Jumaat, 19 November 2010

Pengumuman Penukaran Alamat Web Saya Yang Terbaru..

Sekadar pengumuman kepada semua sidang pembaca, saya ingin mengumumkan kepada semua yang saya telah menukarkan alamat laman saya ke:


Jika ingin membaca tulisan dan pandangan saya, sidang pembaca sekalian bolehlah terus melawat ke laman tersebut tanpa masuk ke laman blogspot.com lagi..

Semoga semua dapat mengambil manfaat daripada laman ini insyaAllah.. Laman ini tidak berubah dari segi konsep dan penyampaiannya..Hanya yang berubah adalah alamatnya sahaja. 

Jutaan terima kasih saya ucapkan kepada Saudara Muqri Hashim , sepupu saya yang telah membantu di dalam usaha dakwah ini. Semoga Allah taala jua yang membalasnya.. 

Saya mengharapkan doa kalian semua.. 

Saya bersama Syaikhuna al-Allamah al-Muhaqqiq Dr Jamal Faruq al-Daqqaq al-Hasani di Maktab Perguruan Tuanku Bainun

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Penuntut Ilmu Masjid al-Azhar al-Syariff & Masjid al-Asyraff,
Rumah Mak Ayah di Pedu.

Ahad, 7 November 2010

Kisah Menarik Perbezaan Sang Alim & Sang Abid Tanpa Ilmu

Satu kisah menarik yang ingin saya kongsikan bersama para pembaca sekalian. Kisah ini saya nukilkan daripada apa yang disampaikan oleh Syaikhuna al-Allamah al-Hafidz Muhammad bin Ibrahim bin Abdul Ba’ith al-Kittani al-Syafie hafizahullah ketika beliau menyampaikan ceramah di Dewan Besar Yayasan Khairiah , Kupang Baling Kedah. Kebetulan pada waktu itu, saya disuruh oleh Syaikhuna Muhammad Ibrahim hafizahullah untuk menterjemahkan ucapan beliau di dalam Bahasa Melayu agar mudah difahami oleh para pendengar.

Syaikhuna memilih untuk membicarakan tentang kelebihan ilmu dan amal bagi penuntut ilmu. Maka beliau menceritakan sebuah cerita yang menarik perhatian semua pendengar pada petang tersebut.

Pada suatu masa dahulu, terdapat seorang raja yang sangat bijak. Raja tersebut ingin mengajarkan kepada rakyat jelata suatu perkara yang sangat penting. Mungkin pada waktu itu masyarakat tidak dapat membezakan mana satu golongan alim dan mana satu golongan abid ( yang hanya beribadah tanpa ilmu) .

Maka raja memanggil seorang alim dan seorang abid yang tiada ilmu bagi membuktikan bahawa antara kedua-dua golongan ini pasti terdapat perbezaan yang jelas.

Raja menyuruh kedua-dua orang ini masuk ke dalam bilik yang berbeza. Setiap bilik diletakkan perkara yang sama iaitu diletakkan sebilah pisau, sebotol arak dan seorang wanita. Sang Raja juga mengarahkan kepada kedua-dua orang tersebut untuk melaksanakan salah satu daripada tiga perkara iaitu sama ada meminum arak, atau berzina dengan wanita tersebut atau mengambil pisau yang disediakan lalu membunuh wanita tersebut bagi mengelakkan daripada melakukan dosa zina.

Bilamana dimasukkan si alim dan si abid di dalam bilik masing-masing yang sudah tersedia di dalamnya ketiga-tiga perkara tersebut. Maka kedua-duanya sebaik sahaja berhadapan dengan ketiga-tiga perkara yang diarahkan oleh Sang Raja melaksanakan salah satu daripadanya, masing-masing punya pemikiran dan cara penyelesaian yang berbeza.

Bagaimana Sang Alim dan Sang Abid ini menyelesaikannya? Saya akan ceritakan satu persatu mengikut turutan. Kita lihat dahulu apa yang difikirkan oleh Sang Abid dan bagaimana dia menyelesaikan masalah tersebut.


