Rabu, 30 September 2009

Cadangan Pembentukan Generasi Ulama Rabbani Pewaris Perjuangan Islam ... Semoga Bermanfaat

Saya diminta oleh beberapa sahabat untuk merangka satu kertas kerja cadangan bagi usaha melahirkan generasi pelapis para ulama pewaris perjuangan Islam di bumi Malaysia tercinta. Memang saya akui, diri ini bukanlah layak untuk membahaskannya.Cuma atas dasar kesedaran dan buat ingatan bersama maka saya siapkan juga kertas kerja ringkas ini buat panduan kepada sahabat-sahabat seperjuangan sekalian.

Saya banyak menukilkan daripada Kitab Jundullah Tandziman oleh Syaikhu Syaikhina al-Allamah Murabbi Said Hawwa rahimahullah.

Secara hakikatnya, pembentukan generasi ulama pewaris perjuangan Islam adalah merupakan satu perkara yang bukan mudah untuk dilaksanakan.Pelbagai persoalan perlu untuk kita selesaikan :

1. Siapakah generasi pelapis tersebut?

2. Bagaimanakah cara yang terbaik untuk melaksanakan proses pembentukan tersebut?

3. Adakah kita punya prasarana terbaik untuk melaksanakan proses pembentukan tersebut?

4. Berapa lamakah tempoh masa yang perlu diambil bagi merealisasikan perkara ini?

Kesemua persoalan ini kita akan rungkaikan di dalam bentuk yang ringkas.Kita sekarang tidak perlu banyak bicara, yang penting corak kerja yang dilaksanakan.

Kita tidak boleh lagi hanya berpada untuk menjadi seorang aktivis dakwah yang difahami oleh kotak pemikiran masyarakat Malaysia.Perlu lebih daripada itu.

Perlu kita fikirkan di sini dengan sematang-matangnya bagaimana cara terbaik untuk kita realisasikan konsep seorang ulama di sebuah cawangan dan seorang mursyid di kawasan.Ini yang perlu penuntut Ilmu al-Azhar fikirkan.Maksudnya , tugas ini berat.Tugas berat perlukan komitmen yang juga berat.

ما لا يدرك كله لا يترك جله

Saya akan membahaskan perkara ini berdasarkan soalan-soalan yang dilontarkan sebentar tadi.

SIAPAKAH GENERASI PELAPIS PERJUANGAN ?

Jawapan pertama yang perlu kita letakkan ialah “ AKULAH GENERASI PELAPIS TERSEBUT”.Sikap menunding jari kepada orang lainlah yang menyebabkan kita menjadi kurang efektif dan banyak berangan-angan kosong berbanding melaksanakan pekerjaan bagaimana menjayakan misi tersebut.

Seseorang perlu ada sikap “ CITA-CITA MELEBIHI UMUR”.Di dalam Islam ini disebut “ al-Himmatul al-A’liyah” yang membawa maksud cita-cita dan keinginan yang tinggi. Lihat sahaja kepada sejarah perkembangan dunia, seseorang yang punya cita-cita yang tinggi dan punya corak tugas yang sama besar dengan bidang tugas yang dilaksanakan maka pasti menatijahkan kejayaan yang cemerlang.

Baginda sallallahu alaihi wasallam adalah contoh terbaik yang melaksanakan konsep al-Himmatul al-A’liyah ini.Pembacaan sirah sangat penting bagi mendalami perkara ini. Sikap dan peribadi yang ditonjolkan oleh Baginda sallallahu alaihi wasallam adalah bersesuaian dengan tajuk perbincangan kita pada hari ini.

Jika kita lihat dengan teliti perjalanan sejarah Islam, maka kita akan dapati bentuk pentarbiyahan yang dibawa oleh Baginda sallallahu alaihi wasallam.Baginda sallallahu alaihi wasallam bukan hanya melihat apa yang ada di depan matanya sahaja. Malah pemikiran dan cara kerja Baginda sallallahu alaihi wasallam melebihi umur Baginda sallallahu alaihi wasallam.Kesannya, 23 tahun dakwah dijalankan , mampu untuk mengIslamkan pelusuk dunia.Malah umat Islam tidak kunjung putus pengikutnya.

Hakikat yang perlu kita sedari , proses pembentukan yang dilalui oleh kebanyakkan ulama tidak lari daripada proses yang diletakkan oleh Baginda sallallahu alaihi wasallam.

BAGAIMANA CARA PEMBENTUKAN TERSEBUT?

