Jurdani jilid 1 mukasurat 251-252.
Mohd Nazrul Abd Nasir, Hayyu 10,Kaherah Mesir
Apakah hukum membawa i'rabul quran(kitab menerangkan tatabahasa di dalam al-Quran) semata-mata tanpa terjemahan tanpa wudhuk atau dalam keadaan haid?
JAWAPAN
Terima kasih kepada saudari yang bertanya,Firman Allah subhanahu wa taala di dalam surah al-Waqiah:
لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ (79)
Sabda Baginda sallallahu alaihi wasallam daripada hadis yang diriwayatkan oleh Saidina Ibn Umar radhiyallahu anhuma:
لا تمسَّ القرآن إلا و أنت طاهر
Maksudnya: Janganlah kamu menyentuh al-Quran melainkan kamu di dalam keadaan yang bersih.
Menurut al-Imam Haithami rahimahullah di dalam kitab Majma’ Zawaid hadis ini diriwayatkan oleh para ulama hadis yang thiqah.
Para ulama berbeza pendapat berkenaan membawa al-Quran yang terdapat di dalamnya tulisan selain daripada al-Quran( sama ada I’rab al-Quran, tafsir al-quran di dalam bahasa Arab sekalipun, dan terjemahan di dalam bahasa lainnya).
Menurut al-Imam Jurdani rahimahullah di dalam kitab Fathul Allam Syarah Mursyidul Anam, dibenarkan untuk membawa al-Quran yang terdapat seperti apa yang kita sebutkan sebelum ini.Walaupun kita berniat membawa al-Quran semata-mata.Ini jika tafsir (atau i'rab dan sebagainya) itu lebih banyak daripada tulisan di dalam al-Quran.
Tetapi jika tulisan tersebut lebih sedikit daripada al-Quran, ataupun sama banyaknya, atau kita tidak pasti yang mana satu lebih banyak maka hukumnya adalah haram untuk menyebtuh al-Quran tersebut tanpa wudhuk.
Sebaiknya kita memastikan terlebih dahulu.Bagi mengelakkan daripada melakukan perkara yang diharamkan oleh Syarak.Wallahu a’lam.
Rujukan:
1. Tibyan fi Adabi Hamalatil Quran oleh al-Imam Nawawi.
2. Fathul Allam Syarah Mursyidul Anam oleh al-Imam Jurdani jilid 1 mukasurat 251-252.
Mohd Nazrul Abd Nasir, Hayyu 10,Kaherah Mesir
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.