Jumaat, 3 April 2009

SAHABAT-SAHABAT YANG DIRAHMATI ALLAH TAALA ...TOLONGLAH FAHAMI DENGAN BAIK.....

Assalamualaikum..
Alhamdulillah setelah baru beberapa hari berkecimpung di dalam media dakwah maya ni.. nampak banyak sangat kebaikannya..Ramai yang dah amik perhatian tentang masalah ilmu.Alhamdulillah...

Benarlah kata-kata Syeikh Abu Hassan Ali al-Nadwi rahimahullah:
Al-Jam'u baina al-qadim al-Saleh,wal Jadid al-Nafi':

Maksudnya: Menggabungkan antara cara Tradisional yang sangat baik,dan cara moden yang sangat memberi manfaat.

C
uma saya agak kesal dengan sikap sebahagian pihak..Rupa-rupanya susah juga nak smpaikan dakwah nie..Walaupun kita berpegang dengan sikap nasihat menasihati sesama muslim ...Tetap juga ada yang salah sangka..

Sesiapa yang kenal dengan saya tentu dapat memahami peribadi saya bagaimana..sikap saya dengan golongan Salafiyah atau Wahabiyah...termasuk juga sikap saya terhadap Syiah...

Ya ,kita mengatakan bahawa mereka salah..Tetapi menghukum sesat sampai mengeluarkan seseorang daripada agama itu bukanlah cara kita dan bukan cara saya sebagai seorang penuntut Ilmu Allah taala..

Saya sangat terkilan dengan sebahagian pihak yang meragui tentang cara penyampaian saya..Saya pun masih tercari-cari, di mana titik perselisihan antara saya dan golongan yang seperti ini...

Saya dididik oleh guru-guru yang mulia dan para murabbi..antaranya al-Alim al-Allamah al-Muhaddith Syeikh Dr Yusri Abd Jabbar al-Hasani al-Siddiqi al-Syazuli hafizahullah, al-Alim al-Allamah al-Muhaddith Syeikh Dr Ali Jum'ah al-Syafie, Al-Syeikh Atiyyah Saqr rahimahullah, al-Syeikh Jamal Faruq al-Hanafi al-Azhari,al-Syeikh Usamah al-Azhari, al-Allamah al-Musnid al-MUhaddith Syeikh Muhammad Ibrahim al-Kittani hafizahullah, al-Syeikh al-Allamah Imad Affat dan lain-lain....Kesemua mereka mengajarkan manhaj yang satu iaitu tidak terlalu cepat menghukum...dan jagan melihat kepada keburukan..Ini yang guru-guru kami di al-Azhar ajarkan...

Kami disarankan berpegang dengan manhaj al-Azhar yang bersifat sederhana....Jika kita cepat menghukum dan sebagainya maka samalah kita seperti golongan Salafiyah dan Wahabiyah tersebut...

Ini sering kali disebutkan oleh Murabbi saya, Syeikh Yusri al-Hasani di dalam kelas pengajian di Masjid al-Asyraf..

Saya sangat berharap agar medan yang saya tempuhi ini dihormati dan blog saya tidak dijadikan tempat untuk mencaci maki para ulama ...Bekali-kali saya ulang saya tidak mahu mengotori kerja suci ini dengan kata-kata kesat kepada para ulama...perkara yang lepas biarlah berlalu..Jangan diungkit-ungkit..Benarlah kata-kata al-Imam Alawi al-Saqqaf di dalam Kitabnya yang sangat bermanfaat iaitu Fawaid Makkiyah,: Jika seseorang yang sering mencari kesalahan ulama,maka nanti Allah taala akan menggantikan orang yang lebih ramai untuk mencari kesalahan orang yang mengata kepada ulama tersebut.

Saya sangat berharap agar blog saya dijadikan medan Ilmu...Saya cuma ingin berkongsi dengan sahabat-sahabat sedikit Ilmu yang saya perolehi di alAzhar...Sesiapa yang tidak mengenali saya dan tidak pernah mengenali saya,tak perlulah nak mempersoalkan apa-apa tentang saya...

Saya ingin menghormati semua pihak...Sama-Sama kita menambahkan ilmu kita....Biarlah sedikit ilmu tetapi banyak adabnya: Seperti mana kata al-Imam Ruwaim rahimahullah kepada anaknya: Jadikanlah amalmu seumpama garam,dan adabmu seumpama tepung.Maksudnya: Jadikan amal itu sebagai pencantik dan perasa di dalam kehidupan...Dan banyakkanlah adab seumpama tepung yang digunakan untuk membuat kuih...Mana yang dilebihkan tepung atau garam? kalau Garamnya lebih tentulah kuih itu tidak akan sedap dimakan...

Fikir-fikirkanlah....Jangan ta'sub dengan pandangan kita..Cukuplah dengan apa yang ditulis...Saya tidak mahu lagi membincangkan perkara ini....

Wassalam..

Yang Terkilan,
Mohd Nazrul Abd Nasir,
Zaqaziq, Markaz DPM Zaqaziq..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...