Apa yang ingin kita bentuk sebenarnya tidak lari daripada proses sebegini:

Bagaimana cara untuk kita mewujudkan Penuntut Ilmu yang Bersifat Rabbani ? Hanya satu cara sahaja yang digunakan oleh para anbiya’ terdahulu untuk membina seorang pengikut @ penuntut yang bersifat seperti ini iaitu dengan berpaksikan MANHAJ ILMU.

Tidak keterlaluan jika saya katakan : "Menjadi seorang Alim tetapi jika tidak menyokong perjuangan Islam di Bumi Malaysia maka sia-sia ilmu yang kita pelajari."

Siasah dan cara pendekatan berbeza-beza mengikut zaman dan tempat.Para anbiya’ alaihimussolatu wassalam diutuskan dengan cara pembawaan yang berbeza mengikut kaum.Tetapi satu perkara yang tidak berubah selamanya ialah manhaj Ilmu Islam.

Tiada cara lain yang boleh untuk kita bentuk bagi melahirkan generasi Rabbani melainkan dibentuk dengan corak Ilmu.

Perkembangan ilmu-ilmu Islam di dalam membentuk generasi pelapis perjuangan tidak lari daripada 6 proses iaitu :


ADAKAH KITA PUNYA PRASARANA TERBAIK BAGI MEREALISASIKAN PROSES PEMBENTUKAN TERSEBUT?

Jawapan yang saya dapat berikan adalah TENTU SEKALI. Kita berada di tempatnya sekarang.

Bagaimana sahabat-sahabat Baginda sallallahu alaihi wasallam boleh menjadi seorang @ kelompok yang sangat hebat?

Tidak lain dan tidak bukan hanya kerana mereka dididik oleh seseorang yang sangat hebat.

Maksudnya jika kita ingin melahirkan generasi pelapis yang hebat, maka perlu bagi kita untuk memastikan diri kita ditarbiyah oleh seorang guru yang sangat hebat. Bahasa lainnya, kita perlukan SEORANG MURABBI.

Ini adalah syarat utama seperti yang disebutkan oleh Syaikhuna Said Hawwa rahimahullah.

Biah yang membina juga merupakan salah satu bentuk untuk menjayakan misi ini.Permasalahannya sekarang, biah di bumi Mesir ini tidak membantu kepada pelajar untuk membentuk diri menjadi seorang ulama.Hanya yang menyedari kepentingan ini yang akan menggerakkan dirinya untuk ke arah melaksanakan misi tersebut.Manakala yang tidak menyedari hakikat tersebut, akan terus dibuai angan-angan kosong dan sikap berpada dengan apa yang ada akan semakin membarah di dalam jiwa pelajar al-Azhar al-Syarif.

Contoh utama yang menguatkan hujah kita bahawa Biah Pembentukan amat penting ialah :

1. Al-Azhar sendiri satu ketika dahulu yang mana penempatan pelajarnya adalah sekitar Masjid itu sendiri.Dibina ruwaq-ruwaq @ anjung bagi penempatan para pelajar adalah satu sistem yang menyebabkan para pelajar tiada alasan untuk bermalas-malas.

2. Zaituna dan al-Qairawan juga menggunakan konsep yang sama di dalam pembinaan generasi pelapis para ulama.

3. Madrasah dan Maahad pengajian di Syria juga menggunakan konsep sedemikian.

4. Madrasah Mauratania yang dipimpin oleh Syeikh Murabbi Murabit al-Hajj hafizahullah juga menggunakan konsep yang sama .

5. Pondok dan Pesantren di Malaysia dan Tanah Jawa serta Pattani juga menggunakan konsep yang sama.

6. Madrasah Tarim di Hadramaut juga menggunakan konsep yang sama.


Masjid Zaituna di Tunisia , sebuah Madrasah Ilmu yang mampu melahirkan jutaan ulama satu ketika dahulu

Madrasah Darul Mustafa di Hadramaut, pusat Tarbiyah para Ulama Murabbi

Madrasah Syeikh Murabit al-Hajj hafizahullah di Mauratania, Tempat Lahir generasi ulama Murabbi


Jelas di sini kita fahami bahawa berjayanya sebuah pembentukan generasi para ulama adalah sama cara pendekatannya.

Memang benar al-Azhar menjalankan konsep “ SIAPA INGINKAN ILMU @ SIAPA SEDAR DIRINYA KURANG MAKA CARILAH JALAN UNTUK MENAMPUNG KEKURANGAN TERSEBUT”

Namun berapa ramai yang benar-benar memahami konsep tersebut?Jadi kita perlu memikirkan bagaimana cara terbaik untuk membina Biah Di dalam Kawasan Tiada Biah padanya.

