Rabu, 16 Disember 2009

BACA DAN FAHAMI DENGAN BAIK SEBELUM CEPAT MEMBERIKAN KOMENTAR....

Sedih melihat apa yang berlaku sejak akhir-akhir ini. Segalanya saya serahkan kepada Allah taala dan saya bertawassul kepada Baginda sallallahu alaihi wasallam moga diberikan kekuatan sepertimana Baginda sallallahu alaihi wasallam menerima ujian ketika berdakwah terdahulu.

Jika dibandingkan dengan ujian yang Baginda sallallahu alaihi wasallam , para anbiya alaihimussolatu wassalam serta para salafussoleh terdahulu maka ternyata apa yang saya hadapi ini terlalu sedikit. Langsung tidak dapat dibandingkan dengan setitik peluh Baginda sallallahu alaihi wasallam yang cukup mulia.

Mereka dibunuh,dicincang, dikhianati. Saya cuma dicaci, dimaki dan dihambur kata-kata kesat. Apalah sangat jika dibandingkan. Terlalu jauh. Namun saya bersyukur, sahabat-sahabat seperjuangan di Perlembahan Nabi Allah Musa alaihissalam ini serta sahabat-sahabat daripada Tanah Air selalu memberikan semangat kepada kita untuk terus menegakkan kebenaran.

Sedikit sangat yang membenci, namun masih ramai yang memberikan sokongan.

SETIAP ZAMAN PUNYA FITNAH TERSENDIRI

Ya, setiap zaman punya fitnahnya tersendiri. Zaman Saidina Abu Bakr al-Siddiq radhiyallahu anhu menghadapi golongan murtad serta golongan yang tidak mahu membayar zakat. Berat terpaksa untuk berhadapan dengan seseorang yang pernah berjuang bersama-sama pada zaman Baginda sallallahu alaihi wasallam masih hidup namun segalanya ketentuan Allah taala jua. Akhirnya Khalifah Rasulullah yang mulia ini wafat diracun oleh golongan yang tidak senangkan kebaikan.

Saidina Umar al-Faruq, Khalifah yang penuh dengan kebaikan dan keadilan. Sehingga Baginda sallallahu alaihi wasallam menyebutkan bahawa “ jika ada lagi Nabi selepasku maka Umarlah yang layak untuk menjadi Nabi. Namun, Allah taala telah menetapkan bahawa tiada lagi Nabi selepas kewafatanku”. Juga dibunuh dengan kejam sekali oleh Abu Lu’luah al-Majusi laknatullah. Tujuh belas tikaman dibelakang Saidina Umar al-Faruq radhiyallahu anhu dengan menggunakan serampang dua mata bukanlah sesuatu yang ringan.

Saidina Uthman Zunnurain radhiyallahu anhu, Khalifah yang ketiga. Sahabat Baginda sallallahu alaihi wasallam yang sangat lemah lembut. Rupanya kelembutan di dalam berdakwah juga tetap tidak disenangi oleh sekelompok manusia yang busuk hatinya. Beliau yang mana Rasulullah sallallahu alaihi wasallam menyebutkan bahawa para Malaikat Allah juga malu dengannya. Namun tangan-tangan kotor yang memancungnya ketika membaca ayat-ayat suci al-Quran lansung tidak malu untuk berbuat sedemikian. Malah mereka tidak malu untuk berhadapan dengan Baginda sallallahu alaihi wasallam kelak.

Saidina Ali karramallahu wajhah wa alaihi al-salam, seorang sahabat yang sanggup susah senang dengan Baginda sallallahu alaihi wasallam juga turut dibenci malah dimusuhi sehingga akhirnya berakhir dengan pembunuhan keatasnya dengan kepala Saidina Ali ditetak sehingga tetakan tersebut menghampiri otaknya yang menyebabkan kewafatan beliau.

Ini pada zaman sahabat. Saidina Hassan al-Basri rahimahullah terpaksa berhadapan dengan seorang gabenor kejam , Hajjaj Yusuf al-Thaqafi. Dikejar, diburu untuk dipancung. Namun Allah taala menyelamatkan ulama besar ini. Diburu hanya kerana ingin mempertahankan kebenaran.

Saidina Said bin Jubair rahimahullah , seorang ulama besat Tabi’en, juga pernah dicaci maki oleh Hajjaj Yusuf al-Thaqafi. Malah dicaci maki ibu Saidina Said bin Jubair dihadapan mata kepalannya sendiri. Ini berlaku sebelum beliau disembelih oleh Hajjaj Yusuf. Malah Hajjaj meminta untuk Saidina Said bin Jubair rahimahullah memilih cara bagaimana untuk beliau mahu mati. Maka dijawab oleh beliau :

“Bunuhlah dengan apa cara sekalipun yang engkau suka wahai Hajjaj, Allah taala akan membalas kembali kepadamu sepertimana cara yang engkau gunakan kepadaku ketika membunuhku di akhirat kelak.”

Ketika diberikan arahan untuk dibunuh maka Saidina Said tertawa. Hajjaj pelik melihat keadaan sedemikian. Lalu bertanya : “ Bukankah kamu tidak pernah tertawa selama 40 tahun, tetapi mengapa sekarang engaku tertawa?”

Saidina Said menjawab : “ Ya benar aku tidak pernah tertawa selama 40 tahun, namun hari ini aku tertawa kerana lucu dengan sikap angkuhmu dengan hukum Allah namun Allah taala masih berlembut denganmu”

*******

Betapa ramai yang mulutnya lancang memaki hamun, mencerca namun terkadang diri tidak sedar betapa Allah taala masih menyayanginya, memberikan peluang hidup untuk bertaubat memohon keampunan. Namun berapa ramai yang sedar perkara ini?? Ramai yang lalai.

Al-Imam Ahmad rahimahullah disebat hanya semata-mata kerana mempertahankan bahawa al-Quran bukanlah makhluk tetapi kalam Allah yang Qadim. Mulianya sikap beliau sehinggakan al-Imam Syafie yang pada ketika itu berada di Iraq, bermimpi bertemu Rasulullah sallallahu alaihi wasallam . Malah Rasulullah sallallahu alaihi wasallam menyuruh untuk al-Imam Syafie rahimahullah menyampaikan salam kepada al-Imam Ahmad di atas pengorbanan yang dilakukan dan khabar gembira bahawa al-Imam Ahmad akan masuk syurga Allah taala dengan ujian yang menimpanya. Al-Imam Ahmad rahimahullah yang gembira dengan berita tersebut memberikan jubahnya kepada al-Imam Syafie , yang mana jubah itu direndam oleh Imam Syafie dan diberi minum air rendaman tersebut kepada sesiapa yang datang meminta ubat kepada al-Imam Syafie rahimahullah.

Al-Imam Isa bin Dinar rahimahullah yang wafat pada tahun 212 H, dipenjara 20 tahun hanya semata-mata mempertahankan sepertimana apa yang dipertahankan oleh al-Imam Ahmad bin Hanbal rahimahullah.

*****

Ini contoh-contoh kesusahan dan keperitan yang dihadapi oleh para ulama terdahulu. Jika dibandingkan dengan apa yang dihadapi sekarang oleh kita, terlalu jauh malah tidak layak untuk dibandingkan.

FITNAH SEKARANG FITNAH KEJAHILAN

Ubat jahil adalah ilmu. Ilmu yang benar akan diperoleh oleh hati yang benar-benar inginkan kebenaran dan ikhlas.

Zaman ini, zaman ayat-ayat Mutasyabihat digunakan kembali untuk mengelirukan masyarakat.
Malah al-Imam Ibn Taimiyah rahimahullah sendiri telah bertaubat diatas apa yang ditimbulkannya satu ketika dahulu berkenaan perkara ini. Ini seperti yang disebutkan oleh al-Imam al-Allamah Salamah al-Qudhoi’e di dalam kitabnya yang berjudul “ al-Barahin al-Saati’ah” yang mana beliau sendiri menukilkan kisah taubat ini daripada kitab Tarikh karangan al-Imam Salahuddin al-Kutubi rahimahullah pada juzuk 20.

Ini juga disebutkan oleh al-Imam Zahid al-Kauthari rahimahullah yang mana beliau sendiri melihat tanda tangan Sultan Nasir al-Qalawun serta tulisan tangan Ibn Thulun rahimahumullah berkenaan perkara tersebut.

Ini diantara isi surat al-Imam Ibn Taimiyah rahimahullah :

“ Segala puji bagi Allah taala… Apa yang aku telah pegangi selama ini iaitu dengan mengatakan bahawa Allah taala duduk di atas Arasy , bukanlah seperti mana apa yang difahami dengan zahirnya, pegangan aku yang mengatakan bahawa Allah taala turun ke langit dunia juga bukanlah seperti zahirnya, Segala pegangan yang bertentangan dengan apa yang aku lafazkan sekarang adalah batil , dan setiap tulisanku dan perkataanku yang bertentangan dengan pengakuanku sekarang adalah batil ataupun apa-apa perkara yang aku sandarkan perkara yang tidak layak kepada Allah maka aku berlepas diri daripadanya. Mulai sekarang aku bertaubat dan berlepas diri daripada apa yang aku pegangi selama ini yang mana bertentangan dengan pengakuanku sekarang”

Surat ini ditulis oleh al-Imam Ibn Taimiyah rahimahullah pada hari Khamis ,16 Rabi’ul Akhir tahun 707 H.

Malah beliau mengakui bahawa segala yang ditulis di atas adalah dengan kehendaknya sendiri serta tidak dipaksa oleh sesiapa pun.

Di atas surat tersebut, terdapat pengiktirafan daripada al-Qadhi Qudhah al-Imam Badruddin Ibn Jamaah rahimahullah . al-Imam Abdul Ghani bin Muhammad al-Hanbali rahimahullah juga mengiktiraf pengakuan tersebut.

Antara ulama lain yang menyaksikan perkara tersebut malah terdapat tandatangan mereka ialah al-Imam Abdul Aziz al-Namrawi rahimahullah, al-Imam Ali bin Muhammad bin Khattab al-Baji al-Syafie rahimahullah, al-Imam Al-Hassan bin Ahmad bin Muhammad al-Husaini rahimahullah , al-Imam Abdullah Ibn Jamaah rahimahullah dan al-Imam Muhammad bin Uthman al-Buriji rahimahullah. Sila Rujuk al-Barahin al-Saati’ah oleh al-Imam Salamah al-Qudho’ie mukasurat 194-199.

******

Ulama salaf dan khalaf tiada masalah pada ayat-ayat Mutasyabihat ini. Mereka menyerahkan maksudnya kepada Allah taala. Tanpa mengatakan bahawa “ Allah taala bertangan , namun tanganNya tidak seperti makhluk”. Tiada seorang pun ulama salaf yang mengatakan sedemikian. Malah para ulama salaf mengatakan bahawa “ Kami beriman dengan ayat-ayat Mutasyabihat tersebut, namun maksudnya kami serahkan kepada Allah taala tanpa sesekali menyamakan Allah taala dengan makhluk”

Para ulama Khalaf mentakwilkan , mengapa??? Kerana fitnah pada zaman tersebut berleluasa. Golongan awam yang tiada kelayakan malah berani mengatakan bahawa Allah taala berjisim dan punya tangan dan kaki dan lain-lain. Maka takwilan yang dilakukan hanya untuk menyelamatkan aqidah umat Islam.

Tidak terlintas dihati para ulama Islam ketika tersebut untuk mengkafirkan sesiapa sahaja sesuka hati. Malah mereka lebih untuk menyelamatkan daripada memusnahkan. Berbeza dengan zaman sekarang, zaman menghujum. Malah mencaci maki bilamana kekeringan hujah dan ilmu.

