Ahad, 29 Mac 2009

Perbicaraan Berkenaan Hadis اختلاف أمتى رحمة


Kita sering mendengar perbicaraan berkaitan dengan hadis yang saya ingin bincangkan pada hari ini. Sebahagian golongan menolak mentah-mentah hadis ini hanya semata-mata mendengar cakap-cakap yang tidak berasaskan dalil. Golongan wahabi yang mengaku bahawa mereka adalah golongan yang begitu mengambil berat tentang hadis juga sebenarnya hanya bercakap sahaja. Bak kata pepatah “ Cakap Tak Serupa Bikin”. Saya bukan bertujuan untuk menghujum golongan sebegini. Tetapi seperti kata para ulama yang mashyur yang saya nukilkan daripada kitab بلوغ السول فى مدخل علم الأصول ialah الحق أحق أن يتبع maksudnya ialah kebenaran itu adalah lebih berhak kita ikuti.Kalam ini juga sering saya dengar daripada mulut guru saya, Syeikh Al-Allamah Yusri Al-Hasani Al-Syafie Hafizahullah.

Perbahasan tentang hadis ini saya nukilkan daripada kitab الفروع الخلافية yang dikarang oleh Al-Muhaddis Al-Allamah Syeikh Muhammad Zaki Ibrahim Rahimahullah, salah seorang ulama besar Al-Azhar. Saya tidaklah mahu menterjemahkannya satu persatu. Tetapi apa yang saya muatkan di sini adalah isi penting yang dibahaskan oleh Al-Syeikh Muhammad Zaki Ibrahim Rahimahullah.

Disebutkan di dalam kitab المقاصد الحسنة oleh Al-Imam Al-Sakhawi Radhiyallahuanhu: Hadis ini diriwayatkan oleh al-Imam Baihaqi di dalam kitab المدخل dengan sanad yang منقطع yang diriwayatkan oleh Saidina Ibn Abbas Radiyallahu 'Anhuma dengan lafaz:

إن أصحابى بمنزلة النجوم فى السماء فأيها أخذتم به اهتديتم و اختلاف أصحابى لكم رحمة

Maksudnya: Sesungguhnya kedudukan para sahabat aku adalah seumpama bintang-bintang di langit(yang menunjukkan arah kepada yang tersesat). Mana-mana sahabatku yang kamu ikuti maka kamu akan mendapat hidayah (petunjuk). Perbezaan pandangan di kalangan sahabatku adalah rahmat kepada kamu semua.

Hadis ini diriwayatkan oleh ramai para ulama terkemuka hadis. Antaranya ialah Al-Imam Thabrani dan Al-Dailami dengan lafaz yang sama(terdapat rawi yang Dhoif pada sanadnya). Begitu juga Al-Imam Al-Zarkasyi dan Ibn Hajar di dalam اللآئى menyandarkan hadis tersebut kepada Nasr Al-Maqdisi di dalam الحجة dengan secara مرفوع (menyandarkan kepada baginda Sallallahu 'Alaihi Wasallam) tanpa memberikan sebarang komen terhadap sanadnya. Ramai lagi para ulama yang membicarakan hadis ini di dalam kitab-kitab mereka. Antaranya ialah Ibn Hajib di dalam kitabnya المختصر, Al-Hulaimi, Al-Qadhi Hussain, Imam Al-Haramain dan lain-lain para ulama yang muktabar radiyallahu anhum.
Di dalam Musnad al-Firdaus, hadis diriwayatkan oleh Ibn Abbas Radhiyallahu anhuma dengan secara مرفوع :
اختلاف أصحابى لكم رحمة

Maksudnya: Perbezaan para sahabatku merupakan rahmat bagi kamu semua.

Al-Imam Abu Nuaim meriwayatkan dengan lafaz hadis :

كان اختلاف أصحاب رسول الله صلى الله عليه و سلم رحمة للناس

Maksudnya : Sesungguhnya perbezaan pandangan para sahabat Rasulullah sallallahu alaihi wasallam adalah merupakan rahmat bagi sekalian manusia.

Al-Imam Ibn Saad juga meriwayatkan dengan lafaz yang sama di dalam kitab Tabaqatnya yang mashyur daripada Al-Qasim Ibn Muhammad Radhiyallahu 'Anhu.

Kata
Syeikh Muhammad Zaki Ibrahim Rahimahullah : “Dengan sumber-sumber yang kita sebutkan tadi maka dapat kita ketahui bahawa sekurang-kurangnya hadis ini ada juga sumbernya. Bukan tiada langsung seperti mana yang dikatakan oleh sebahagian orang yang tidak jelas dalam perkara ini. Sumbernya jelas sepertimana yang kita sebutkan sebelum ini yang kita nukilkan daripada para ulama yang pakar di dalam bidang hadis ini. Memang jelas secara realitinya bahawa khilaf di kalangan para ulama adalah merupakan benar-benar rahmat kepada ummat.”

TOHMAHAN TERHADAP HADIS INI

Al-Imam Al-Khattabi radhiyallahu anhu menyebutkan di dalam kitabnya غريب الحديث bahawa yang hanya menolak dan melemparkan tohmahan terhadap hadis ini hanyalah dua orang sahaja. Salah seorangnya ialah seseorang yang tidak tahu malu iaitu Ishak Al-Mausili dan seorang lagi ialah orang yang sesat iaitu Amru bin Bahru!!! Mereka berdua mengatakan: Jika kita katakan bahawa ikhtilaf itu adalah rahmat maka sudah tentu jika bersatu pendapat maka akan menjadi azab.

Inilah perkataan yang sering disebutkan oleh golongan-golongan
متمسلفة (yang kononnya mengikut salaf) pada zaman sekarang.

Al-Imam Nawawi Radhiyallahu 'Anhu menyebutkan di dalam syarah Sahih Muslim: Tidak semestinya jika kita katakan bahawa sesuatu itu adalah rahmat maka lawannya tentu azab.Katanya lagi: Tidak semestinya akan berlaku sedemikian. Tidaklah seseorang yang mengatakan sedemikian melainkan orang yang jahil dan berpura-pura tidak tahu.

Kata syeikh Muhammad Zaki Ibrahim Rahimahullah selepas membincangkan perkara ini:
Berdasarkan hukum secara mantiq maka maaf jika kata katakan bahawa golongan yang masih mencerca hadis ini selepas mengetahui hukum yang kita letakkan maka mereka sebenarnya telah membuat sesuatu tanpa berfikir panjang terlebih dahulu dengan memasukkan mereka di dalam golongan yang tidak tahu malu dan sesat seperti disebutkan oleh Imam Al-Khattabi, dan jahil serta pura-pura tidak tahu sepertimana yang disebutkan oleh Al-Imam Nawawi Radhiyallahu 'Anhuma. Kedua-duanya menyakitkan. Maka kami tidak mahu mengatakan kepada saudara kami sesama Islam sedemikian rupa!!

Jadi telah jelas kita sebutkan secara jelas tanpa sebarang syak wasangka lagi. Maka kebenaran di depan mata kalian. Timbang-timbanglah dengan pemikiran yang waras tanpa menghujum tanpa dalil seperti yang kalian inginkan.

Sekali lagi saya ulangi perkataan para ulama
الحق أحق أن يتبع. Semoga sidang pembaca dapat menilainya dengan baik dan saksama. Wassalam.

Mohd Nazrul Abd Nasir ,
BIlik 102 , Rumah Kedah Hayyu 10,
Kaherah, Mesir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...