SANG ABID DAN PENYELESAIANNYA

Sebaik sahaja masuk di dalam bilik tersebut, Sang abid melihat ketiga-tiga perkara telah berada di hadapannya. Sebilah pisau, sebotol arak dan seorang wanita cantik. Maka terlintas di dalam fikiran sang abid bahawa ketiga-tiga ini adalah dosa . Mengambil pisau dan menggunakan pisau tersebut untuk membunuh wanita cantik tersebut bagi mengelakkan zina adalah merupakan dosa yang besar. Berzina dengan wanita tersebut juga merupakan dosa yang besar. Perkara yang paling ringan sedikit berbanding membunuh dan berzina adalah minum arak. Maka , sang abid yang yakin dengan jalan penyelesaiannya terus mengambil botol arak dan meneguk isinya .

Apa yang berlaku seterusnya? Sebaik sang abid tersebut selesai minum arak, dia terus mabuk dan di dalam keadaan tersebut , dia menghampiri wanita cantik itu lalu mengajaknya bersetubuh dan akhirnya mereka berzina . Sebaik selesai berzina, sang abid sedar akan kesalahan yang dilakukannya . Bagi mengelakkan si wanita membongkarkan rahsianya, maka dia terus mengambil pisau dan membunuh wanita tersebut.

Maka , secara tidak sedar , Sang Abid telah melakukan ketiga-tiga perkara dosa tersebut secara sekaligus.

Bagaimana pula keadaan Sang Alim di bilik yang lain? Bagaimanakah dia menyelesaikannya?

Kita akan melihat pula bagaimanakah cara penyelesaian dan pemikiran Sang Alim tersebut.


SANG ALIM DAN PENYELESAIANNYA

Sebaik sahaja sang alim tersebut masuk ke dalam bilik itu, beliau tersentak dengan kewujudan ketiga-tiga perkara tersebut. Sang Raja telah mengarahkan agar melaksanakan salah satu daripada tiga perkara itu.

Sang Alim berfikir, “ Jika aku mengambil pisau dan membunuh wanita itu maka aku telah melakukan dosa membunuh. Membunuh adalah dosa yang besar di sisi Allah taala. Jika aku berzina dengan wanita tersebut juga ianya merupakan dosa yang besar di sisi Allah taala. Jika aku mengambil arak dan meminumnya maka itu juga merupakan dosa yang besar. Jadi bagaimanakah cara yang terbaik untuk aku laksanakan?”

Sang Alim terfikir lagi , “ Jika aku meminum arak, akalku akan hilang dan kemungkinan aku akan laksanakan perkara yang aku tidak fikirkan. Maka jalan yang terbaik pada waktu sekarang adalah dengan aku mengambil pandangan di dalam Mazhab al-Imam Abu Hanifah radhiyallahu anhu yang membenarkan seorang wanita tersebut mengahwinkan dirinya sendiri tanpa kewujudan dan persetujuan walinya”

Maka sang alim terus pergi kepada wanita tersebut dan mengatakan kepadanya : “ Wahai wanita, sudikah kamu berkahwin denganku?

Wanita tersebut bersetuju dengan cadangan yang diberikan oleh Sang Alim tersebut. Maka sang alim tersebut melafazkan lafaz nikah dan sang wanita bersetuju dan menerimanya. Maka secara hukumnya mereka telah berkahwin mengikut pendapat di dalam Mazhab al-Imam Abu Hanifah rahimahullah.

Secara tidak langsung, sang alim telah menjauhkan dirinya daripada kesemua dosa tersebut. Beliau tidak membunuh, tidak minum arak dan berzina. Malah beliau mendapatkan perkara yang lebih besar daripada itu iaitu dengan berkahwin dengan wanita cantik tersebut.

Selesai perkara tersebut, Sang Raja tersenyum kerana akhirnya beliau dapat membuktikan tetap ilmu itu lebih mulia daripada segalanya. Tanpa ilmu seseorang itu akan tersilap melakukan penilaian yang terbaik.