****

NASIHAT SAHABAT YANG PRIHATIN

Sahabat saya ada yang memberikan cadangan kepada saya agar tidak lagi menulis berkenaan isu-isu sebegini. Beliau malah bimbang saya akan dicaci maki lagi. Beliau menyarankan agar saya mengambil jalan Saidina Ibn Umar dan Abu Zar al-Ghifari radhiyallahu anhuma ketikamana peperangan Siffin yang mana mereka berdua tidak menyertai bimbang fitnah semakin berleluasa. Saya terharu dengan perhatiannya kepada saya, namun jawapan yang saya berikan kepada sahabat saya ini ialah :

“ Mungkin saya tidak memilih jalan seperti Saidina Ibn Umar dan Abu Zar al-Ghifari radhiyallahu anhu yang bersikap mendiamkan diri, namun saya memilih jalan Saidina Ali karramallahu wajhah wa alaihi al-salam yang tidak mahu melihat akan berlaku lebih banyak salah faham jika mengambil sikap berdiam diri.”

NASIHAT SAYA KEPADA SEMUA PEMBACA

Jika tidak suka dengan apa yang kami pelajari di al-Azhar al-Syarif, maka jangan lagi menjenguk ke laman saya ini. Lawatilah laman-laman lain yang menyokong pendapat kalian. Malah , kami juga tidak berkeinginan untuk menjengah masuk ke laman-laman milik kamu untuk membuat kekacauan sepertimana yang kamu lakukan di laman-laman orang yang tidak sependapat dengan kamu. Saya menulis adalah untuk sahabat yang inginkan kefahaman dan kebaikan.

Saya hanya melayan sahabat-sahabat yang inginkan kebenaran dan kebaikan serta yang memberikan nasihat atas dasar kebaikan bukan untuk memaksa-maksa mengikuti mereka. Kamu mencanangkan bahawa perbezaan pendapat itu baik, namun kamu sebenarnya bukan meraikan perbezaan malah ingin memaksa orang lain megikuti pendapat kamu, kononnya orang lain sesat hanya kamu yang benar.

Saya harapkan sangat-sangat, golongan-golongan sebegini tidak lagi menjengah ke laman saya jika kekacauan yang kamu semua inginkan. Saya hanya menjemput sahabat-sahabat yang punya pandangan luas dan berlapang dada di dalam perbincangan untuk bersama-sama mempertahankan kebaikan dan bertolong menolong melakukan kebajikan.

Beradab sopanlah. Baca dan fahami dengan baik. Adakah saya mencaci maki dan mencerca kamu di dalam perkataan saya??

Semoga Allah taala memberikan petunjuk dan hidayah kepada kita semua.amin.

MOHD NAZRUL ABD NASIR,
PENUNTUT MASJID AL-AZHAR AL-SYARIF DAN MASJID AL-ASYRAFF,
CAFE KUALA LUMPUR,
KAHERAH, MESIR

74 ulasan:

  1. assalamualaikum ustaz nazrul,terharu baca artikel terbaru ni,Insyaallah ana akan berdiri teguh di belakang golongan ulama yang ikhlas dalam menyebarkan ilmunya.Mintak maaf kerana x dapat berbuat apa2 dikala ust dihina dan dicaci oleh orang2 yang bodoh somobong.

    BalasPadam
  2. Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh ustaz nazrul, sememangnya di dalam berdakwah pasti ada mehnah dan dugaannya. Segala apa kebaikan yang kita kerjakan belum tentu dapat memuaskan hati semua pihak. Bahkan mereka yang melihat segala amal usaha dakwah ini pasti memandang enteng dan tidak senang dengan kebenaran yang ustaz utarakan. Sahabatku ustaz Nazrul.. Teruskan usaha dakwah ini dalam memahamkan manusia yang dahagakan kebenaran. Saya sebagai pemerhati daripada jauh ini hanya dapat mendoakan sahabat agar terus cekal menulis dan menyampaikan dakwah di jalan Allah...

    (حب الموت شهداء)

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum Warahmatullah.

    Apa khabar ustaz? Kenal saya? :-)

    Semoga Ustaz Nazrul terus istiqomah dengan tulisan-tulisan dakwah untuk kemaslahatan umat Islam. Usah pedulikan mereka itu. Mereka tetap akan meneruskan hujaman walaupun sudah diberikan teguran. Saya juga sudah lama terkena seperti ini bahkan mungkin lebih teruk dari ustaz. :-)

    Wassalam.

    BalasPadam
  4. salam, biasalah tu syaikhuna,dlm m'bawa risalah dakwah ni,akan ada mehnah yg pelbagai,sudah menjadi sunnatullah adat para da'ie,mmg benar jika nak dibandingkan kita dgn para ulama salaf as-soleh zaman dahulu (bkn salafi @ wahhabi zmn sekarang yg m'dkwa kononnya hanya mereka yg m'ikut sunnah nabi), x kurang juga dgn ujian ulama khalaf,t'lalu jauh bezanya.Setiap ujian yg datang dan jika kita bersabar dlm m'hadapinya akan diangkat darjat kita disisi Allah.

    Peperangan Jamal dan Siffin yg b'laku di zmn pemerintahan Saidina Ali alaihissalam tidak disertai ramai sahabat,antaranya Saidina Abu Hurairah, Ibn Umar, Sa'ad bin Abi Waqqas,Imran bin Husoin,Abi Bakrah as-Saqafi radhiyallah anhum.Hal ini kerana punca b'lakunya perang t'sebut disebabkan fitnah yg dimainkan oleh mereka yg tidak berpuas hati dgn kepimpinan Saidina Ali. Baginda juga syahid disebabkan fitnah. Mereka berpegang dgn sebuah hadis yg diriwayatkan dari Saidina Abu Hurairah, mafhumnya: "Akan berlaku (pada suatu zaman) fitnah-fitnah,orang yang duduk lebih baik dari yg b'jalan,yg b'jalan lebih baik dari yg b'lari, hingga akhir hadis(atau seperti mana yg diucapkan oleh baginda Nabi alaihissalam)" Saidina Abu Hurairah menjadikan hadis ini sbg panduannya dikala b'lakunya fitnah.

    Maksud mereka tidak menyertai peperangan t'sebut bukanlah berdiam diri tanpa berbuat apa-apa. Mereka terus menyebarkan ilmu,menyampaikan kalam Allah yg suci,menerangkan hadis Nabi yg mulia,mengajarkan aqidah dan fiqh yg dikehendaki syara' dgn benar. Dalam erti kata yg lain mereka juga bersama mencegah fitnah dari berleluasa dgn menerangkan kefahaman sebenar yg dikehendaki Allah dan RasulNya.

    Ana setuju jika syeikh menulis utk m'berikan kefahaman kpd mereka yg nk mengetahui dalil dan hujjah sebagaimana yg difahami para ulama' muktabar dgn b'lapang dada, bukannya tanpa hawa nafsu sendiri.Semuanya bersandarkan kpd kalam ulama. Guru kita yg dikasihi, Dr. Yusri hafizahullah pernah berpesan jika berhadapan dgn golongan yg m'dakwa kononnya m'ikut manhaj salafi,"jangan dengar apa yg mereka cakap, dan jangan membalas hujjah mereka". Ini kerana mereka golongan yg tak sedar bahawa mereka jahil. Seperti mana firman Allah dlm surah al-Furqan ayat 63 : "Dan hamba-hamba Tuhan yg Maha Penyayang itu ialah org2 yg b'jalan di atas muka bumi dgn rendah hati dan apabila org2 jahil menyapa mereka,mereka membalas dgn kata2 yg baik".

    B'hujjah dgn 'golongan ini' hanya m'buang masa krn ego yg menguasai diri, tp kalau yg nk faham hujjah tanpa sengaja menutup telinga dan mata dialu-alukan. Kepada mereka yg tak boleh nk terima dgn lapang dada,tolonglah jgn buat onar di sini.Sungguh tak beradab org yg katanya mempertahankan sunnah Nabi.Kenapa sunnah Nabi yg bila bercakap,lemah lembut tidak diikuti?Ni dah buat 'bid'ah' sbb Nabi x pernah bahkan mustahil bercakap kasar dan mencaci maki!!Baginda Nabi tak pernah melemparkan kejian kpd kaum yg enggan menerima seruan tauhid. Sungguh kesal dgn mereka yg menghamburkan kejian, sungguh tiada akhlak. Inilah salah satu tanda 'golongan ini'(khawarij umat akhir zaman). Selagi mana 'golongan ini' berhujjah akan ternampak kejahilan mereka. Semoga 'mereka' diberi hidayah, dan jangan sengaja menolak hidayah Allah!!

    Semoga kita dilindungi Allah dari fitnah akhir zaman ini.

    p/s: sorryla maulana, tak berniat nak m'bebel kat sini,:), kalau salah tolong tunjuk ajar kpd al-faqir ni..

    BalasPadam
  5. Di sebalik kepahitan yg tersurat terdapat kemanisan yg tersirat...

    Saya bersama ustaz!

    BalasPadam
  6. semoga terus berdakwah.....
    kejalan yg sebenar...ALLAHU AKBAR

    BalasPadam
  7. afwan ustaz...

    semua telah sedia maklumbahawa daie mempunyai niat yang baik dalam menyampai dakwah..

    tp msty i'tidal..(adil)
    -membenarkan yang benar dan salah pada yang salah-

    kata hassan al basri bila di tanya bgaimana beliau memeberi teguran dan selamat dari hajjaj beliau berkata"aku telah memohon semua pertolongan ini daripadaNYA"-kitab syiar a'lam nubala-
    kerana beliau bersikap adil mengkritik hajjaj..

    saya berasa amat kagum ngan ustaz hairul nizam kerana beliau agak lebih terbuka DALAM menerima pandang2..dan penulisan beliau agak lebih ringan dari sebelum ini yang agak keras mcm ustaz..

    hati saya mula terguris bila mana ustaz mengatakan -kedah bid'ah hasanah-
    bg saya bid'ah tu nabi yang ckp.. kalo nabi tak ckp tak der sapa nak mula..
    semua muhatdis pasti memasukan bab2 bid'ah dalam kitab2 hadith..mereka
    tambahan lagi bila mana pendengar mula tertawa bila ustaz ckp mcm tu.. di situ manhaj ana ngan ustaz sudah mula berbeda..

    ana hormat ustaz..
    adillah ustaz..
    ------------------------------------------------
    ketika mana perang siffin
    ali melihat zubir ibnu awwam jatuh dari kuda dan tersembam ketanah cpt2 ali RA pergi ke zubir dan menyapukan tanah di muka zubir dan berkata

    "azizul alaiya an aroka majzulan tahta nujumiz sama' ya abba sofiyyah"

    "alangkah berat hatiku ini melihat engkau di bunuh di bawah bintang2 langit"

    dan ketika mana tentera ali membawakn pedang zubir yang dulu pedang itu sentiasa menjaga nabi..ali sambil menangis dan mengatakan bahawa aku mengahabarkan engaku neraka kerana aku mendengar rasullulah SAW bersabda "qotil abba safiyyah finnar"

    jgnlah kita bercakaran merugikan ummat islam,
    i'tidal kepada semua perkara..yang betol kita masty sokong..

