Rabu, 25 November 2009

Tahniah Nuqman...


Kesibukan demi kesibukan menyebabkan laman ini tidak dapat dikemaskinikan.. Saya memohon kemaafan kepada semua pihak yang sering berkunjung ke laman ini..

Semalam Saudara Hanafi Zulkifli , YDP MKKK pulang ke Malaysia, menjadikan tugas saya semakin berat..Namun segalanya diserahkan kepada Allah taala.. Semoga Saudara Hanafi selamat sampai dan dapat bertemu dengan ahli keluarga yang tercinta.. Moga semangatnya akan terus bersama kami di sini bagi menerajui Majlis Kebajikan Keluarga Kedah(MKKK) di Mesir..

Saya juga ingin memohon ampun kepada ibu dan ayah di Kampung kerana sudah lama tidak menelefon ibu dan ayah.. Rindu di hati hanya Allah taala yang tahu..

Nuqman di atas Tasik Darul Aman :)

Rasanya masih tidak terlambat untuk mengucapkan Tahniah kepada adikku yang tersayang, Nuqman bin Abd Nasir yang berjaya mendapat keputusan yang cemerlang di dalam peperiksaan UPSR baru-baru ini.. Semoga keputusan 4A 1B yang diperolehi menjadikan Nuqman seorang yang semakin dekat dengan Allah taala.. Jangan berasa cukup dengan apa yang ada.. Teruskan untuk menjadi seorang yang mampu menjadi sinar buat umat Islam seluruhnya..

Doakan semoga segala kerja saya berjalan lancar..

Wassalam..

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Penuntut al-Azhar dan Masjid al-Asyraff,
Kaherah, Mesir

Isu Bai'ah Talak Tiga & Dr Asri... Pengorbanan atau Penghinaan??


Idul Adha memberikan seribu satu makna buat umat Islam sedunia.Hari yang mana Allah taala jadikan buat mengambil iktibar dan pengajaran. Simbol utama bagi hari mulia ini ialah “ Pengorbanan”.

Umat Islam , walau bagaimana gembira sekalipun tetap meletakkan agama di hadapannya.Tidak seperti agama-agama yang lain yang mana sering melupakan nilai murni ketika perayaan disambut. Bagi mereka , hari perayaan adalah hari untuk bersuka-ria dan berfoya-foya. Namun bagi umat Islam, perayaan adalah hari untuk mengambil iktibar. Moga kita semua termasuk di dalam kelompok umat Islam yang benar-benar menghayati perayaan ini seperti yang dituntut oleh agama Islam yang mulia.

Peristiwa pengorbanan seorang anak dan ayah yang sangat-sangat bertaqwa kepada Allah taala memberikan seribu satu pengajaran kepada kita. Pengorbanan yang jika kita nilaikan dengan apa yang kita laksanakan pada hari ini, tentu tidak mampu bagi kita untuk membandingkannya walau sekelumit jua. Jauh berbeza sama sekali.

Seolah-olah Saidina Ibrahim dan Saidina Ismail alaihima al-salam ingin mengajarkan kepada kita semua bahawa pengorbanan untuk agama perlu dilakukan tanpa rasa berbelah bahagi. Bahasa mudahnya, apa sahaja yang berkait rapat dengan kepentingan Islam, maka tidak perlu bagi seorang Muslim yang sejati merasa berat hati untuk melaksanakannya. Apa yang penting ialah setiap perbuatan yang kita ingin laksanakan atas nama Islam perlulah berlandaskan dalil yang kukuh bagi mengelakkan berlakunya sebarang kekeliruan dan kesalah fahaman terhadap agama yang mulia ini.
Justify Full
Saya tertarik untuk membahaskan beberapa isu penting sepanjang musim ini. Satu demi satu isu hangat berlaku. Terkadang perkara tersebut tidak perlu untuk dijadikan isu namun media terlalu bijak mengambil peluang sehingga benar-benar menjadikan sesuatu yang bukan isu menjadi isu. Pengaruh media memang tidak dapat dinafikan, sangat terasa kekuatannya. Sehinggakan perkara yang tidak benar akan menjadi benar hanya kerana pengaruhnya yang meluas.

