Rabu, 17 Jun 2009

Majlis Khatam Kitab Kharidah Bahiyah Di Masjid al-Imam Dardir rahimahullah

Alhamdulillah syukur pada Allah taala dengan inayahnya pada hari ini kami bersama Guru Kami yang mulia Fadhilatul Syeikh Dr Jamal Faruq al-Daqqaq al-Hasani hafizahullah telah berjaya menamatkan pembacaan kitab Syarah Kharidatul Bahiyah. Majlis dijalankan berhampiran Maqam al-Imam Dardir pengarang kitab tersebut.

Kitab ini dikarang oleh al-Imam al-Allamah al-Arif billah Ahmad bin Muhammad al-Adawi wafat pada 1201 hijriyah yang dikenali sebagai al-Imam al-Dardir rahimahullah. Ini merupakan antara kitab asas yang membahaskan tentang ilmu tauhid ahlussunnah wal jamaah mengikut mazhab al- Asya’irah.

Saya bersyukur pada Allah taala kerana mengikuti pengajian ini sejak mula dibacakan di Masjid al-Azhar di dalam Anjung al-Atrak pada 24 November 2007. Saya tidak menafikan ada juga kelas yang saya tidak dapat hadiri kerana keuzuran atau pulang ke Malaysia. Namun kebanyakkan pengajian kitab ini bersama dengan Syaikhuna Jamal Faruq saya ikuti dengan teliti.Antara sahabat-sahabat yang mengikuti pengajian kelas ini sejak mula pengajian ialah al-Fadhil Ustaz Juzaili Juhan dan beberapa sahabat Malaysia yang lain. Semoga Allah taala memberikan saya dan sahabat-sahabat sekalian kefahaman sepertimana kefahaman yang diberikan kepada para auliya’ dan ulama.Amin Ya Rabbal A’lamin.Saya mengambil catatan tarikh pengajian daripada sahabat saya, Badr al-Misri. Beliau mencatat satu persatu tarikh setiap kali habis sebuah bab pembacaan dengan Syaikhuna.

Menurut catatan beliau, kami habis membaca bab Ilahiyat (Sifat-sifat Wajib, Mustahil , dan Harus bagi Allah) pada 31 Disember 2008.

Bab Nubuwwat @ Nabawiyat ( Sifat-sifat wajib, mustahil dan harus bagi Rasul) pula habis dibaca dan dipelajari pada tanggal 21 Januari 2009.

Pengajian kami tamat pada hari ini tanggal 17 Jun 2009.

Beginilah pengajian yang sering kami ikuti di Masjid al-Azhar al-Syarif. Bilamana mula membaca sesebuah kitab dengan Syeikh maka jangan ditanya bilakah akan habis bacaan kitab tersebut. Ini adalah pesanan yang kami terima daripada Syaikhuna al-Alim al-Allamah Dr Ahmad Tayyib hafizahullah , Rektor al-Azhar sekarang. Ini diucapakan oleh beliau semasa mengajarkan kitab al-Mustasfa karangan al-Imam al-Ghazali rahimahullah di Anjung al-Abbasi.

Kelas pengajian kami bersama dengan Syeikh Jamal Faruq hafizahullah bermula selepas solat Asar pada setiap hari Ahad dan Rabu setiap minggu. Cuma ketika minggu peperiksaan Syeikh memberikan kelonggaran kepada kami dengan hanya menjalankan kelas pada hari Ahad sahaja. Kefahaman yang Allah taala berikan kepada Fadhilatul Syaikhuna Jamal Faruq hafizahullah amat luar biasa. Bukan saya mereka-reka cerita, tetapi jika sesiapa yang selalu mengikuti pengajian bersama Syeikh maka akan dapat merasakan nikmatnya dan betapa luasnya ilmu para ulama al-Azhar al-Syarif.

Beliau bukan hanya pakar di dalam bidang Aqidah al-Islamiyah, tetapi juga hebat di dalam ilmu al-Quran seperti Tajwid dan Qiraat. Syeikhuna juga hebat di dalam ilmu Tafsir dan Tatabahasa Arab.