    ana melihat ustaz mempunyai sebilangan besar peminat yang mempertahankan ustaz..dan ana juga melihat gerakan sunnah di malaysia mempunyai ramai pendukung
    ana tak nak penyokong ustaz vs penyokong gerakan tententu ini sehingga menghambat perkembangan islam kerana 2 kolompok AGAMAWAN ini yang saling bercakaran..
    takkanlah kehadiran kelompok ini ustaz lihat TIDAK ADA PEMBAHARUAN LANGSUNG KEPADA SURVIVER UMMAH..
    ana lihat ustaz tentang habis-habisan gerakan ini..
    dalam artikel ustaz tak der pun ustaz citekan prihal syiah yang membunuh dan sembelih ahlu sunnah..kejahatan syiah.. tp ustaz hentam kelompok yang da memang sunnah..ana tak rase ustaz suke memberi info megikut selera pembaca..

    maafkan saya ustaz nazrul..bila time2 mcm mengamit di ingatan ana ketika ana berbual2 ngan ustaz di rumah johor dan ketikamana ustaz ngan ana berjalan dari rumah kedah ke thabi' selepas kuliah syeh nuruddin

    kita perlu sama2 betolkan keadaan ini..kerana kedua2 mbawa msg yang sama..

    allah pasti menilai kita di mahkamah Allah kelak

    jazakallah khiral jza'
    ana sekali memohan maaf jika ada sebarang terkasar bahasa
    bg pihak sahabat2 ana..ana memohon maaf..
    -PRO BAHTERA PERUBAHAN-

    BalasPadam
  8. maaf ana tersilaf fakta
    - bukan perang siffin tp perang jamal
    -bukan zubir ibnu awwan tp talhah ubaidillah
    ----------------------------------------------
    afwan

    BalasPadam
  9. salam..moga ustaz bersabar dan segala mehnah yg telah berlalu dan bakal tiba. terukan menyebarkan dakwah. ramai lagi anak murid ustaz berada dibelakang untuk menyokong. salam imtihan wa najah.

    BalasPadam
  10. salam semua dn khususnya wahai saudara 'budak baru belajar'....p1 nya kena tgk kpda punca msalah... dn kena tahu sbb apa tuan guru menulis ttg perkara ini(yg memeritkn dn menyakitkn hati golongn sna). itu yg paling pnting. tuan guru bukannya sja2 tulis smua ni.banyk bnda len lagi dia nk tulis.walaupon dia sbuk ngan pngajian,tp dan lagi tulis psl ilmiah. dulu golongan sna sesuka hati melabelkn org sesat la,syiriklah hnya krn melakukan prkara yg sy rasa dh dibincangkn oleh ulamak terdahulu.cumanya mngapa zaman kini depa timbulkn balik?adakah mereka baru tersedar dri mimpi yg pnjang? mungkin? hurm....

    ketika itu mngkin dh ada golongn sni plak yg bangkit melawan balik.cumanya taklah tersebar luas krna 'blogger2' masih kurang popular dn masih kurang tau apa itu 'blog'.itu mungkin.jd bahangnya xlah terasa sgt berbanding ngn hari ini. hari ini mcm2 blog tlah muncul antaranya ialah blog tuan guru sndri. muncul bg mempertahankn balik dgn apa yg telah d tohmahkn oleh golongan sna. kena fhm! bukannya mnyerang golongan sna,ttapi mempertahankn diri bersama hujah2 kuat utk mematahkn serangan dri golongn sna. tuan guru mula bersuara bila kami ini d gnggu! bkn tuan guru p serang dulu kubu sna.phm x ni? spa yg serang spa dlu skang ni?? inilah pnca masalah yg golongan sna sengaja butakn mata wat2 x nmpak dn wat x bersalah. betoi x??

    klu xmau akui pon,mmg hampa kena akui pon. sbb skang org bukan bodoh cam budak baru pndai bercakap. budak mumaiyiz pon dh pndai bezakn yg mna tgn kiri dn tgn kanan.klu kita yg ni pon xleh nk bezakn,lbih baik skit bdk mumuaiyiz dri kita yg pndai berlagak pndai ni!

    bgus hampa bwa mai dalil dn kisah2 ttg perpaduan islam.bgus skali. ini menunjukkan bhwa hmpa mmg x buta sejarah lg.masih celik!.bagus! cumanya knp skang? tatkala kami d serang hebat dn kami bangkit membalas kmbali serangan itu? ktika mna kami membalas balik ats nma mmpertahankn diri, dn golongn sna semakin lemas dlm lautan api kekalahan mreka mula mainkn semula isu perpaduan islam smula.perasan x semua wahai pmbaca yg budiman sekelian?perasan x? knp wat cmtu? krna hmpa dh panas mcm cacing kepanasan? gitu?? hmpa bwa mai dalil mcm2 yg rata2nya kami pon x sngkalknnya.jd apa lg msalah hmpa ni?? dok cita mcm2..sedangkn tuan guru pon tau bnda tu(tp bgusla sbgai peringatan bersma.klu niat krn ALLAH dh dpt phala free).

    situasi skang ni ialah kami nk bela diri kami yg di tohmah oleh golongn sna. berbaloikah masuk neraka dgn bca qunut ja?berbaloikah msuk nereka krn wat tahlil?berbaloikh msuk neraka krna bca talqin dn sbagainya..bnyk lg prkra yg di gunakn oleh puak sna utk mnyerang kami. nk tnya hampa lah, berbaloikah?sedangkan bnyk bnda lagi yg dosa trang2 yg mmungkinkn msuk ke neraka tidak d persoalkn?? slhkah kami bngkit utk pertahankn diri.? bila melihat btoi2 situasi skang ni,ia berlaku seolah2 sma mcm pperangn saidina Ali ngn saidina Muawiyah(Allah redho ngn mreka smua).bukn aku nk psalahkn tntera2 saidina Muawiyah krn mreka smua itu jga sahabat nabi.mreka hnya khilaf pkra ijtihadiah sja.yg aku nk bgtau d sni ialah cra mreka iaitu ktika tntera Muawiyah nk kalah dh dlu. apa tindakan mreka? menghunus quran sbagai jln perdamaian. makan tercetuslah majlis tahkim ktika itu..krn mjlis itu sja, muncul pula khawarij.betoi dak?smua org tau kisah ni...

    sma la sperti skang ni. bila golongan sna serang2 dn trus serang, dn golongn sni bangkit mempertahankn diri, dn akhirnya golongan sni hampir2 peroleh 'kemenangan', tiba2 golongn sy yg hmpir 'kalah' tadi mula memainkn isu perpaduan islam...tgk!!! mula dh kedengaran d sna sini suara 'perpaduan antara islam'. awat jadi lagu tu?awt?? cbalah kami ni x bangkit lwn balik,tobat lahum hampa x ckp cmtu dh! hmpa lagi seronok krn dpt hentam kami!akui x bnda ni smua??akui x? tobat hampa x akui.xpala.tnyalah diri sndiri.dptlah jwpannya tu.

    (bersambung.x cukup ruang....)

    BalasPadam
  11. (sambungn dari yg atas..)

    masalahnya sekang ni ialah,hampa ganggu kami.tu jaaa..."kami makan nasi elok2 jaa.tiba2 hampa pon nak mai mkan ngn kami.ok faddol..sila lah mkn ngn kami.bleh sembang2 jugk kn.tp yg jadi msalahnya skang ni,smbil2 dok mkn tepi kami,hampa dok curi lauk kami.tu yg wat kami mrh sgt tu.cbalh mkn nasi tu elok2 ja beradab tepi kami.kami pon x kelapaq haih nk marah hampa.bila hampa dh melampau curi lauk kami,kami belasahlah hampa...bila hmpa dh truk kna belasah,hmpa p report polis kta hmpa kena belasah ngn kami.tp yg pliknya,kesalahan hmpa iaitu 'mncuri lauk' kami tu hmpa x cerita pon kat polis.maka ketika itu pndangn umum pda kami bhawa kamilah kejam dn bersalah krn memukul hmpa tiba2.....sedangkn salah hmpa yg sbnarnya d sorok dri umum."

    so sekang ni kelihatan kami lh yg salah kn?kamilah yg pecah belahkn umat islam kn?kn3? tobat hampa nk mengaku dlm ni.tp itulah hakikatnya.walaupon hmpa x kata kt kami sesat atau syirik secara sorih,tp kena igt,dlm mazhab Syafie d guna kn 'mafhum mukhalafah'..so dripada mafhum mukhalafah tu ja kita dh bleh phm hampa sebnarnya kata kt kami piau sungguh.cma hmpa segan kucing nk bgtau secara sorih.
    dh laa.smpai kt sni dh laa..maafkn sy tuan guru krn menulis sedikit d laman komen ini.selama ni sy ushar dri jauh jaa.tp skang sy xleh dok diam.kena amek tempat jugak dlm hal ni. aku bukan ta'sub ngn tuan guru.tp aku ta'sub ngn ilmu yg bliau warisi dri Nabi Muhammad. aku hormat beliau dn muliakn beliau krn bliau memegang harta warisan Nabi,iaitu ILMU dri para Ulamak d sini.sy sebut ulamak d snilah sbb kita skang dok kt mesir.klu dok d amerika,sy sebut ttg ulamak sna laa plak kn??

    maaf trkasar bahasa... Wassalam.....

    BalasPadam
  12. Terus berjuang, pedang pena ini tidak kemana, tidak sampai meragut nyawa. Ini namanya dugaan orang berjuang, mereka sebenarnya mahu menduga setinggi mana semangat juang yang ada. Sebagai persiapan berjuang di alam nyata. Sekarang ujian hanya di alam maya. Berjuang di alam maya ini, ibarat mimpi ngeri sahaja, bila terjaga, lenyaplah mimpi itu. Teruskan perjuangan...

    BalasPadam
  13. Yang memulakan tuduh kafir kpd sunni ni ahbash.

    Kami dr kelompok sunnah hanya menegur kelompok sufi yg sebahagian perbuatan mereka tidak ada asas dr Nabi saw. Nak ikut teguran kami silakan, tanak sudahla.

    Tp yg berlaku, dilabel plak kami wahabi.
    Dilabel kami tak hormat, tak beradab dgn ulama.
    Dilabel plak kami tak ikut arus perdana.

    Sape yg bikin panas skang ni?

    Nway kalo ko nak gado ngan aku nazrul, aku on je. Ko ingat aku takut ke ngan ko dan "anak2 murid ko" tu?

    Tayah melentingla kalo aku tak hormat kau. Kau pun tak hormat aku.

    BalasPadam
  14. spa ahbash? aku pnah dgr dari tuan guru sndiri sembang psl ahbash.dia pon x stuju ngn pengikut ahbash krn keterlaluan sgt mnghujum org.

    psl sufi tu, tegur ke sesatkn trus?? tegur ngn trus sesatkn org tu ada beza syeh.. knp? smua sufi cmtu ka??xkn krn 2, 3 geng tarikat yg wat msalah,kamu nk hukum smua sufi cmtu?

    dri segi bhsa kamu pon ,mmg kamu x da adab.smua org tau.itu takyah d persoalkn. krn kamu yg buka pekung sendiri.

    nak gadoh??hurm,soklan cepu emas tu... klu btoi nk ajak gadoh, tak yah bgtau la kamu takut ka x?? ayat kamu tu "Ko ingat aku takut ke ngan ko dan "anak2 murid ko" tu?" hnya nk bagi sedap hati kamu yg mmg x berani dah tu... sbnarnya org xmau lyn dh kamu ni.tp kamu ni msuk blog org wat onar. ada blog sndiri kn? pi laa citakn ttg 'sunnah' kamu tu.bg org phm molek2 apa itu sunnah. tp yg penting dlm sunnah xda pon maki2 org ngan kata2 kesat cmtu... jadi cmna nk bgtau ttg sunnah klau kamu sndiri x semai benih 'sunnah' dlm diri kamu.

    aku x kiralah ang nk cri gadoh ka x,tp yg pnting,kami bknnya dok sja tgk kamu tu..wlaupon skang mmg kami x kta pa dn wat apa2 kat kamu..tp kemudian hari nnti kami tk jamin laaa.... itu sja nk bgtau...