ISU PERTAMA



Isu pertama ialah tentang penangkapan Dr. Asri Zainal Abidin , bekas Mufti Perlis yang memang terkenal membawa pelbagai kontroversi murahan dengan bermodalkan agama. Beliau seolah-olah hero di dalam kisah penangkapan pada ketika itu. Perbincangan dengan beberapa pihak menjadikan fikiran saya memandang perkara ini kepada pro dan kontra. Pro yang berlaku di dalam kisah penangkapan ini ialah memang saya sangat bersetuju dengan tindakan drastik yang dilaksanakan oleh pihak JAIS dengan melakukan tangkapan dan dakwaan terhadap Dr Asri. Manakala kontranya pula ialah menyebabkan media massa mengambil peluang mempopularkan Dr Asri ini sehingga menjadikan seolah-olah beliau adalah mangsa di dalam isu ini. Sikap dan pemikiran yang kurang sihat disebarkan oleh beliau dengan alasan “ Mengemudi Arus Perubahan” ternyata tidak membawa apa-apa perubahan sebenarnya. Mengemudi itu tidak salah kalau kena pada caranya. Namun persoalannya , perubahan bentuk mana yang ingin beliau ketengahkan? Adakah pemikiran bermazhab yang dianuti oleh sebahagian besar penduduk di Bumi Malaysia dan Nusantara umumnya merupakan sesuatu yang kotor dan jijik sehingga perlu dilakukan sentuhan perubahan?

Berhujah dengan mengatakan bahawa kita perlu berpegang dengan al-Quran dan Sunnah itu benar.Persoalannya, adakah para pengikut Mazhab al-Imam Syafie radhiyallahu anhu di bumi Malaysia tidak lagi berpegang dengan al-Quran dan Sunnah? Kita semua mengambil daripada al-Quran dan Sunnah, namun saya ingin bertanya kepada pengikut-pengikut Dr Asri daripada acuan fahaman yang mana kamu semua ambil? Daripada acuan fahaman al-Imam Syafie kah? Atau daripada acuan fahaman al-Imam Abu Hanifah kah? Atau Imam Malik kah? Atau Imam Ahmad ibn Hambal kah? Apa kami yang mengikuti manhaj al-Imam Syafie ini dikira tidak mengikut al-Quran dan Sunnah ? Jadi Kami semua ini mengambil daripada Bible dan Talmud? Allahu Allah. Bilamana buruk sangka sudah menular di dalam fahaman manusia , maka semua yang bercanggah dengan apa yang mereka tidak ketahui akan dianggap sesat dan salah. Semoga Allah taala memberikan hidayah kepada kita semua.

Hakikatnya, tindakan untuk mengawal selia kerosakan pemikiran berlatar belakangkan agama adalah tindakan yang telah dicadangkan oleh pihak al-Azhar al-Syarif di bawah seliaan Syeikhuna Ali Jum’ah hafizahullah , Mufti Besar kerajaan Mesir.Cadangan ini dilaksanakan tujuh bulan sebelum berita penangkapan Dr Asri di Malaysia. Maksudnya pihak al-Azhar sendiri sudah lama mengambil inisiatif sebegini bagi mengawal kebobrokan pemikiran yang disebarkan oleh kebanyakkan pihak yang berlatar belakangkan agama. Cadangan ini disokong sebulat suara oleh pihak Majlis Fatwa Mesir, al-Azhar al-Syarif dan Institusi Penyelidikan Islam Mesir. Para ulama seperti Dr Mustafa al-Syak’ah, Dr Muhammad Abu Lailah dan al-Syeikh Ali Abdul Baqi bersetuju seratus peratus dengan tindakan yang diambil oleh Fadilatul Syaikhuna Dr Ali Jum’ah hafizahullah. Malah kesemuanya mencadangkan agar diambil tindakan keras kepada sesiapa yang mengeluarkan fatwa tanpa izin daripada pihak Majlis Fatwa.

