Mungkin kerana wujud golongan yang menyalahgunakan erti sebenar cinta , maka golongan remaja yang menjaga peribadi mereka juga turut memandang serong terhadap cinta.
Cinta juga makhluk. Rindu juga makhluk ciptaan Allah taala. Seseorang akan menjadi musuh terhadap sesuatu yang dia tidak kenali dengan mendalam. Kalau ingin membenci cinta maka sepatutnya perlu berlaku adil padanya. Perlu kenal apa itu cinta terlebih dahulu. Perlu kenal apa itu rindu terlebih dahulu.
Cinta, rindu dan cemburu merupakan tiga perkara yang tidak boleh kita nafikan kewujudannya. Ketiga-tiga perkara ini wujud di dalam hati sanubari seseorang. Ianya juga banyak membantu di dalam kehidupan seseorang. Ya benar, Allah taala tidak menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia melainkan perkara itu ada tugasnya tersendiri. Lemahnya adalah kita yang tidak mampu mencari hikmahnya.
Tanpa cinta, kita tidak akan wujud di dunia ini. Tanpa cinta seseorang boleh berlaku kejam terhadap keluarganya. Tanpa cinta dunia akan gelap gelita tanpa sinar.
Kerna kurangnya rasa cintalah yang menyebabkan seseorang itu berlaku kejam terhadap saudaranya. Begitu juga rindu dan cemburu. Tanpa cemburu seseorang boleh membiarkan kekasihnya melakukan maksiat. Tanpa cemburu maka seorang isteri akan membiarkan suaminya bermain kayu tiga dan tanpa cemburu jugalah menyebabkan seseorang akan membiarkan hatinya dipermainkan orang lain.
Saya tertarik untuk membincangkan perkara ini. Sama-sama ikuti moga kita mendapat manfaatnya.
Cinta menurut al-Qadhi al-Syeikh Muhammad Ahmad Kan’an di dalam kitabnya Usul al-Muasyarah al-Zaujiyah ialah kecenderungan hati terhadap perkara yang dicintai. Cinta sebenarnya adalah perbuatan dan amalan hati. Bukan amalan anggota badan.
Tanpa cinta ini maka perkahwinan tidak akan berjaya dan bahagia. Perlu difahami dengan baik, yang memberikan kebahagian dan ketenangan bukanlah zat cinta itu sendiri, bahkan yang memberikannya kepada kita ialah Pemilik Cinta itu sendiri iaitu Allah Yang Maha Pencinta dan Pengasih. Cuma cinta ini sebagai satu wasilah bagi mencapai ketenangan itu.
Menurut al-Qadhi Muhammad Kan’an lagi, kunci utama kepada cinta bermula dengan pandangan mata. Oleh sebab itulah Baginda sallallahu alaihi wasallam menggalakkan kepada seseorang yang ingin bertunang agar melihat terlebih dahulu kepada tunangnya. Agar bertambah rasa cinta dan rindu.
Diriwayatkan oleh al-Imam Ahmad dan al-Nasa’ie rahimahumallah daripada Saidina Syukbah radhiyallahu anhu katanya:
خطبت امرأة فقال لي رسول الله صلى الله عليه و سلم: هل نظرتَ إليها ؟ قلتُ : لا , قال : فانظر إليها فإنه أحرى أن يؤدَمَ بينكما
Maksudnya: Aku telah meminang seorang wanita. Maka Baginda sallallahu alaihi wasallam bertanya kepadaku: Adakah kamu telah melihatnya wahai Syukbah? Aku menjawab: Tidak Ya Rasulallah. Maka sabda Baginda sallallahu alaihi wasallam: Lihatlah padanya, sesungguhnya dengan melihat itu akan menjadikan kamu berdua merasa lebih serasi dan berkenan.
Sesuatu yang perlu kita fahami ialah cinta sebenar adalah cinta yang ingin dibina atas dasar iman. Maksud saya bukan sekadar bercinta tetapi meletakkan bahawa wanita yang dicintainya dan lelaki yang dicintainya akan dijadikannya sebagai isteri dan suami. Sabda Baginda sallallahu alaihi wasallam daripada Saidina Ibn Abbas radhiyallahu anhuma:
لم يُرَ للمتحبَين مثل النكاح
Maksudnya: Tidaklah dilihat kepada dua orang yang sedang bercinta melainkan pernikahan.