    BalasPadam
  15. kemudian hari nanti kamu tak jamin.
    Tayah tunggu kemudian.
    Nak pukul aku pukul je.
    Ramai2 pun takpe.
    Nak bawak pisau ke parang panjang ke,
    bawak sume, bawak.

    Aku tak takut pun.
    Selagi Nazrul nasiaq ni berkeras utk terus fitnah aliran kami @ tak reti nak hormat,
    selagi tu aku tak hormat dan terus buat onar kt sini.

    Kalo dah malas layan aku, tayahla layan.
    Takkan saket ati kot? haha

    BalasPadam
  16. assalamualaikum..
    I've been watching this never ending 'fight?' since few days back.1st claim: Saya hanya orang luar yg memerhati yang tak faham sepenuhnya hanya dgn apa yg berlaku.

    Before this, I have to admit that I'm annoyed, and irritated with what Peng said/commented. Mmg terasa komen2 dari Peng sgt pedih..Ada juga saya ber'shout' di shout box moga Peng, saya dan kita semua dikurniakan hati yang bersih, ikhlas hanya kepada Allah.

    Anyway, we have to fair to judge people accordingly. I've browse through Peng's blog. Maaf saudara Peng, mmg pertama kali saya baca post anda,saya dpt rasakan saudara mungkin kurang sihat(saya belum jd doktor, inshaAllah dlm 3 thn lg,doakan ye semua!)..Terbukti selepas baca entry saudara yg berikut2nya, saudara sendiri mengesahkan yg saudara krg sihat. Masalah sebegini mmg sukar nak ditangani namun Allah jua yang dapat menyembuhkan. Saya doakan agar saudara Peng dapat sembuh dari masalah kesihatan saudara.

    Kepada para pembaca yang dikasihi sekalian, moga kita semua tak terlalu menghukum manusia lain sesuka hati/mencaci/mengeji tanpa kita selidiki seseorang itu.

    To be fair, kena tahu sebab musabab/backgroud/masalah saudara kita sebelum terus menghukum.

    Amat mengharapakan para asatizah di bumi anbiya dapat sama2 berlapang dada dgn perbezaan. Pada saya, perbezaan harus diraikan selagi ia tak bertentangan dgn Islam(syarak/aqidah)

    Maaf komen yg panjang. Hanya mahukan kebaikan di sini.Saya jg byk mencedok ilmu di blog ini.Terima kasih jg atas ilmu yg dicurah kt sini.

    ~dari hamba yang bermusafir menuntut ilmu di bumi Australia~(ya, sy hanya orang luar!)

    Moga Allah menerima segala yang baik dari kita hambaNYA...Maaf jika ada salah silap

    ikhlas,
    dari hamba yg bukan di kalangan asatizah..

    BalasPadam
  17. السلام عليكم يا من أحبه لأجل حبِه حبيبَ الله صلى الله عليه وسلم

    اصبر يا داعي الله, فإن الصبر هو لباس الدعاة

    فإني مقِرّ لما بلّغتم من الرسالة المحمدية الصحيحة المأخوذة من الكتب المعتبرة و ألسنة المشائخ الكرام

    فتثبتوا يا أخي الكريم عى الحق و لا تخافوا لومة لائم

    حسبنا الله و نعم الوكيل نعم المولى و نعم النصير

    و أخيرا, أرجو الله أن يرزقني وقت الفراغ الكافي حتى أمكن مشاركتكم في أخذ العلم من المشائخ في مسجد الأزهر

    إلى اللقاء و السلام عليكم

    BalasPadam
  18. Yang dikasihi, Ustadz Nazrul
    Assalamu;alaikum wr wb.

    Begitulah perjuangan yang harus kita bersama-sama lakukan dengan kesabaran, keyakinan dan kesungguhan.

    Begitu juga yang telah dilakukan oleh guru-guru para masyaikh kita. Kita hanyalah khadam-khadam kepada khadam mereka.

    Sedikit sebanyak tohmahan yang dilemparkan kepada kita adalah sebenarnya hembusan kasturi Rasulullah SAW kepada kita. Takpelah, Allah & Rasul matlamat kita.

    MUHAMMAD MAZDIUKY BIN MD ISHAK
    Pengarah Tradisi Halaqah, Singapura

    BalasPadam
  19. insyaALLAH ustaz,selagi kita berjalan atas sirat al mustaqim yang benar,selagi itu lah kita tidak akan tersesat..

    salute!

    BalasPadam
  20. salam..

    sahabatku nasrul.. Allah taala mengujimu untuk menaikkan darjatmu, ingin Dia melihat sejauh mana ribatmu padaNya. moga2 kamu dikalangan mereka2 yang beruntung dunia akhirat, amin

    BalasPadam
  21. terima ksh pd shbt sperjuangan smua d ats dokongan yg d berikan..moga ALLAH TAALA jua yg membalasnya..doakn moga al-faqir dpt b'sbr hngga akhrnya..abaikn golngan yg tiada adab sedemikian..memetik pesanan syaikhuna murabbi Dr Yusri hafizahullah..'Usah mendengar kata-kata mereka,dan usah bertengkr dgn mereka'..syukrn smua..kita sama2 tegakkan kebenaran..Takbir!!

    BalasPadam
  22. salam
    ramai yg akan menyokong ustaz dari yg mencaci ustaz, percayalah.. ustaz byk ilmu, jadi byk la cabarannya.. sgt2 la saya berharap ustaz bleh jadi pemimpin ketika blik ke malaysia nnti. kami sudah sangap,tiada pemimpin yg berkelayakan.

    BalasPadam
  23. salam elaik ustaz nazrul ana ingin membantah penyataan yang menyatakna ibnu taimiyah bertaubat..
    setelah di kaji2 bawaha tulisan mengenai ibnu taimiayh ini di ambil oleh seorang wartawan ahbar di mesir

    setelah mendapatkan penjelasan dari sahabat ana..inilah yang ana kemukakan

    Benarkah Ibnu Taimiyyah Bertaubat dan Menjadi Seorang Asy’ari? Kalau kita merujuk pada kitab Ibnu Hajar al-‘Asqolaany tersebut, akan terlihat bahwa kisah bertaubatnya Ibnu Taimiyyah di hadapan majelis para “Ulama’” waktu itu terjadi di tahun 707 H. Sedangkan Ibnu Taimiyyah meninggal pada tahun 728 H. Sehingga, -kalaupun kisah ini benar- berarti selama kurang lebih 21 tahun Ibnu Taimiyyah berpemahaman Asy’ari. Benarkah demikian?
    Pada tulisan ini akan dipaparkan bukti –bukti yang menunjukkan bahwa Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah tidak pernah berubah pemahaman menjadi seorang Asy-‘ari. Penjelasan tentang hal tersebut akan dibagi menjadi dua

    yang pertama:Bukti Bantahan dari Kitab-kitab Ibnu Taimiyyah yang Ditulis Setelah 707 H.
    Rujukan kita adalah kitab-kitab Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah yang ditulis setelah 707 H atau setelah Ibnu Taimiyyah kembali dari Mesir. Bagaimana kita bisa mengetahui bahwa kitab-kitab tertentu ditulis pada kurun waktu tertentu? Bisa dilihat pada penjelasan di muqoddimah pentahqiq kitab-kitab tersebut, keterangan yang menunjukkan bahwa kitab tersebut diikhtisar (diringkas) oleh ulama’-ulama’ setelahnya, kitab-kitab lain yang menjelaskan tentang tarjamah (biografi) beliau, ataupun indikasi-indikasi lain yang menunjukkan hal tersebut. Di antara kitab-kitab yang beliau tulis setelah tahun 707 H adalah kitab Minhaajus Sunnah anNabawiyyah sebagai bantahan terhadap kaum Syi’ah Rafidlah. Pada kitab tersebut Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah meluruskan pemahaman Asy-ari yang salah tentang masalah ru’yatullah (kaum mu’minin melihat Allah di akhirat) maupun penetapan sifat al-‘Uluw (ketinggian) bagi Allah, dalam konteks membantah Syi’ah Rafidlah (bisa dilihat salah satu contohnya adalah pada bagian ‘Kalaamur Roofidly ‘alaa Itsbaati al-Asyaa-iroh liru’yatillah hal 340-352 maupun bagian ‘Kalaamur Raafidly ‘ala maqoolatil Asyaa-iroh fi Kalaamillaah’ hal 352-400. Ibnu Hajar al-‘Asqolaany sendiri menjadikan kitab tersebut sebagai salah satu rujukan dalam kitab Fathul Bari. Beliau menyebutkan dalam 3 tempat di kitab Fathul Baari (1/182 bab Kitaabatul ‘Ilm,11/209 bab Qishshotu Abi Tholib, dan 21/154 bab Qoulullaahi Ta’ala Wallaahu Kholaqokum wamaa ta’maluun) dengan mengisyaratkan kitab tersebut sebagai ‘a-Radd ‘ala ar-Rafidhy’.

    BalasPadam
  24. Demikian juga kitab-kitab setelah 707 H yang ditulis Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah yang lain di antaranya : ar-Raddu ‘alal Manthiqiyyiin, al-Jawabus Shohiih liman Baddala Dienal Masiih, dan alFurqaan Bayna Awaliyaa-ir Rahmaan wa Awliyaaisy-Syaithan . Di dalam kitab ‘alFurqaan’, pada halaman 12 Syaikhul Ibnu Taimiyyah menyebutkan Sifat Allah yang mencintai wali-Nya dengan kecintaan yang sempurna. Beliau tidaklah mentahrif Sifat ‘mencintai’ tersebut seperti tahrif yang biasa dilakukan oleh Asy-‘ari dengan memalingkannya pada makna-makna yang lain. Dalam kitab al-Jawaabus Shohiih liman Baddala Dienal Masiih juz 4 halaman 6 Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah membantah keyakinan Nashara yang menyimpang, dengan menjelaskan Sifat al-Kalaam (berbicara) bagi Allah sesuai dengan aqidah Ahlussunnah. Beliau juga tidak memalingkan makna al-Kalaam tersebut pada makna yang lain, tetapi memaknakannya secara hakiki. Perlu diketahui bahwa kitab al-Jawaabus Shohiih liman Baddala Dienal Masiih adalah salah satu kitab yang dijadikan rujukan oleh Ibnu Hajar al-‘Asqolaany dalam Fathul Baari (21/151). Lebih telak lagi, kitab yang bisa membungkam syubuhat bahwa Ibnu Taimiyyah berubah pemahaman menjadi Asy-ari adalah kitab Dar-u Ta’aarudhil ‘Aql wan Naql yang ditulis beliau. Di dalamnya beliau membantah kelompok – kelompok yang mengedepankan akal seperti Mu’tazilah, al-Jahmiyyah, al-Maaturidiyyah, dan juga termasuk al-‘Asyaa-iroh (Asy-‘ari). Pada juz 1 halaman 15, Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah menyebutkan kesesatan orang-orang yang mengingkari: ru’yatullah (bahwa Allah bisa dilihat oleh orang beriman di akhirat) dan ketinggian Allah di atas ‘Arsynya. Jika timbul pertanyaan : Kapankah kitab Dar-u Ta’aarudhil ‘Aql wan Naql tersebut ditulis? Jawabannya : kitab tersebut ditulis setelah beliau kembali ke Syam. Dr. Muhammad Rosyad Salim menyatakan bahwa kitab itu ditulis sekitar tahun 713-717 H. Kitab-kitab lain yang dikemukakan di atas sebagai bukti bahwa Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah sama sekali tidak berubah pemahaman menjadi Asy-‘ari semuanya ditulis setelah kitab Dar-u Ta’arudhil ‘Aql wan Naql ini. Sebagai contoh, di dalam kitab Minhaajus Sunnah anNabawiyyah beberapa kali beliau mengisyaratkan rujukan pada kitab Dar’u Ta’aarudhil ‘Aql wan Naql.