Dr Mustafa al-Syak’ah mengatakan bahawa beliau meminta agar pihak kerajaan mengambil tindakan tegas terhadap sesiapa yang mengeluarkan fatwa tanpa ilmu yang benar serta tanpa mengambil izin daripada Jabatan Fatwa walaupun yang memberikan fatwa tersebut adalah pemegang Ijazah Kedoktoran.

Pemegang Ijazah Kedoktoran bukanlah sebagai satu lesen utama untuk mengatakan bahawa seseorang itu mengetahui semua perkara. Ini perlu jelas kepada semua yang mempunyai pemikiran yang matang. Namun kita tidak menafikan bahawa Ijazah Kedoktoran itu adalah merupakan wasilah. Bilamana ianya disebut wasilah maka sudah tentu tidak tepat jika ianya dijadikan kayu ukur bagi keilmuan seseorang.

Terus terang saya katakan bahawa saya tidak bersetuju dengan beberapa pimpinan yang mengambil tindakan menyelar apa yang dilakukan oleh pihak JAIS. Apa yang dilakukan oleh pihak JAIS sebenarnya mengikut saluran agama yang benar. Syeikh Dr Sobri Abdul Rauf, Pensyarah Fiqh Perbandingan di Al-Azhar al-Syarif mengatakan bahawa : “ Terdapat satu permasalahan yang masyhur di dalam mazhab Abu Hanifah iaitu (( Dibenarkan kepada pihak berkuasa untuk menangkap Mufti @ orang yang mengeluarkan fatwa tanpa ilmu atau menyebarkan fahaman yang bimbang menyesatkan orang ramai)).”Malah beliau menegaskan bahawa fatwa bukanlah satu perkara yang boleh dibuka sewenang-wenangnya kepada semua.

-Rujuk Sout al-Azhar No. 491 bertarikh 25 Safar 1430 bersamaan 20 Februari 2009-

Isu Tauliah ini hanyalah sedikit, namun isu sebenar Dr Asri adalah sikapnya terhadap para ulama muktabar yang lain yang dipersendakan olehnya.Tidak hairanlah banyak NGO yang menyokong tindakan JAIS melakukan tangkapan terhadapnya.

ISU KEDUA


Selesai isu pertama. Masuk pula isu kedua iaitu Isu Talak Tiga yang dikeluarkan oleh YB Khalid Samad. Isu ini heboh diperkatakan oleh kebanyakkan penulis-penulis blog dan termasuk akhbar-akhbar. Lebih melucukan ada juga yang meminta kepada pihak Majlis Fatwa Kebangsaan untuk mengeluarkan fatwa bagi isu ini.

Isu utamanya hanyalah kerana kenyataan yang dikeluarkan oleh YB Khalid Samad yang mengatakan bahawa antara cara yang diambil oleh pihak Parti Islam SeMalaysia (PAS) bagi mengelakkan masalah lompat parti yang semakin berleluasa berlaku sekarang.

Hakikatnya perkara ini tidak perlu dijadikan isu. Ini permasalahan furu’ (cabang ) di dalam permasalahan Fiqh Islami. Jika kita merujuk pendapat para ulama di dalam permasalahan talak ini, maka kita akan jelas bahawa tindakan seperti itu adalah dinamakan sebagai “ Talak Ta’liq”. Ini tidak menyentuh sama ada menghina wanita atau tidak. Malah di dalam permasalahan fiqh , jika seorang suami mengatakan bahawa : “ Jika kamu ( wahai isteriku) keluar daripada rumah ini maka akan jatuh talak kepadamu.” Maka para ulama membahaskan adakah akan jatuh talak jika si isteri keluar daripada rumah tersebut? Tidak pula kita dapati bahawa ada ulama yang mempersoalkan sama ada ini menghina wanita atau tidak.