Prosesnya adalah seperti berikut :

1. Perlu @ Wajib dilaksanakan Mentor dan Mentee.

2. Perlu Menghabiskan Silibus yang Ditetapkan dengan apa cara sekalipun.( Bergantung perbincangan antara mentor dan mentee).

3. Perlu Melaksanakan Praktikal dan Amalinya ( seperti Penuntut Ilmu Perubatan)

4. Perbincangan demi perbincangan perlu diperkasakan( Mentor yang dilantik perlu mengambil perhatian).

5. Mewajibkan kelas-kelas tertentu kepada “ Generasi Pelapis” ini untuk menghadirkan diri ke Masjid al-Azhar al-Syariff.

Silibus yang perlu dihabiskan sepanjang permukiman di bumi Mesir:

Sila Klik Pada Paparan Untuk Lebih Jelas

Persoalan yang pasti akan timbul, Mungkinkah kita dapat menghabiskan masa untuk mempelajari dan membaca kitab-kitab ini semua??

Saya katakan tiada alasan untuk mengatakan tidak boleh.Masa kita terlalu banyak di Mesir.Terlalu banyak juga kita buangkan masa begitu sahaja.

Ini adalah kitab yang wajib dihabiskan bagi seorang aktivis Dakwah keluaran al-Azhar Mesir.

Manakala kitab bacaan Umum , terpulanglah kepada masing-masing untuk menambahnya sendiri.

Tidak keterlaluan saya katakan , sepatutnya kita tidak boleh pulang ke Malaysia sebelum benar-benar menghabiskan dan memahami isi kandungan kitab-kitab ini.

Di samping itu, zikir harian dan bacaan al-quran tidaklah boleh untuk dilengahkan.

Konsep Ziarah para Auliya’ juga perlu diterapkan selalu kepada para Generasi Pelapis perjuangan ini.

BERAPA LAMAKAH TEMPOH MASA YANG PERLU DIAMBIL BAGI MEREALISASIKAN PERKARA INI??

• Kita katakan bahawa tempoh yang sepatutnya adalah terlalu panjang. Namun , tiada alasan untuk kita benar-benar berusaha sepanjang 4 tahun permukiman di bumi Mesir ini.Jangan hanya berpada dengan kuliyyah yang dihadiri di Universiti.

• Perlu juga ada cita-cita untuk menyambung pengajian ke peringkat lebih tinggi sama ada di Peringkat Master dan PHD , Darul Ifta’ dan mana-mana university yang terdapat di Mesir.

• Perlu ada Cita-Cita yang melebihi Umur.

********

Moga Cita-Cita melahirkan Generasi Pelapis Para Ulama Rabbani berjaya dilaksanakan di Bumi Anbiya' ini.. Kami Mengharapkan Doa daripada Pembaca Sekalian...


Mohd Nazrul Abd Nasir,
Penuntut Masjid al-Azhar dan Masjid al-Asyraff,
Kaherah , Mesir..

Kisah Hidup Yang Menggugah Jiwa..

Ini adalah gambar Syeikh Murabbi al-Allamah Murabit al-Hajj hafizahullah, ulama besar Mazhab Maliki di Mauratania


Ini adalah merupakan sebuah kisah yang diceritakan oleh Syeikh Hamza Yusuf Hafizahullah berkenaan sifat guru Murabbi al-Allamah Syeikh Murabit al-Hajj hafizahullah.Sangat menarik kisahnya. Rasa jauh benar jika dibandingkan cara hidup para ulama Rabbani ini dengan kehidupan kita. Moga Allah taala memberikan kesempatan kepada kita untuk menjalani cara hidup seperti beliau.

Ingin Jadi orang yang besar, maka perlulah melaksanakan kerja seperti orang-orang besar.Mana mungkin kamu boleh menjadi seorang yang besar, jika sekiranya gerak kerja kamu seperti orang-orang kecil.

This is narrated by Shaykh Hamza Yusuf:


During the blessed time that I was fortunate to have lived with him in his own tent, I observed his daily routine: He would usually awake at about 2:30 or 3:00 in the morning and begin the Tahajjud or night prayers. He would often recite for a few hours, and I heard him repeat verses over and over again and weep. Just before dawn, he would sit outside his tent and recite Qur’an, and then when the first light of dawn was discernible, he would walk to the open-air mosque and call the adhan. He would then pray his nafilah and wait for a short period and then call the iqamah. During that time, I never saw anyone else lead the prayer, and he would almost always recite from the last 60th of the Qur’an as is the Sunnah for a congressional Imam to do so according to Imam Malik.