    BalasPadam
  25. PERLU DI INGATKAN ANA(firdaus) BUKAN PENGEMAR PENULISAN IBNU TAIMIYYAH.

    yang ke dua- Penjelasan dari Murid-Murid Ibnu Taimiyyah bahwa Beliau Tetap Kokoh pada Manhajnya.
    Imam Adz-Dzahaby sebagai salah seorang murid Ibnu Taimiyyah menyatakan dalam kitabnya alMu’jamul Mukhtash :
    قد سجن غير مرة ليفتر عن خصومه ويقصر عن بسط لسانه وقلمه وهو لا يرجع ولا يلوي على ناصح إلى أن توفي “Beliau telah dipenjara berkali-kali untuk memutuskan permusuhannya (terhadap ahlul bid’ah,pent) dan mengurangi ‘tajamnya’ lisan dan pena beliau,tetapi beliau tidaklah rujuk (mundur) maupun melunak sampai beliau meninggal”
    Pada bagian lain Imam AdzDzahaby juga menyatakan di dalam kitab tersebut:
    حتى قام عليه خلق من علما مصروالشام قياما … وهو ثابت لا يداهن ولا يحابي ، بل يقول الحق المرّ الذي أداه إليه إجتهاده وحِدّة ذهنه وسعة دائرته في السنن و الأقوال “ Sampai bangkitlah sekelompok Ulama dari Mesir dan Syam…dalam keadaan beliau tetap kokoh, tidak mencari muka ataupun berbasa-basi, akan tetapi beliau tetaplah mengucapkan kebenaran yang pahit berdasarkan ijtihadnya, tajamnya pikiran, dan luasnya wawasan tentang Sunnah – sunnah dan ucapan-ucapan”
    Imam Ibnu Katsir yang juga merupakan murid Ibnu Taimiyyah menyatakan :
    وفي ليلة عيد الفطر أحضر الامير سيف الدين سلار نائب مصر القضاة الثلاثة وجماعة من الفقهاء فالقضاة الشافعي والمالكي والحنفي، والفقهاء الباجي والجزري والنمراوي، وتكلموا في إخراج الشيخ تقي الدين بن تيمية من الحبس، فاشترط بعض الحاضرين عليه شروطا بذلك، منها أنه يلتزم بالرجوع عن بعض العقيدة وأرسلوا إليه ليحضر ليتكلموا معه في ذلك، فامتنع من الحضور وصمم، وتكررت الرسل إليه ست مرات، فصمم على عدم الحضور، ولم يلتفت إليهم ولم يعدهم شيئا، فطال عليهم المجلس فتفرقوا وانصرفوا غير مأجورين “ dan pada malam Iedul Fithri al-Amiir menghadirkan Saifuddin Salaar perwakilan Mesir, 3 hakim, dan sekelompok Fuqaha’. Tiga hakim tersebut adalah dari madzhab Asy-Syafi’I, al-Maaliki, dan alHanafy, sedangkan fuqaha’ yang hadir adalah al-Baaji, al-Jazarii, dan anNamrowy, dan mereka mengharapkan agar Syaikh Taqiyuddin bin Taimiyyah dikeluarkan dari penjara. Sebagian hadirin mempersyaratkan beberapa syarat, di antaranya : beliau harus ruju’ dari sebagaian aqidah dan mereka mengirim utusan agar beliau hadir di tempat itu dan berbicara kepada mereka. Tetapi beliau menolak hadir (ke majelis tersebut) dan berketetapan hati (untuk tidak hadir). Utusan itu kembali sampai 6 kali. Beliau tetap kokoh pada pendirian untuk tidak hadir, tidak menoleh pada mereka, dan tidak menjanjikan apapun. Maka majelis itupun bubar dan merekapun kembali tanpa mendapat balasan” (al-Bidayah wan Nihaayah juz 14 hal 47)

    BalasPadam
  26. PUJIAN IBNU HAJAR AL ASQOLANI YANG MENSYARAHKAN FATHU BARI' YANG MENGAMBIL BANYAK PENDAPAT IBNU TAIMIYYAH

    Dari paparan di atas jelaslah bahwa Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah tidaklah pernah berubah pemahaman menjadi seorang ‘Asy-ari. Jika ada orang yang meragukan ketokohan Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah sebagai seorang Ulama’ Ahlussunnah, maka cukuplah kita telah sebutkan pengakuan dari Ibnu Hajar al-‘Asqolaany berupa pujian-pujian terhadap beliau. Sangat banyak pujian para Ulama’ terhadap beliau, tak terhitung. Namun dalam tulisan ini kami cukupkan pada penjelasan Ibnu Hajar al-‘Asqolaany, karena juga banyak saudara kita yang TERPENGARUH MEMBENCI Ibnu Taimiyyah (tanpa tahu keadaan sebenarnya tentang beliau) namun mereka masih memulyakan Ibnu Hajar al-‘Asqolaany sebagai salah satu Ulama’ panutan. Belum lagi kami paparkan pujian Ibnu Hajar al-‘Asqolaany terhadap murid-murid Ibnu Taimiyyah dan menjadikan pendapat mereka sebagai rujukan....

    JAZA'KALLAH HAIRAL JAZA'-
    mudahan allah memberi pentunjuk kepada kita semua untuk kita berpegang pada manhaj yang sebenar..

    afwan ustaz sbb mengangu laman maya ustaz,sekadar berkongsi

    mohd firdaus bin abdul hamid- ana masih menunggu jawpan ustaz mengenai para sahabat buat perkara baru..

    BalasPadam
  27. Astaghfirullahal'azim.
    Menipu rupanya.
    Kalau yela pon tak suke wahabi,
    tak payahla duk menipu.
    Pegi cakap Ibn Taimiyyah taubat dan ikut asy'iroh. Isk2.

    Pastu cakap org lain pulak buat fitnah.
    Manusia ni kalau dah benci sesuatu, die akan ikut nafsu die, die akan ikut syaitan...
    Ape2 cara akan dibuat, asalkan yg dibenci tu jatuh.. Termasuklah menipu.
    Ke tipu sunat ni?

    Semoga Allah melapangkan dada kau nazrul.
    Ingatlah Allah, takutlah kt Allah.
    Bukan takut dengan bayang2 senirik.
    Bukan takut dengan budak2 yg kau label wahabi.
    Takutlah kt Allah.
    Buat ape2 ingatlah Allah.
    Nak hujah budak2 "wahabi" pun, ingatlah Allah.
    Semoga tak terus menipu. Amen.

    BalasPadam
  28. Relaks la peng.. Apasal ko lebih2 plak ni? Jgn la buat perangai mcm Chin Peng.. Ala, wahabi pun org Islam jugak kan.. So, apasal ko nk marah sgt kalo kitorg label ko wahabi? At least kitorg kaitkan ko dgn tokoh ternama jugak tu kan.. Wahabi tu just nk bg "term" kpd fikrah ko..Xkisah ler kalo xsuka term wahabi ko tukarla kasi nama yg ko suke.. Kitorg biasa menyesatkan fikrah ko ke??? Atau ko je yg menyesatkan org lain semata2 nk MEMAKSA org ikut fikrah ko? Apasal timbul isu tipu plak nih?? Peng ke sape yg tipu2? Muhad Firdaus yg komen di atas ni pun xdakwa ustz Nazrul menipu.. Tibe2 ko yg baru bace komen firdaus pastu baru nk buat2 tahu then tuduh Ust Nazrul tipu? Peliklah ko nih! Nama pun peng, nak bg komen dekat blog Ilmiyah ni plak.. Nak beza pendapat pun, berhemah ler cket.. Ada je kat atas2 ni yg sama fikrah dgn ko boleh je jaga adab.. Ko yg terbagus ni plak xkan xboleh jaga adab? Asyik nak "nyenyeh" je apo ke halnye?

    BalasPadam
  29. Ok.lps ni ada komen bdak bodoh jgn lyn ye.ust nazrul senyp je.nk bsing2 kt luar.klu dia ckp sorng,syp la tu.klu dia bsing gak,mmg bodo thap ciPENG la tu.

    BalasPadam
  30. beradabnye anak murid nazrul ni. amboi...

    BalasPadam
  31. Tidak semua orang berpeluang utk merasai kemanisan dan kelazatan dlm memperjuangkan agama. Hanya segelintir hamba Allah swt yg terpilih utk menerima Nur dari Langit Ke Tujuh. Hanya yg benar2 ikhlas berjuang dan beribadat kepadaNya shj yg dapat merasai kelazatan itu. Jangan harap orang lain utk memahami kita, sebabnya hanya Allah swt yg mempunyai kuasa utk memilih siapakah hambanya yang menjadi insan terpilih.
    Saya sendiri tak kisah dgn pujian atau cacian manusia lain. Bagi saya sudah cukup kiranya saya tahu bahawa Allah swt menyayangi kita.

    BalasPadam
  32. salam.. sebok jap..
    setuju!! \(^_^)/
    heheh~

    BalasPadam
  33. nak tau yg sebenar?23 Disember 2009 3:38 PG

    mana satu yang betul ni tentang ibnu taimiyyah...?

    BalasPadam
  34. ustaz aku kate yg nazrul punye salah.
    Maybe nazrul nak amek tulisan zaid kauthari,
    tapi takut makan diri. So die tak amek.

    Semoga dilapangkan dada Nazrul utk mengakui kesilapan dia dan berkata benar.

    Cakap benarla Nazrul walaupun pahit,
    macam manela kita nak menjawab kt mahkamah Allah nanti. Bertaqwalah kpd Allah. Takut lah kt Allah dgn sebenar-benar takut.

    Cukupla sebarkan fitnah2 ttg salafi, ibn taimiyyah ni.
    Cukupla pegi pengaruh budak2 medic kt Mesir ni.
    Bertaubatlah.
    Marilah kembali kepada sunnah.

    Semoga Allah memberi petunjuk kepada kau, aku dan kita semua. Amen.

    BalasPadam
  35. Gelabah ler ko Peng!!!Mmg ler kite semua nk kembali kpd sunnah..Kitorg pun mendokong sunnah..Ko je yg labelkan kitorg bukan sunnah..Sedangkan kitorg pun berpegang kpd Al-Quran & Sunnah..Ustaz ko kate Nazrul salah..Ustaz ko ma'sum ke???Ayuh la Peng!!Jgn taasub sgt dgn ustaz ko tu sbb dia pun bukan nabi..Apa kata ko cuba berlapang dada berguru dgn guru2 yg fikrah selain wahabi@salafi@tajdid@ dll...Then berlapang dadalah utk terima kepelbagaian pendapat...Kitorang xtuduh ko sesat pun kan..Puak ko je yg suka menyesatkan org..Kemudian rasa xsenang duduk mari kacau rumah orang pulak..