Menjadi kesalahan pada remaja sekarang dengan menggunakan nama cinta seperti yang dilakukan oleh remaja di Barat. Cinta hanya digunakan untuk memuaskan nafsu serakah dan keinginan yang tak terbendung. Ini satu kefahaman yang jelas bertentangan dengan maksud sebenar cinta yang dianjurkan syarak. Cinta yang mereka bina bukan untuk membimbing pasangan menuju redha Allah taala, malah menjerumuskan ke lembah kehinaan dengan dosa dan noda yang mereka lakukan ketika bercinta.
Kesalahfahaman sebeginilah yang menyebabkan seseorang itu menganggap golongan yang berbicara tentang cinta sebagai golongan yang telah lari daripada jalan tuhan. Seolah-olah meraka telah jauh daripada Allah taala dengan membicarakan cinta yang dianggap oleh mereka sebagai sesuatu yang jijik untuk dibicarakan oleh para ulama khususnya.
Cinta merupakan kecenderungan hati seseorang kepada kekasihnya. Amalan hati tidaklah dikira dosa selagi tidak melaksanakan apa yang terpendam di dalam hati. Seseorang itu tidaklah mampu baginya menghalang kecenderungan hatinya terhadap seseorang.
Sebaliknya yang akan dinilai oleh Allah taala adalah perbuatan orang bercinta itu. Jika perbuatan yang mereka lakukan menjurus kepada nafsu dan dosa maka inilah yang akan dinilai dan disoal oleh Allah taala kelak.
Perkara yang paling selamat bagi menyelamatkan cinta sejati daripada dinodai dosa dan noda ialah dengan menjauhkan segala perkara yang boleh menjurus ke arahnya. Perkahwinan adalah satu cara yang terbaik untuk menyemai cinta sebenar yang dikehendaki syarak.
Namun tidaklah saya nafikan wujudnya percintaan sebelum perkahwinan. Oleh sebab itulah syarak meletakkan adanya pertunangan. Tidak lain untuk menyemai cinta dan rasa keserasian antara kedua pasangan tersebut. Batasnya perlu dijaga. Jika tidak dijaga maka inilah yang akan membawa kemudharatan dan kepincangan di dalam memahami maksud cinta itu sendiri.
Saya benar-benar tertarik untuk membicarakan tentang cinta ini setelah membaca sebahagian daripada buku karangan Al-Imam Ibn Hazm al-Andalusi rahimahullah 384H-456H . Kitabnya yang berjudul Thuqul Hamamah fi ilfati wal allaf benar-benar memberikan kesan yang mendalam terhadap saya berkenaan cinta.
Tidak keterlaluan jika saya katakan bahawa al-Imam Ibn Hazm al-Andalusi rahimahullah adalah Guru Besar saya di dalam cinta. Kitab ini ada terjemahannya yang sangat indah bahasa terjemahnya. Ianya diterjemahkan oleh Habiburrahman al-Syirazy , penulis novel Ayat-ayat Cinta.
Saya mencadangkan kepada sesiapa yang ingin mengenal cinta agar membaca buku ini. Sesiapa yang pandai membaca kitab berbahasa Arab sebaiknya terus mendapatkan pemahaman tentang cinta daripada karangan al-Imam Ibn Hazm rahimahullah sendiri.Moga kalian lebih memahami tentang cinta.
Sambungan tentang rindu akan saya bicarakan pada post yang akan datang. Doakan moga diberikan kelapangan oleh Allah taala pemilik cinta yang agung. Wallahu a’lam.
MOHD NAZRUL ABD NASIR,
RUMAH KEDAH HAYYU 10,
KAHERAH MESIR
Salam.
BalasPadamUstaz, macam mana perhubungan yang dibenarkan oleh syara' utk bercinta? sebabnya saya tengok ada yang bercinta, asyik sms dua puloh jam sehari. ada pula yang sms sebulan sekali. alim tak alim sama saja. satu situasi yang terdapat dalam mahallah maryam
Perbincangan tentang masa hadapan macam manakah yang dibenarkan antara lelaki dan perempuan?