After the sun rose and reached the level of a spear above the horizon, he would pray the sunrise rak’ahs and then return to his tent where he would have some milk brought fresh from a cow. He would then teach until about 11:00 in the morning and nap for a short while. After that, students would start coming again, and he would continue to teach until about 1:00pm at which time he would measure his shadow for the time of the midday prayer. He would then call the adhan at the time his shadow reached an arm’s length past the post meridian time as is the Maliki position on the midday prayer, if performed in congregation, to allow for others to come from their work after the heat dissipates. He would always pray four rakahs before and after the midday prayer and then return to his tent where he would teach until afternoon. He would usually have a small amount of rice and yogurt drink that is common in West Africa. Then, he would measure his shadow for the afternoon prayer, and when he ascertained its time, he would proceed to the mosque and call the adhan.

After Asr, Murabit al-Hajj would return to his tent and usually resume teaching and sometimes listen to students recite their Qur’an lessons from memory and he would correct their mistakes. During any lulls in his teaching, anyone in his presence could hear him say with almost every breath, “La ilaha illa Allah,” or he would recite Qur’an. At sunset, he would go and call the adhan, pray Maghrib, and then sit in the mihrab and recite his wird until the time of the night prayer. He would call the adhan, lead the pray and return to his tent. He would usually have some milk and a little couscous and then listen to students recite Qur’an or read Qur’an by himself. At around 9:00 pm whe would admonish himself with lines of poetry form Imam Shafi’s Diwan and other well-known poets. He would often remember death with certain line that he repeated over and over again, especially the following that I heard him many times:

O my Lord, when that which there is repelling alights upon me,

And I find myself leaving this adobe

And become Your guest in a dark and lonely place,

Then make the host’s meal for his guest the removal of my wrongs.

A guest is always honored at the hands of a generous host,

And You are the Generous, the Creator, the Originiator.

Surely kings, as a way of displaying their magnanimity

Free their servants who have grown old in their service.

And I have grown old in Your service,

So free my soul from the Fire



He often repeats these lines for what seems like an eternity, his voice penetrating the hearts of all those within earshot. He once admonished me with lines of poetry, one after another, until I wanted the earth to swallow me. He said to me, “And what is man other than a comet that flashes brilliant light for a moment only to be reduced to ashes.”

He told me several times, “Hamza, this world is an ocean, and those who drown in it are untold numbers. Don’t drown.”

I have never seen anyone like him before him or after him, and I don’t think that I ever will. May Allah reward him for his service to this din and his love and concern for the Muslims. He was never known to speak ill of anyone. Once when a student was studying Khalil with him and asked what a certain word meant in the text, he explained to him that it was a slow and clumsy horse. The student then said, “like so-and-so’s horse?” At this Murabit al-Hajj suddenly became upset and said, “I don’t spend much time with people because they backbite, so if you want to study with me, you must never speak ill of anyone in my presence.” It is not well known by Muslims that to speak ill of someone’s animals falls under the ruling of backbiting.

Shaykh Murabit al-Hajj is a master of the sciences of Islam, but perhaps more wondrous than that, he has mastered his own soul. His discipline is almost angelic, and his presence is so majestic and ethereal that the one in it experiences a palpable stillness in the soul. As the Arabs says, “the one who hears is not as the one who has seen.” I was told by many people from his family that had I seen him in his youth, I would have been even more astonished at his devotional practices

dipetik daripada : [ Pengalaman Syeikh Hamza Yusuf bersama Gurunya Murabit al-Hajj ]

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Rumah Kedah Hayyu 10,
Kaherah Mesir

Ahad, 27 September 2009

Dialog al-Imam Ibn Ishak radhiyallahu anhu Siri Terakhir..Semoga Bermanfaat


Ahmad : Alhamdulillah, terima kasih banyak-banyak ustazah. Susahkan ustazah pulak terpaksa masak untuk kami.

Ustazah Ummu Muhammad : Eh, tak mengapa. Memang tugas ustazah pun. Lagipun seronok juga dapat dengar perbincangan kamu dengan Tuan Guru.Baguslah, muda-muda lagi dah bersemangat menuntut ilmu.

******

Selesai makan mereka menuju ke ruang tamu untuk menyambung perbincangan dengan Tuan Guru.Masakan tengah hari itu memang benar-benar menyelerakan. Udang goreng tepung masakan ustazah di tambah pula dengan masak lemak cili api menyebabkan Ahmad dan Ibrahim tidak segan-segan menambah sebanyak 3 kali.Kalau diikutkan hati mahu sahaja mereka minta Ustazah Ummu Muhammad bungkuskan untuk bawa pulang ke rumah.Patutlah Tuan Guru benar-benar sayang akan isterinya ini. Serba serbi lengkap .