Jika melihat kepada contoh yang saya letakkan tadi maka secara jelasnya ianya lebih kepada penahanan suami terhadap isterinya daripada bebas ke mana-mana. Maka ini lebih jelas terkongkong kepada isteri jika dinilai daripada mata kasar kita. Namun di dalam permasalahan isu bai’ah talak tiga yang dikemukakan , si suami yang mengongkong dirinya sendiri daripada melakukan sesuatu yang jika dia melanggarnya maka akan jatuh talak terhadap isterinya.

Ini bukanlah untuk menghina martabat seseorang wanita malah sebenarnya ingin meninggikan lagi serta membuktikan kepada si isteri sejauh mana kasih sayang suaminya pada isteri tersebut. Seolah-olah, jika si suami tersebut lebih suka menerima wang jutaan ringgit hanya semata-mata untuk lompat parti maka ini membuktikan bahawa wang ringgit itu lebih bernilai daripada isterinya. Namun jika si suami benar-benar sayangkan isterinya maka wang jutaan ringgit tadi tidak langsung memberikan kesan kepada dirinya. Maka bia’ah yang dilakukan hakikatnya adalah untuk si suami memberikan satu jaminan terhadap sesuatu yang sangat bernilai di dalam hidupnya. Jika dia melanggarnya, maka perkara yang sangat-sangat bernilai ini akan hilang. Maka kewajipan kepadanya adalah untuk menjaganya sebaik mungkin.

Cuma saya memang kurang bersetuju dengan sikap yang ditunjukkan oleh YB Khalid Samad di dalam isu ini dengan menyebarkan dan “membongkarkan kepada umum”. Sikap berhati-hati ketika menyampaikan ucapan perlu ada kepada seorang pemimpin yang menjadi perhatian umum. Jika benar sekalipun Bai’ah yang dilaksanakan, maka sebaiknya para pimpinan tidak boleh melulu menceritakan kepada semua pihak.

Masalah utama di dalam isu ini ialah masalah sikap yang terlalu prejudis terhadap apa sahaja yang disandarkan kepada Islam. Jika yang melakukannya adalah UMNO dan Barisan Nasional mungkin orang ramai tidak akan memandang sebagai suatu yang penting ( secara jujurnya saya katakan mungkin tidak akan wujud langsung perkara sebegini di dalam UMNO), namun jika yang melakukannya adalah Jemaah Islam, maka terus perkara ini dijadikan isu utama. Maka pada waktu ini, semua pihak ingin menjadi hero yang kononya ingin mempertahankan isu umat Islam dan hak asasi Wanita.

Perkara utama yang perlu dilakukan ialah kembali semula kepada manhaj ilmu yang sebenar. Rujuk kepada para ulama yang ahli di dalam bidangnya sebelum mengeluarkan sesuatu kenyataan dan telahan. Bimbang perkara yang kita katakan tidak tepat itu hakikatnya adalah tepat, namun disebabkan kejahilan kita maka yang tepat menjadi salah dan begitulah sebaliknya.

Wallahu a'lam

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Cyber Cafe Kuala Lumpur,
Kaherah Mesir..

Selasa, 10 November 2009

Salah Faham Istilah ...Satu Masalah Yang Membarah ..

Segala puja dan puji hanya padaNya yang menjadikan langit dan bumi serta alam keseluruhannya Tuhan yang Tiada Misal padaNya. Selawat dan salam buat junjungan mulia Saidina Muhammad ibn Abdillah sallallahu alaihi wasallam serta para sahabat Baginda sallallahu alaihi wasallam ridwanullah a’laihim ajmain.

Ramai yang berbincang dan mengemukakan pendapat tentang istilah ‘syadid’ atau keras di dalam penyampaian dakwah. Kalau ditanya kepada 100 orang pelajar al-Azhar dan perubatan di bumi Kinanah ini, saya pasti dan percaya pasti akan terbit pelbagai takrifan berkenaan kalimah keramat ini.Ini masalah yang paling serius berlaku di bumi Mesir dan di mana-mana tempat di atas dunia ini. Apakah masalahnya? Ya, masalah sukar memahami dengan baik apa maksud sebenar bagi sesuatu istilah yang digunakan. Lebih ramai yang suka meletakkan takrifan menurut kefahaman dan kehendak sendiri, maka akan menyebabkan sesuatu istilah tersebut akan semakin disalah ertikan .