Apakah hukum bagi lelaki yang sudah menzahirkan keinginannya terhadap perempuan hanya melalui sms/telefon? adakah mereka dikira tunang rak rasmi?
salam ustaz..ana ada sedikit penambahan soalan mengenai apa yang sahabat kita tanya tadi..dari sudut hukum,apa yang akan berlaku sekiranya pasangan yang bercinta seringkali bergayut di telefon sehingga membawa fitnah.bukan pada mereka sahaja,tetapi pada islam juga. adakah golongan ini dikategorikan dalam tidak menjaga batas? adakah perlu ana menegur atau membiarkan sahaja memandangkan kedua2 pasangan tersebut masing2 azhar dan azhariah yang ana kira mereka lebih memahaminya. dan bagaimana cara untuk menghalang pasangan yang bercinta ini dari melakukan perkara yang tidak diingini? maaf sekiranya soalan tidak jelas. minta diperjelaskan. asif.
BalasPadamsalam..syarak benarkan perhubungan antara lelaki dan wanita dgn syarat tertentu..Fadhilah Syeikhuna Atiyyah Saqr rahimahullah ada sebutkan berkenaan perkara yang ustazah tanyakan ...beliau menyebutkan bahawa tidak mengapa untuk seorang wanita dan lelaki berhubung tetapi topik perbincangan perlu dilihat..sekadar bertanya khabar takkan memakan masa berjam-jam..kalau berjam-jam maka secara langsungnya telah menjadi fitnah..
BalasPadammmg kalau jadi mcm tue kena tegur sebab ustazah nampak depan mata..tegurlah dengan cara yang terbaik..bagi nasihat..n kalau boleh suruh kahwin cepat2..itu sahaja cara terbaik utk elak buat perkara yang bukan2...Kahwin adalah penyelesaian...tak ada jalan lain lagi..
bagi yang jenis SMS 20 jam plak, mintak dia hadkan..duit yg ada jika digunakan utk bersedekah lebih baik..
perbincangan masa depan tiada masalah, tapi perlulah ada batasannya, batasan yg ana maksudkan ialah adab pergaulan lelaki dan wanita dalam Islam..rasanya semua faham insyaAllah..bukan tak tau, cuma nafsu merajai diri hingga menyebabkan lupa mana yg benar dan salah..
Tunang disisi syarak maksudnya menyampaikan maksud hati utk memperisterikan/mempersuamikan seseorang..
jelas maksud di sini jika seseorang itu melafazkan maksud hati kepada seseorang (dengan syarat utk berkahwin) maka jika yg dipinang menerima maka mereka telah dikira bertunang di sisi syarak.. maksudnya lagi, org lain dah tak leh kacau tunang org tersebut kalau dah tau bahawa wanita itu telah bertunang..
tak disyaratkan utk letakkan seseorg itu bertunang mesti kena hantar tepak sirih, buat majlis dan lain-lain..itu cuma adat..cukup sekadar meluahkan hasrat dan pihak kedua menerima maka mereka telah dikira bertunang di sisi syarak..wallahu a'lam..
syukran ust atas respon yang sgt baik. jazakallahu khair..
BalasPadamsalam...
BalasPadamsyukran ustaz....
good writes...
salam ustaz,
BalasPadammaksudnya kalau lelaki tu kata pada wanita trsbut 'saya ingin berkahwin dgn awak', dan perempuan menerima... itu dikira tunang disisi syara' lah ye?
ingatkan kene ade bapa prmpn skali...
salam..ustaz,blh saya tahu dimanakah saya blh dpt buku tersebut[di Mesir]dan apakah tajuknya dlm bhs melayu yg diterjemahkan oleh Habiburrahman al-Syirazy?
BalasPadamsyukran
salam,klu dlm bhs arb tjuk ktb 2 ialah tuqul hamamah krgan imam ibn hazm al-andalusi..dlm bhs melayu tjuknya 'di bwh naungan cinta'..
BalasPadamassalam
BalasPadamadakah maksud anta percintaan sblum prkahwinan itu halal selagi mana ia brada di landasan agama Islam?