Disebabkan saya sering mengikuti pengajian bersama dengannya. Maka Syeikhuna berkenan untuk mengijazahkan Sanad pengambilan ilmu beliau daripada guru-guru beliau kepada saya dan murid beliau yang lain pada 2 Safar 1430 H bersamaan 28 Januari 2009 di Masjid al-Azhar al-Syarif. Majlis tersebut tidak akan saya lupakan sampai bila-bila. Di dalam Ijazah tersebut beliau menyenaraikan nama-nama guru yang telah memberikan ijazah ilmu kepada beliau. Antara guru-guru Syeikhuna Jamal Faruq al-Daqqaq hafizahullah ialah :

1. Syeikhuna Sayyid Ibrahim bin Abdullah ali Khalifah al-Husaini hafizahullah.( Syeikhuna Sayyid Ibrahim ali Khalifah juga pernah memberikan ijazah umum kepada saya pada awal bulan Jumadil Ula 1428 Hijriyah ketika beliau menghadiri majlis ihtifal Maulid Sayyidina Hussain radhiyallahu anhu).

2. Al-Allamah al-Muhaddis Sayyid Ibrahim bin Muhammad bin Siddiq al-Ghumari rahimahullah.

3. Al-Muhaddis Ahmad bin Muhammad Nur Saif hafizahullah

4. Al-Allamah al-Murabbi al-Muhaddis Syeikh Muhammad Zakiyuddin bin Ibrahim al-Khalil bin Ali al-Azhari dan lain-lain.

Guru-guru beliau mencapai puluhan orang yang tidak dapat saya senaraikan di sini. Ini adalah sebahagian daripada apa yang terdapat di dalam Risalah Ijazah Umum yang beliau berikan kepada kami yang bernama al-Marmuq fi Asanid al-Allamah al-Sayyid Jamal bin Faruq .Risalah ini disusun oleh Syaikhuna al-Allamah al-Muhaddis Usamah Sayyid Mahmud al-Azhari hafizahullah.

Semoga Allah memberikan kekuatan kepada kita semua untuk terus menerus mempelajari ilmu Allah taala di muka bumi ini. Selepas ini Syaikhuna akan mula membaca kitab Syarah al-Imam Showi rahimahullah a’la Jauharatul Tauhid . Ramai-ramailah kita menghadirkan diri ke kelas pengajian ini .

Saya dan para sahabat yang lain bukanlah semata-mata belajar untuk diri kami sendiri. Tiada istilah seseorang yang belajar ilmu Agama untuk kepentingan diri. Saya belajar untuk membantu perjuangan Islam bersama Parti Islam SeMalaysia (PAS) kelak. Semoga Allah taala memberikan kekuatan kepada kita semua.[Di sini]saya letakkan gambar majlis tersebut yang di adakan di Masjid Imam Dardir rahimahullah(pengarang kitab yang kami pelajari).

Saya juga menerima berita sedih pemergian salah seorang guru saya ketika saya kecil dahulu, Allahyarhamah Ustazah Mariam bt Hussain. Ibu saya menghantar mesej pesanan ringkas pagi 17 Jun 2009 kepada saya memberitahu bahawa Ustazah telah tiada. Perkara ini amat mengejutkan saya kerana saya sempat bertemu dengan Allahyarhamah ketika pulang ke Malaysia baru-baru ini dan beliau sihat seperti biasa. Allah lebih menyayanginya. Moga Allah taala menempatkan beliau bersama para solihin. Al-Fatihah.

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Rumah Kedah Hayyu 10,
Kaherah Mesir,
17 Jun 2009

2 ulasan:

  1. betul tu.. jangan ditanya bila nak habis khatam kitab.. yang penting belajar.. kan? kan? kan?

    Syeikhuna Syeikh Ahmad Al-Hajain hafizahullah ketika mula2 nak baca kitab Majmuk Syarah Muhazzab karangan Imam Nawawi.. beliau ada berkata:

    "insyaAllah kita akan tamat baca kitab ni selepas 200tahun"

    dan ke tak agak2nye kita hidup 200taun nak bagi habis baca kitab majmuk tu ye? hihi..

    ust nazrul jangan lupe deal kita.. pizza king 12 bijik.. hehe..

    BalasPadam
  2. :) betul sangat2.. kalau lagi 200tahun jumpa kat Syurga la kita baca sama2 ngan Imam Nawawi rahimahullah terus ..Amin... :)

    Bleh ja..ana blanja ..Ust Pamiesz bayorkan ye ..hihi

    BalasPadam

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...