Penting sangatkah permasalahan istilah ini? Adakah ianya mengganggu gugat sesuatu perkara? Tidak keterlaluan jika saya katakan permasalahan istilah ini sangat penting dan ianya mampu merencatkan pemahaman terhadap sesuatu perkara.Buktinya jelas. Istilah “pengganas” yang dipelopori oleh Barat dan mereka menyandarkan ianya kepada segolongan pihak Muslimin, diterima pakai oleh kebanyakkan pimpinan Dunia. Maksudnya sekarang, jika disebut istilah “pengganas” maka seluruh mata akan berpaling kepada tubuh-tubuh golongan Muslimin tanpa menilai sama ada mereka benar-benar terlibat atau tidak. Tidak hairan diskriminasi berlaku terhadap kaum Muslimin di seluruh dunia sekarang. Ini memberi makna, perang istilah ini adalah salah satu strategi golongan musuh Islam bagi menimbulkan porak peranda kepada semua pihak dan ternyata ianya berjaya.

Lebih memilukan kita, ramai yang terpengaruh dengan perang istilah sebegini, termasuk golongan Muslimin sendiri yang juga terpengaruh dengan istilah sebegini.Setelah mengetahui pokok masalah, sekarang apa pula cara penyelesaian permasalahan tersebut?

Cara paling selamat bagi menyelesaikan permasalahan ini ialah dengan kembali kepada kefahaman para ulama yang muktabar. Pasti ramai akan tertanya, kenapa saya menyuruh kembali kepada kefahaman para ulama? Kenapa tidak terus melihat kepada nas yang zahir terpampang di dalam al-Quran dan Hadis Baginda sallallahu alaihi wasallam?
Jawapan paling ringkas dan padat yang pernah saya dapat daripada Syaikhuna Dr Jamal Faruq hafizahullah berkenaan persoalan di atas ialah : “Ini kerana para ulama lebih memahami maksud dan kehendak nas tersebut berdasarkan kelengkapan ijtihad yang mereka miliki. Nas al-Quran dan al-Hadis al-Nabawi al-Syarif kedua-duanya maksum dan mustahil berlakunya kesalahan dari segi akal dan syarak. Namun yang sering berlaku kesalahan ialah tabiat pemikiran manusia yang membaca al-Quran dan al-Hadis tersebut. Bahasa mudahnya ialah Dalil al-Quran dan al-Sunnah itu maksum daripada kesalahan, yang sering berlaku kesalahan ialah bagaimana mengambil kefahaman daripada dalil yang dikemukakan di dalam al-Quran dan al-Hadis.”

Ini yang perlu difahami dengan sebaiknya oleh semua lapisan masyarakat terutamanya golongan terpelajar. Jika golongan yang terpelajar juga menyalah gunakan sesuatu istilah tersebut bukan pada tempatnya maka tidak hairan masyarakat awam semakin terkeliru dengan pelbagai istilah yang sering diletakkan bukan pada tempatnya. Contohnya sekelompok pelajar yang ingin mempertahankan hak kebebasan bersuara bagi Mahasiswa hanya dengan sedikit meninggikan atau mengeraskan suaranya ketika berucap maka dituduh syadid dan tidak terbuka.
Istilah syadid tersebut sewenang-wenangnya dinilai hanya berdasarkan tinggi rendahnya suara mahasiswa tersebut ketika berucap.Ini ternyata satu perkara yang sangat mendukacitakan.

Istilah syadid adalah merupakan satu kalimah yang lahir daripada sesuatu kelompok atau individu yang hakikatnya mereka tersalah faham di dalam sesuatu permasalahan. Kelompok ini terus menjadikan kesalahfahaman tersebut sebagai satu pegangan, malah melazimkan kepada orang lain untuk mengikuti kefahaman mereka yang tersalah itu. Inilah maksud syadid atau taksub yang sebenar seperti yang disebutkan oleh Doktor Muhammad Adil Azizah al-Kayyali hafizahullah di dalam kitab karangan beliau “al-Fatawi al-Syar’iyah al-Muasirah.”