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Penuntut Ilmu Di Masjid al-Azhar al-Syariff & Masjid al-Asyraff,
Wangsa Maju, Selangor Darul Ehsan,
Malaysia

Sabtu, 6 November 2010

Madrasah Fathul Mubin & Kerinduan Saya

Alhamdulillah, saya kira ini adalah tulisan kedua saya setelah tiba di bumi Malaysia tercinta. Terkadang rasa rindu terhadap bumi Anbiya’ Mesir . Rindu dengan kelas-kelas pengajian di sana. Rindu dengan pertemuan bersama para ulama di Masjid al-Azhar al-Syariff. Rindu dengan maqam para Wali Allah taala di Bumi Mesir.

Namun , rindu itu mampu juga terubat sedikit bilamana al-Alim al-Allamah al-Hafidz al-Syeikh Muhammad bin Ibrahim bin Abdul Ba’ith al-Kittani al-Husaini hafizahullah dapat bertandang ke bumi Malaysia umumnya , dan Kedah secara khususnya. Alhamdulillah, saya diberi peluang untuk bersama-sama Syaikhuna dan tinggal bersamanya selama hampir seminggu di rumah yang sama.

Saya tidak menyangka yang akhirnya guru kita yang mulia ini akan dapat bertandang ke rumah al-faqir dan seterusnya dapat menyampaikan pengajian di Masjid Jami’ul Khair Kampung Tong Pelu Pedu. Lebih menggembirakan saya ialah beliau berkenan untuk menziarahi tapak pondok yang akan saya dirikan kelak dan beliau juga telah menamakannya Madrasah Fathul Mubin Li al-Taffaqquh Fi Addin bersempena dengan nama Madrasah Syaikhuna terdahulu ketika beliau masih kecil dan tempat pertama beliau mula menghafal al-Quran. Tarikh 7 Zul Qa’dah 1431 bersamaan 15/10/2010 bertepatan jam 4 petang adalah merupakan tarikh keramat majlis doa dan menamakan madrasah oleh Syaikhuna di tapak pembinaan tersebut.

Syaikhuna Muhammad Ibrahim Abdul Ba'ith al-Kittani hafizahullah sedang berkata sesuatu di tapak pembinaan Madrasah Fathul Mubin di Pedu

Ramai yang turut hadir memberikan semangat buat al-Faqir. Tanah seluas 5 relung bersamaan 2 ½ ekar ini serta kedudukannya yang berada di bukit dan mempunyai sungai kecil di dalam kawasan tanah tersebut , saya kira sangat membina untuk proses pembelajaran dan pentarbiyahan. Jadi al-Faqir perlu untuk mengorbankan masa setiap tahun untuk pulang ke kampung halaman bagi menguruskan pembinaan dan pembangunan Madrasah tersebut. Bantuan daripada orang-orang yang berpengalaman sangat-sangat saya perlukan bagi menjayakan pembinaan ini.

Konsep “madrasah di dalam taman” merupakan perkara yang saya idamkan. Namun ianya bukanlah matlamat utama saya di dalam pembinaan Madrasah tersebut. Matlamat utama pembinaannya adalah untuk memberikan pendidikan spiritual dan fizikal kepada anak bangsa beragama Islam demi mendapatkan keredhaan Allah taala kelak.

Saya membuat perkiraan secara rambang , pembinaan madrasah Fathul Mubin Littafaqquhi Fi al-Din ini mungkin menelan belanja hampir RM 3,000,000.00. Mungkin ada yang terkejut bila mendengarnya. Namun , nilai sebegitu tidaklah dikira banyak jika dibandingkan dengan pembinaan istana Raja-raja Melayu dan pemimpin-pemimpin Melayu di Malaysia khususnya . Pembinaan istana-istana mereka bukan untuk ummat tetapi sekadar peribadi semata-mata.

Moga Allah taala meredhai usaha ini. Berkat doa para ulama dan para pencinta ilmu sekalian.

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Penuntut Ilmu Masjid al-Azhar al-Syariff & Masjid al-Asyraff
Wangsa Maju, Selangor Darul Ehsan
4.00 Petang
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...