    BalasPadam
  36. ALLAHUMMA IHDI PENG FA INNAHU LA A'LAM...AMEEEEN YA RABB (pakat ameeen yer kawan2)

    BalasPadam
  37. anon ip address dr alex.
    Aku tahu sape yg taasub nazrul kalo kt alex ni.
    Biarlah anon ni penakut sgt nak letak name.
    Allah tahu...
    suruh aku beradab, ikhlas, tp diri senirik ntah pape. Semoga tak tegolong dlm gol. munafik.

    Tapela, dah degil sgt, ikutla.
    Fikirkan, Allah tanya nanti nak jawab ape?

    Nazrul yg patut kene fikir banyak... die tahu je tu kebenaran dalam masalah ni... Tp tak tahulah ape sebabnye die nak berkeras jgk, nak jugak buat fitnah, nak jugak kate benda ni khilaf muktabar. Semoga terbuka hati die untuk berkata benar. Kalo nazrul berkata benar ttg masalah salafi ni, seryes aku akan support.

    Yg lain2 tu,

    Semoga Allah bagi petunjuk kpd kita semua.
    Yang lain2 tu, nak maki aku makila.
    Aku sbg pendakwah, kene banyak bersabar.
    Tp aku tataula aku bleh tahan lame mane.
    Yg penting aku nak berdakwah kt korg jugak.

    Marilah kembali kpd quran & sunnah,
    marilah... Takutlah kt Allah.
    Cubela fikir Allah bile menulis or memfitnah tu.

    Allahu'alam.

    BalasPadam
  38. Assalamu'alaikum,

    Insya ALlah, jangan hanya ingat kita sahaja sunni manakala ulamak dan umat Islam lain tidak sunni. Jangan pula ingat kita sahaja ikut sunnah, sedangkan umat Islam tidak ikut sunnah.

    Bezanya pemahaman. Ada orang yang memang jelas faham al Quran dan Sunnah serta mengikut disiplin ilmu serta tidak memisahkan akhlak (ini dipanggil para ulamak sejati). Ada pula yang tak faham sunnah, kendian kata nak ikut sunnah, bahkan dengan tiada disiplin ilmu. Kemudian berani membuat hukum (ini namanya berlagak jadi ulamak atau ulamak jadi-jadian. Hari ini belajar satu hadith, esok jadik guru, lusa dah jadik mujtahid mutlak).

    Orang awam nih hanya bertaqlid kerana tidak mampu untuk menguasai bidang ilmu. Lebih bagus teruskan belajar dengan mengikut disiplinnya dengan adab juga. Cuma jangan salahkan orang awam yang memang bertaqlid, sebab tahap-tahap ilmu dan kemampuan setiap manusia tidak sama.

    Bukankah yang takut pada ALlah itu hanyalah para ulamak ? Kerana ketaqwaan mereka ? Jadi selusuri ulama-ulamak terdahulu bagaimana taqwanya mereka kepada ALlah. Bagaimana adab mereka dalam menanggapi perbezaan.

    Jika memang tak pernah semak, tak pernah cuba menghayati dan amalkan, mengapa berani pula nak kata 'aku/golonganku ikut al Quran dan Sunnah' ? Sedangkan hakikatnya jauh dari al Quran dan Sunnah bahkan para salaf sekalipun ?

    Apa kata ALlah kepada mereka yang berkata tapi tak buat ?

    BalasPadam
  39. Alhamdulillah, Peng nampaknya sudah insaf skang ni.. Syukurlah berjaya jugak program provokasi aku utk tujuan motivasi kpd Peng sblm ni dikurniakan kejayaan oleh Allah.. Kalo Peng dh sedar, aku pun rasa cukuplah provokasi aku di ruang ini.. Mudah2an kita semua tak berbalah lagi.. Nak berbeza pendapat berbezalah sbb fitrah manusia beza pemikirannya.. Asalkan masih dlm ruang lingkup Al-Quran dan Sunnah spt yg Peng katakan di atas ini, maka berlapang dada lah ye.. To Ustaz Nazrul, mnta maaf ye nyampuk kat sini.. Sy cuma pembaca senyap blog ustaz.. Semoga ustaz teruskan penulisan dlm blog ini mudah2an sy dan org lain dpt mngambil manfaat daripadanya..

    BalasPadam
  40. apa kata kita buat wacana ilmiah bincang bagi lumat isu2 yg Peng x puas hati selama ni,stakat bincang dlm ni x kemana,x dak jln penyelesaian,masing2 nk menang,lps ni x payah dok gaduh dah..panelnya Peng,Ust Nazrul,moderator pilih la sapa2..amacam Peng? ada berani ka? klu berani sahut la cabaran ni,jgn berani dok shout dlm ni jer,bg la nmpk keJANTANan Peng..saya rasa Ust Nazrul on ja bila2 masa..

    p/s;stakat cadangan jer,sapa stuju angkat tangan!

    BalasPadam
  41. apa kata kita buat wacana ilmiah bincang bagi lumat isu2 yg Peng x puas hati selama ni,stakat bincang dlm ni x kemana,x dak jln penyelesaian,masing2 nk menang,lps ni x payah dok gaduh dah..panelnya Peng,Ust Nazrul,moderator pilih la sapa2..amacam Peng? ada berani ka? klu berani sahut la cabaran ni,jgn berani dok shout dlm ni jer,bg la nmpk keJANTANan Peng..saya rasa Ust Nazrul on ja bila2 masa..

    p/s;stakat cadangan jer,sapa stuju angkat tangan!

    BalasPadam
  42. kalau nazrul nak debat ngan aku, lagi best kalo die bleh tunggu aku habis belajar kt madinah nanti.

    Kalo nak debat sekarang, aku rase buat malu die jer.

    Kalo nak debat sangat, aku dah ajak die senirik, lame dah, debat dgn ustaz aku, Ustaz Md Saiful Pakistan, takpun guru kpd ustaz aku, Ustaz Asy'ari Mustafa.

    Tapi secara terus-terang, aku bagitahu awal2, kalo debat tu berlaku, serius ustaz Nazrul akan kalah, aku tak tipu.

    Sbb tu aku mintak die bercakap benarlah.
    Daripada tanggung malu kalah berdebat ngan ustaz aku kot nanti, baik tanggung malu kene tegur ngan aku sekarang.

    Daripada tanggung malu kene hukum dgn Allah nanti, baik tanggung malu kene tegur ngan aku sekarang. Budak je pon tegur, budak medic je pon, bkn sape2.

    Marilah semak balik perbuatan kita, duk menulis tu, duk mengajar orang lain tu, duk memilih syeikh mase talaqi tu, ape niat kita? Kerana Allah or kerana nak cari hujah utk aliran masing2? Semakla balik.

    Paling kurang pun, aku mintak sangat2,
    takutlah kt Allah, Nazrul, takutlah kt Allah.
    Bertaqwalah kpd Allah.
    Aku merayu ni, takutlah kpd Allah dgn sebenar-benar takut.
    Oleh itu, berkata benarlah nazrul.

    Saudara seislam, sesunni kau ni, bkn org lain pun. Tayah malu2 nak betulkan kesilapan2 kau.

    Allahu'alam.

    BalasPadam
  43. Assalamu'alaikum,

    bagus juga jika anda turut cerminkan diri anda peng. Diri kita semua perlu bermuhasabah diri dari asyik menunding orang lain.

    Nak menegur pun dengan adab. Saya lihat cara anda menegur pun tiada adab. Jika orang tak terima jangan marah, sebab adab anda tiada. Maaf cakap ya (saya tegur anda juga nih peng).

    BalasPadam
  44. Ustaz,ustaz blh letak artikel pasal hizbu tahrir????

    BalasPadam
  45. Kunjungan Habib Umar Ben Hafiz ke Pondok Baitul Qurro', Sg. Udang Melaka : http://wp.me/piAx4-ZY

    Hari ini Jilsah bersama Habib Zaid Ben Yahya ANGGOTA IFTA' (MAJLIS FATWA) DARUL MUSTHAFA : http://wp.me/piAx4-10Z

    Saranan Dr. Al-Qaradhawi Agar Aqidah Al-Asy'ari Terus Dijaga Di Malaysia : http://wp.me/piAx4-11d

    BalasPadam
  46. Peng...Peng...Asyik2 ustaz ko..Asyik2 ustaz ko.. Ustaz ko nabi ke??? Yg ko taasub sgt tu apasal??Cakap bukan main..Tp xsuluh diri tu..Cari ilmu untuk hujah aliran masing2?? Itu diri ko ler.. Cari ustaz ko untuk berhujah kan?Pastu taasub membabi buta.. Isyh budak ni aku tumbuk kang!!! Tp kesian plak ko nanti malu plak kena belasah dgn bdk sek. menengah je kan..

    BalasPadam
  47. Huhu..Belum kena tumbuk dgn chek dah "auuuwwww"... Apa la abg peng ni.. Sian kat abg peng ni ada wayar cket kot no? Tanya ja ni bukan kutuk taw.. Kot2 la stress sgt ngaji medic tu pastu jd lagu ni?

    BalasPadam
  48. Assalamualaikum.
    Bagi saya yang masih kanak-kanak baru belajar, tiada gunanya berdebat dengan orang yang keras,jenis yang tak mahu mengalah. Mungkin Peng nak jadi seorang da'ie, maka saya sarankan Peng agar wujudkan blog ilmiah beliau, agar kami bisa lawati dan lihat kebenaran yang Peng ingin tunjukkan selama ni. Peng, maafkan saya, ini sekadar pandangan yang sedikit agar orang tidak mengata anda. Di sini, kami tidak temui cacat celanya artikel2 ust nazrul kerana setiap artikel beliau menggunakan hujah2 yang cukup jelas. Itu sahaja. Maaf jika ada yang terguris hati.

    BalasPadam
  49. Salam Alaik.. Insya Allah saya akan selalu melawat blog ustaz Nazrul ni untuk menimbulkan perasaan insaf dan mengambil manfaat ilmu yang telah di kongsi oleh ustaz Nazrul.. semoga segala tulisan yang sengaja di tulis oleh ustaz Nazrul ini sntiasa dpt menimbulkan keinsafan dan kesedaran diri ini untuk selalu mencari keredhaan Allah.. kpd Ustaz Nazrul, teruskan dakwah ustaz di sini. semoga diri ini lebih terdidik setelah membaca dakwah ustaz melalui blog ini..

    BalasPadam
  50. Assalamualaikum...

    Saya tertarik dengan kenyataan Peng, "kalau nazrul nak debat ngan aku, lagi best kalo die bleh tunggu aku habis belajar kt madinah nanti".

    Kenyataan beliau boleh difahami dengan dua andaian:

    Pertama, beliau sedang belajar di madinah dan akan tamat pengajian suatu hari nanti.

    Kedua, beliau bercita - cita untuk melanjutkan pengajian di madinah suatu hari nanti.

    Saya ingin fokuskan kepada andaian yang pertama. Selama saya bergelar pelajar madinah, saya tidak pernah menganali indentiti individu yang bergelar peng ini. Selain daripada beliau tidak memperkenalkan nama beliau, cara beliau berinteraksi terutamanya mengenai perbezaan pendapat menyebabkan saya yakin yang beliau bukanlah pelajar madinah. Saya berkata sedemikian kerana, setakat saya belajar di madinah, kami tidak pernah diajar berinteraksi sebagaimana peng berinteraksi terutamanya dalam perkara yang berbeza pendapat. Kami sering diingatkan agar sentiasa mengutamakan hujah dan dalil berbanding emosi. Malah, sekiranya kita mendapati perbincangan tersebut berpotensi untuk mewujudkan perpecahan, maka hendaklah dihentikan.