Tetapi jika seseorang itu berpegang dengan hujah dan penilaian yang teliti di dalam sesuatu permasalahan maka ini tidaklah boleh untuk kita gelarkan sebagai kelompok taksub tetapi kelompok ini sepatutnya digelarkan sebagai golongan yang “ Mutamassik” atau golongan yang berpegang dengan dalil berserta kefahaman yang benar.

Tetapi istilah mutamassik ini bukanlah sewenang-wenangnya juga boleh digunakan. Dalil yang bagaimana saya maksudkan sebenarnya? Maksud saya ialah dalil yang difahami oleh para ulama dengan sebenar-benarnya. Bukan dengan kefahaman sendiri dan kefahaman golongan yang tidak mencapai tahap seorang ulama yang boleh memahami nas dengan sebaiknya. Masalah lebih besar akan berlaku jika golongan sebegini dianggap mutamassik. Mereka akan menyesatkan ramai pihak dan tanpa sedar, diri mereka sendiri tersasar jauh.Penyelesaiannya mudah .

Jika ikuti turutan yang saya senaraikan ini maka saya pasti permasalahan ini akan mudah diselesaikan :

1. Belajar dan bertanya dengan para ulama muktabar

2. Memahami pengajian dengan sebaiknya

3. Banyakkan rujukan dan perbincangan

4. Gunakan istilah sesuai pada tempatnya

5. Tidak cepat melabelkan orang lain taksub dan syadid tanpa menilai kepada kefahaman dalil yang mereka gunakan.

Jika kesemua ini diaplikasikan sebaiknya maka saya yakin permasalahan salah faham dan salah guna istilah serta cepat melabelkan orang lain akan hilang dengan sendirinya. Benarlah kata para ulama, “ Perdebatan demi perdebatan yang kurang memberangsangkan sering berlaku adalah kerana kurangnya ilmu pengetahuan. Jika ilmu akhirat semakin bertambah, maka permasalahan demi permasalahan akan mudah diselesaikan tanpa perlu bersusah payah.”

Seseorang itu akan menjadi musuh dengan sesuatu yang dia tidak ketahui. Jika dia telah mengetahui hakikat sesuatu perkara maka permusuhan tersebut akan terungkai dengan sendirinya.

Ubat jahil adalah ilmu. Ingin mengambil ilmu perlu pada pakarnya.Bimbang tersalah penerangan cara penggunaannya jika mengambil daripada yang bukan ahlinya. Jika begini jadinya, maka ilmu yang diberikan itu bukanlah menjadi ubat malah menjadi penyakit yang semakin bertimpa-timpa.

Sesiapa makan cili , maka dialah yang akan terasa pedasnya. Semoga semua dapat memikirkan sebaiknya apa yang ingin saya sampaikan ini.Nilai sebaiknya apa yang ingin disampaikan sebelum meletakkan satu telahan.

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Hayyu Sabiek,
Kaherah Mesir..

Ahad, 8 November 2009

Rindu Untuk Menulis.. Namun Apakan Daya..


Sudah hampir seminggu saya tidak mengemaskini laman saya ini. Kesibukan demi kesibukan melanda. Tambahan pula proses pemindahan barang-barang menambahkan lagi keletihan.


Moga Allah taala memberikan kekuatan kepada kita semua.


InsyaAllah selepas semuanya selesai, saya akan kembali menulis di laman ini. Rumah penginapan baru kami juga tiada internet maka akan melambatkan sedikit proses mengemaskini. Namun ini bukanlah alasan untuk tidak menulis.


Doakan semoga sentiasa tabah di dalam kehidupan di bumi Mesir ini.


Mohd Nazrul Abd Nasir,

Pusat Internet Hayyu 10,

Kaherah Mesir..