    Saya harap peng boleh respon persolan saya ini agar tindakan saudara tidak memalitkan nama buruk kepada pelajar madinah. Sekiranya kenyataan saudara tersebut merujuk kepada andaian kedua, maka kami alu - alukan kehadiran saudara agar kita sama - sama mendalami ilmu serta cara yang terbaik untuk menyampaikan ilmu tersebut.

    Jazakumullahu khairan

    BalasPadam
  51. peng tu budak medic kt universti alexandria, tahun 4 kot. bagusla kalau dia nak pi belajar kt madinah nanti. keras kepala sangat budak tu.
    pegi la tengok blog dia, www.itspeng.blogspot.com

    ana kt alex ni puas dah nasihat dia.
    dasar wahabi mmg macam tu la kan,
    keras kepala, tak rai khilaf.
    harap2 budak2 madinah bukan dari kalangan wahabi.

    BalasPadam
  52. Bismillahirrahman nirrahim,

    Pertama kali, nak meminta maaf sekiranya apa yang sy ckp adalah salah, sesungguhnya sy masih baru memahami Islam...

    Sy bermula tertarik dengan memahami islam apabila diajak mengikuti usrah J di kolej. Itulah pengenalan saya ke dunia ISLAM, DAKWAH dan TARBIYAH. Pada awalnya, "kakak2 tudung labuh" nie mengatakan ianya aderla "Pillow Talk" session, jadi tertarik mengikutinya, kalau tahula itu usrah dh lama saya cabut (budak KL amat sensitif dgn term usrah).

    Setelah perangai "setan" diperbaiki sikit demi sedikit, saya semakin berminat dengan sejarah dan persoalan-persoalan tentang Islam. Dalam keghairahan yang amat (bayangkan spt bdk yg mendapat gula2, dpt sikit nak lagi), tetiba sy dihalang untuk mengikuti satu program agama. Akibat jiwa muda, apabila terhalang untuk mendapatkan ilmu, sy mengikuti usrah HT dan merasakan mereka lebih kuat bersuara berbanding dakwah yang dilakukan J. Tapi setelah berbulan mengikuti HT, sy mendapati mereka menolak Hadis 1, imam an nawawi.

    Maka, kuranglah mengikuti usrah HT (tp masih join sbb ilmu yang diajar best), dan mula tertarik dgn ajaran W. Sbb ajaran ini memperjuangkan Al Qur'an dan As Sunnah.. namun hanya slps seminggu, sy mula menjauhi semula golongan agama.. KENAPA?

    1. Org yang MEMAHAMI Islam itu sudahlah sedikit, namun masih berpecah? Bayangkan di Malaysia berapa banyak jemaah yang wujud...

    2. Org yang MEMAHAMI Islam itu sudahlah sedikit, namun ramai yang dikafirkan atas dasar bid'ah? Bukan kah Islam mengajar kita mengasihi saudara kita? Kalau kita kafirkan seseorg itu, bukankah dia akan masuk neraka?

    3. Pergaduhan antara "org2 yang soleh lg musleh" menyebabkan org2 seperti sy keliru...

    Jadi, jujurnya sy takut nak join golongan begini, takut2 jika sy x membid'ahkan org sy tergolong dalam kumpulan yang melakukan bid'ah..



    Spt kanak2 yang sakit gigi slps makan byk sgt gula2, tapi ttp nak lagi slps gigi baik cuma kali nie lebih bersederhana apabila memakannya begitulah juga langkah saya kali ini.

    Sy bukanlah golongan yg mempelajari agama, jurusan saya adalah Comp Sc, amat jauh drpd bidang agama, tapi dr pandangan org yg cetek ilmu ini, darah muda memang bersemangat terutamanya apabila mendapat sesuatu ilmu cuma sabar dan pahami btul2 ilmu tersebut..kaji dahulu dengan org yang memegang atau mempelajari ilmu itu sebelum keluar menyalahkan/mengkafirkan mereka yg x sependapat dengan kita.

    wallahu'alam
    Qurratul Aini Mohamad Idris

    BalasPadam
  53. Assalamualaikum,,,
    Teruskan menyebarkan risalah Islam ustaz!
    kami sok0ng ustaz,,
    jangan mundur,,
    jangan takut,,
    jangan gentar,,

    t0 Peng : jagalah adab dlm menuntut ilmu.. carilah 1 malam untuk `p0stm0rtem' diri sendiri

    BalasPadam
  54. MOhd Firdaus Jamaluddin ( UKM )
    melihat kepada permasalahan perbezaan pendapat antara aliran ..... dan aliran ..... dapat disimpulkan bahawa masyarakat islam umumnya akan menjadi keliru dengan kenyataan-kenyataan tersebut , sama ada dari aliran .... atau aliran .... . Namun , secara jelas dapat difahami adalah perbezaan pendapat itu merupakan satu rahmat . RAHMAT ? Ya , rahmat yang cukup besar . Mengapa saya berkata demikian? sebabnya , inilah antara natijah dan kesan-kesan peninggalan ulama silam kepada generasi masa kini. Kesan yang cukup besar di dalam menggalakkan generasi selepas mereka rajin membaca dan mengkaji . Untuk memberikan pemahaman kepada umat islam , satu keperluan kepada para ilmuwan dan agamawan mengkaji dan membaca seberapa banyak kitab-kitab yang ditulis oleh para cendiakawan islam silam.

    Perbezaan pendapat ulama terdahulu telah memahirkan generasi ulama hari ini dengan bahasa arab . Cuma yang menjadi persoalannya , bgaimana pemahaman mereka terhadap isu yang dikeluarkan oleh para ulama . Sebenarnya , apa juga isu yang diutarakan oleh para ulama adalah atas kebolehan dan kemahiran ilmu yang dimiliki oleh mereka . Samada Ibn.....atau ulama golongan .............. , adalah tidak perlu kita menghukumkan kepada mereka kafir dll . Imbau sejarah mereka dahulu untuk mendapat kepastian , dari mana ibn.... belajar , siapa gurunya , kitab apa yang dia pelajari dan sebagainya . Seseorang itu tidak akan keluar dari asasnya , kerana asas pengetahuan mereka adalah bersumber asas sumber yang asal . selagi mana mereka berpegang kepada al-quran , selagi itulah mereka itu benar , tidak kira siapa jua pun, kerana sabda nabi , tidak akan sesat selagi kamu berpegang kepada al-quran dan sunnah nabi s.a.w . Apakah sunnah ? Adakah makan dengan tangan itu sunnah ? adakah berjubah itu sunnah ? adakah bertahlil itu bidaáh ( bukan sunnah ) ? semuanya ini bukanlah sunnah yang dimaksudkan nabi di dalam hadith tersebut . Sunnah di sini ialah syariát yang dibawa nabi iaitu Islam. Kerana ada juga orang yang mengikut sunnah nabi , berkahwin 4 , berpuasa tetapi masih sesat. hanya orang yang berpegang pada al-quran dan syariat yang dibawa nabi sahaja tidak akan sesat. sebagai contohnya , kisah seorang wanita pelacur masuk syurga , hanya kerana dia menyelamatkan seekor anjing . Firman Allah , Tidak aku utus akan engkau Muhammad melainkan rahmat kepada sekalian alam. RAHMAT bagi sekalian alam itu adalah syariat yang dibawa nabi . Oleh itu , adakah kita berhak mengkafirkan dan mengolongkan seseorang itu hanya kerana pandangan mereka ? Apa yang penting ingat firman Allah ,kembalilah kepada Allah ( Al-Quran )(apabila kamu tidak memperoleh jawapan atas perbezaan kamu ).Sama ada Ibn....ataupun S... , semuanya adalah ulama islam yang masing2 berpegang dengan al-quran dan sunnah nabi. Masalah furuíyyah adalah masalah cabang yang perbezaannya adalah untuk memudahkan bukan untuk menyusahkan . Apa yang penting untuk kita fikirkan , betapa besar lagi masalah yang menimpa umat islam yang tidak kenal Allah sebagai tuhannya , Islam sebgai jalannya , al-Quran sebagai panduannya . Berapa ramai lagi umat islam yang runtuh akhlak dan moralnya , berzina dan menonggang arak umpama sahabat sejati. Sedarlah , ulama silam walaupun berbeza pendapat , tetapi mereka bersama di dalam memerangi kemungkaran dan kerosakkan. Ibn.... dan As-S... , bergabung di dalam menghapuskan perbuatan khurafat di kalangan umat islam pada waktu itu , walaupun mereka berbeza pendapat di dalam persoalan kecil , kerana Aqidah adalah perkara paling utama untuk kita fikirkan dan perjelaskan kepada umat islam tentang siapa Allah? bukannya persoalan sama ada al-quran itu kalam allah atau makhluk , adakah manusia melihat Allah di akhirat. Semua ini tidak berguna sekiranya umat ISlam tidak kenal siapa Allah? Adakah berguna perdebatan dan perbezaan ini terhadap umat islam , sedangkan masih ramai lagi umat islam tidak mengenali Allah . Dalilnya , lihat sahaja , sekiranya mereka mengenali Allah , pasti mereka tidak melakukan kemungkaran.

    BalasPadam
  55. slm ust nazrul...

    ana ada sedikit pertanyaan dan ingin berkongsi satu perkara iaitu berkenaan kisah imam syafie dan imam ahmad di dlm kisah di atas...

    boleh x ust bgtau di mana ust amik kisah tersebut. adakah di dalam buku (ma'alim suluk) karangan habib jufri..??

    untuk pengetahuan ust, kisah tersebut adalah tidak sohih (boleh rujuk : ila aina ? aiyyuha al-habib al-jufri, m/s 80-82).

    buku (ma'alim suluk lil mar'ah al-muslimah) tersebut telah dikritik oleh seorang ulama' dari syria kerana mengandungi banyak kisah-kisah yang tidak sohih dan terlalu ghulu (melampau) di dalam memperkatakan ttg sufi / tasawuf ini.

    boleh rujuk :

    nama buku : ila aina ? aiyyuha al-habib al-jufri.
    penulis : Dr. khaldun makki al-hasani
    penerbit : al-bayyinah lit tiba'ah wan nasyr
    cetakan : 2009M - 1430H

    buat pengetahuan ust, buku tersebut telah mendapat penghargaan dan kata-kata aluan (taqdim) oleh dua org ulama yg besar.

    1. Allamah Al-Usuli Al-Ustaz Dr. Musthafa Sa'id Khan, lepasan dukturoh dari Al-Azhar Asy-Syarif, diantara pengasas kuliah syariah di univ damsyiq.

    2. Al-Allamah Al-Faqih Muhammad Karim Rojih, mufti syria, dan syeikhul qurra' di syam.

    berikut adalah sedikit kata-kata aluan dr mufti syria di dalam buku tersebut :

    "Aku melihat al-jufri di dalam menulis kitabnya (merujuk kpd ma'alim suluk), beliau ingin mengislah perempuan dan umumnya manusia. Beliau telah menggunakan banyak dalil. Namun begitu, dalil yang digunakan kdg2 adalah kisah-kisah maudhu, dan juga hadis-hadis yg lemah."

    justeru, ana galakan ust untuk membeli dan membaca buku ini sbg pemurnian bg fikrah ust ttg sufi ini.

    islam adalah agama yg mutawassit, tidak tafrith (تفريط) dan juga tidak ifrath (إفراط).

    wallahu'alam...

    BalasPadam
  56. assalamu'alaikum ustaz.

    Allahu Allah, moga ustaz teruskan perjuangan dlm menegakkan kebenaran Ahlu Sunnah wal jama'ah.

    Moga diberi kemudahan oleh Allah Ta'ala bijahi Habib al Mustofa Shallallahu 'alaihi wa alihi wa sohbihi wa barooka wa sallam.

    Ma'assalamah.

    BalasPadam
  57. بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام الله عليكم ورحمة الله
    Adakah ilmu yang kita pelajari untuk menunjukkan keegoan nafsu kita..Ya Allah,satukan kami ke jalan yang benar dan diredhoi..dan tolonglah kami dalam membuat ke arah kebaikkan..dan jauhkan kami dalam membuat dosa dan persengketaan..amin..Masalahnya ilmu yang dipelajari dah anggap sempurna tanpa soalal selidik secara diqqah..mereka tidak serius mendampingi ulamak2..mereka tidak serius mendekati Ahlul Bait..padahal ahlul baitla tempat yang perlu kita cari ilmu..
    ilmu Allah Taala Luas..ana yang dhoif ni terasa sedih membaca artikel2 di sini...menunjukkan kita perlu meningkatkan lagi diri kita sebagai penuntut ilmu dan menerima pendapat2 dan berbincang dengan baik..adakah kita selama ini yang hari2 kita membaca Al-Quran dan hadis kita fahami apa mesejnya?saudara2ku...kita masih ketandusan ilmu..ilmu Allah Taala amat luas..kita lihat sekarang Allah S.W.T..mengambil nyawa2 orang2 yang soleh..ulamak2..dan pastinya akan melahirkan akhir zaman ulamak yang juhala'...ini yang perlu kita tangani..

    Bagi ana laman blog ini amat bermanfaat untuk kita kongsikan..kita boleh berbincang dengan baik..semoga ustaz Nazrul tergolong orang yang bersabar dan ditambahkan ilmu lagi..saya kagum dengan perjuangan ustaz...kirim salam saya kepada guru-guru ustaz terutamanya Ahlul2 Bait..saya sangat rindu kepada mereka...sudah 6 tahun saya meninggalkan bumi mesir...rindu rasanya..
    وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم.
    والله أعلم

    Mutaqarrij min Jami'ah Al-Azhar Assyarif..
    wattalib majister min jami'ah Al-Madinah Al-'Alamiyah..

    BalasPadam
  58. Salam, maaf andai kwujudan ini tdk disenangi..bukn utk mencri mslah disini cuma ingin menyatakan sesuatu yg btjuan mnyuntik sdkit ksedaran pda mereka yg tlibat...InsyaAllah..
    spnjg sy mnliti komen2 disini,hati mnjadi sedih scra tba2..sdih mlihat saudara2 Islam bertelagah utk mmperthankan pjuangan msing2 tnp dsdari mtlmat pjuangn kalian adlh 1 iaitu utk mncari keredhaan Allah swt wlupun dgn cra yg bbeza.justru mngapa harus emosi sbgni rupa?? slaku golongn yg bpengathuan agama, kalian seharusnya bbncang dgn ad dalil & hujah,bukan dgn emosi & ego yg mnggunung..ia hanya mnmpakkan sdkit dmi sdkit kelemahan kalian..tegas berkata "ingat Allah, bertaubatlah kpd Allah & mcm2 lg" tp adakah diri sndiri mengingati Allah tatkala berkata2?? Allah x "mngajar" kta utk mendabik dada, juga melarang kta brmusuhan ant 1 sama lain..Allah menyeru kita semua sntiasa berlapang dada dlm membincangkn sesuatu..dlm bermusyawarah, ego & emosi haruslah dijauhi,moga perbincangan bjlan dgn baik tnpa ada pertikaman lidah & menyinggung mana2 pihak..brulah 1 kputusan dpt dcapai..hormatilah pendapat & pegangan org lain jk mahukan diri kita juga dihormati..jgn hya pndai bbicara ttg hukum hakam jk ianya sekadar penyedap bibir utk btutur..kehebatan anda dlm beragama bukan hya dipandang dr segi hebatnya anda berkata2 tp juga sejauh mana hebatnya anda dlm mempraktikkannya dlm kehidupan seharian. Muhasabahlah diri masing2...
    Maaf skali lg andai menyinggung prasaan kalian yg tlibat...bukan ingin menonjol dri ini hebat krna anda lg hebat dr dri ini dlm konteks ilmu agama...dri ini hya insan biasa, hamba Allah yg lemah namun brcita2 tnggi utk tampil sbgai bidadari terpuji di sisi Penciptanya..carilah bekalan utk mnuju destinasi yg abadi...Wallahu'alam...moga Allah merahmati kalian semua...Ameen...

    BalasPadam
  59. Assalammualaikum.....yang berdebat terus berdebat yang berilmu berusaha menambah ilmu, yang jahil kembalilah kepada kebenaran..tidak akan ada penyelesaian setiap permasalahan yang dibangkitkan tambahan pula yang sudah didebatkan sejak ribuan tahun dahulu..yang bijak ayuh gerakkan tenaga mu untuk selamatkan masyrakat dari fahaman yang bukan ahlul sunnah...selamatkan diri mu dan keluargamu serta sekelilingmu..berdampinglah dengan ulama yang beramal dgn ilmu, nescaya terjamin perjalananmu..dan yakinlah yang tidak sefaham dgn ahlul sunnah hanya seronok berkata tanpa ada penambahan amal..hanya berpura sejak mula..yakinlah bahawa dari mula hingg kini aliran asyairah yang benar walaupun dikatakan taksub kerana kata2 itu kembali kepada mereka..aku bangga digelar begitu..Insyaallah selamanya kebenaran itu akan tertegak..yang jahil nyata sesat akan ada penentangnya..Amin

    BalasPadam
  60. satu jer gua nak rumuskan.

    Peng pro umno. so, dari situ gua dah tahu pemikiran dia cam ner.
    kah kah kah

    BalasPadam
  61. saya tidak mahu ulas mengenai siapa yang salah siapa yang betul cuma saya sangat berharap yang mengomen dekat sini tolong guna bahasa dengan sopan nak menenegur bukan main hentam jer...

    BalasPadam
  62. Assalamu'alaikum..
    Bagi sya, stiap pndangan itu plajaran..apa yg kita rasa baik & yakin di sukai Allah kita lakukan slagi xbercanggah dgn ajaran al-Quran & as-Sunnah..kami org yg tdak berilmu, tidak tahu jika kalian mnipu @ tidak..kami tidak kisah krna yg bertgjwab kelak adalah kalian..& kami tidak rugi, malah makin byak ilmu yg kami dapat. saya suka belajar dr stiap pkra..islam, non-islam..ape2 sahaja yg baik, InsyaAllah ianya adlah ilmu bg saya..
    Jadi kesimpulannya, ustz & peng teruskan mnulis..InsyaAllah jika ada kraguan sya akan cr kbenaran krna saya yakin pertolongan Allah itu ada utk hamba2Nya yg cari KEBENARAN..maka tidak perlu bergaduh..kita sama2 menulis..niat tu biar Allah yg tahu..nak mghukum org itu kafir @ tidak, biar Allah yg tentukan..kita just do all the best for ALLAH SWT.. =)so ISLAM will look a beutiful..

    BalasPadam
  63. 'Sedih melihat apa yang berlaku sejak akhir-akhir ini. Segalanya saya serahkan kepada Allah taala dan saya bertawassul kepada Baginda sallallahu alaihi wasallam moga diberikan kekuatan sepertimana Baginda sallallahu alaihi wasallam menerima ujian ketika berdakwah terdahulu'

    - saya terkejut la pulak bila org seperti ustz boleh buat kenyataan seperti ini-

    harap ustz boleh jelaskan sikit padal TAWASUL. Rasa semacam bila baca kenyataan ustz di atas.

    == SAYA PUN BUDAK BARU BELAJAR= heh

    wallahu'alam~

    BalasPadam
  64. kepada cahaya ilahi.

    sesungguhnya setiap perbuatan kita akan disoal oleh allah kelak.

    mana boleh tulis sesuka hati. mestilah berlandaskan kepada manhaj yg sahih. dikhuatiri mengelirukan org ramai.

    nak tulis pun kene pk dulu apakah sahih tulisan kita, terutama dari segi agama.

    sekadar menasihat. semoga bermanfaat. wallahu'alam.

    BalasPadam
  65. barakallahu feeh budak baru belajar :)

    seharusnya ahli sunnah wal jamaah ADIL dan tidak ego dalam menilai dan tidak taksub kepada gurunya. cintakan Allah yang utama. cintakan Rasulullah melebihi segala2nya NAMUN tidak mengangkat baginda lebih daripada kedudukan yang Allah letakkan.

    semoga Allah bagi petunjuk kepada orang yang benar2 mahukan kefahaman dalam agama dan semoga kita dapat sentiasa berhati-hati daripada menjadi orang yang ingkar sunnah. ameen.

    BalasPadam
  66. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  67. waaaaaaaaaaahhhhhhh....
    ustat, kat mana saya boleh dapatkan rendaman air jubah imam ahmad tu? saya ni kurap tak baik baik bertahun-tahun dah. dah lama saya mencari penawarnye. nasib baik saya jumpa belog ini. seolah-olah harapan baru untuk saya. ustat, ustat, macam mane saya nak dapatkan air mujarab itu? melalui ejen ataupun online? susah-susah ustat jual ajelah jubah tu kat saya. berapa pun saya sanggup bayar.

    BalasPadam
  68. makin banyak pak ustaz d malaysia/indonesia, bukan makin Islam (sejahtera/peace). Tapi makin kacau bilau jadinya. Patutlah makin ramai anak muda gak mau campur pak-pak ustaz ni. Bisa kacau jiwa sama fikiran aja... jadi serabut mau mikir. sana gaduh, sini gaduh. Ya ampun, mereka ini pewaris nabi atau pewaris x?

    BalasPadam
  69. Assalamualaikum,

    Seorang mantan mufti di subuah negeri nun di utara tanah air telah menjawab soalan yang ditanya oleh seorang ahli jemaah di sebuah masjid mengenai doa akhir tahun dan doa awal tahun. "Dato', tak baca doa awal tahun ke?" Dato' menjawab, "Nabi tak buat."
    Soalan saya, doa yang Nabi SAW tak pernah baca kita pun tak boleh baca ke? So, we can't even pray for our excellence in studies ke? It is clear to us that during that years (zaman Nabi SAW)tak ada exams mcm kita la ni.So, since Nabi SAW tak penah buat, kita pun tak bole doa ke?
    Saya memohon penjelas ustaz dan saudara2 yang berilmu mengenai hal ni untuk menjawab kekeliruan ni. Bukan niat untuk condemn mana2 pihak.
    Terima kasih

    BalasPadam
  70. Saya bukan individu tanpa nama yang sama yang biadap menulis waaaaaaaaaaahhhhhhh....
    ustat, kat mana saya boleh dapatkan rendaman air jubah imam ahmad tu? saya ni kurap tak baik baik bertahun-tahun dah. dah lama saya mencari penawarnye. nasib baik saya jumpa belog ini. seolah-olah harapan baru untuk saya. ustat, ustat, macam mane saya nak dapatkan air mujarab itu? melalui ejen ataupun online? susah-susah ustat jual ajelah jubah tu kat saya. berapa pun saya sanggup bayar.

    BalasPadam

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...