*****

Tuan Guru : Di mana perbincangan kita tadi ya ?

Ibrahim : Kalau tidak salah saya, kita terhenti setakat jawapan terhadap pandangan kritikan daripada al-Imam Malik radhiyallahu anhu.

Tuan Guru : Baiklah, kesimpulan daripada perbincangan kita tadi, maka sepatutnya bagi seorang pengkaji perlu menilai dengan baik akan perkara ini. Bagi saya, pendapat al-Imam al-Zahabi seperti yang disebutkan di dalam kitabnya yang terkenal iaitu Siyar al-A’lam al-Nubala’ perlu untuk kita ketengahkan buat golongan ini.

Imam al-Zahabi rahimahullah sendiri mengatakan bahawa pendapat para ulama di dalam ilmu Jarah wa al-Ta’dil ( ilmu kritikan dan pujian terhadap Rawi) terkadang tidak terlepas daripada kesalahan.Namun kita perlu mengambil sikap sederhana di dalam permasalahan ini.

Peristiwa yang berlaku di antara al-Imam Malik radhiyallahu anhu dengan al-Imam Ibn Ishak radhiyallahu anhu perlulah dinilai dengan sebaiknya.

Malah al-Imam al-Zahabi mengatakan bahawa kedudukan al-Imam Ibn Ishak di dalam ilmu sirah tidak dapat dinafikan kehebatannya dan penerimaan ulama terhadapnya.Cuma di dalam permasalahan hadis hukum, ianya perlu dinilai semula.Bukanlah semuanya ditolak, malah ada yang sampai peringkat al-Hasan (juga boleh dibuat hujjah) dan jika beliau bertentangan dengan para ulama yang lebih thiqah daripadanya maka hadisnya akan dihukumkan sebagai Syaz.Maka hadis Syaz termasuk di dalam jenis yang dhoif dan tidak boleh dibuat hujah hukum.

Kalau kamu pelajari ilmu mustalah al-hadis maka tentu kamu akan memahami perkara ini dengan baik.Malah istilah Syaz yang digunakan oleh ulama Hadis bukanlah istilah yang biasa.Maksud sebenar syaz ialah seorang perawi yang thiqah yang meriwayatkan hadis , yang mana hadis tersebut bertentangan dengan hadis yang diriwayatkan daripada perawi yang lebih Thiqah daripadanya dan kedua-dua hadis tersebut tiada kemungkinan untuk digabungkan.

Jelas di sini para ulama khususnya al-Imam Zahabi sendiri mengiktiraf bahawa al-Imam Ibn Ishak adalah termasuk dikalangan rawi yang thiqah.Saya hairan bagaimana golongan “pemurni sirah “ ini mengatakan bahawa al-Imam Ibn Ishak ini adalah seorang yang tidak boleh diterima langsung hadisnya.

Ini jelas khianat terhadap ilmu hadis malah terhadap ulamanya.Saya tidak tahu bagaimana mereka ini akan berhadapan dengan al-Imam Ibn Ishak radhiyallahu anhu di Mahsyar kelak? Moga Allah taala memberikan ruang untuk mereka sedar akan kesalahan mereka.Aminn.

Ahmad dan Ibrahim : Aminn.Moga mereka berubah menjadi lebih baik.

Ahmad : Tuan Guru, jika tidak salah pengamatan saya, al-Imam Khatib al-Baghdadi rahimahullah pernah menyebutkan di dalam kitabnya Tarikh al-Baghdad jilid 1, antara sebab kenapa periwayatan hadis daripada al-Imam Ibn Ishak dikaji dengan teliti oleh para ulama adalah kerana beliau tasyayyu’ @ lebih ke arah Syiah. Malah beliau juga dikatakan seorang yang berfahaman Qadariyah. Jadi bagaimana dengan permasalahan ini Tuan Guru?

Tuan Guru : Pertama kamu perlu fahami dengan teliti peredaran zaman pada waktu tersebut.Seperti mana yang kita bincangkan sebelum ini, kita sedia maklum bahawa al-Imam Ibn Ishak hidup pada zaman pemerintahan Umawiyah dan Abbasiah. Kita sedia maklum pada zaman tersebut , para pemerintah cukup bermusuh dengan Saidina Ali karramallahu wajhah. Maksudnya siapa sahaja yang menyokong perjuangan Saidina Ali akan dihukumkan sebagai Syiah. Malah istilah Tasyayyu’ dan Syiah adalah merupakan dua istilah yang cukup berbeza.

Pembacaan kitab turath perlu kita selarikan dengan zaman pada ketika hukum tersebut dikeluarkan.

Saya masih teringat ketika saya belajar bersama Tuan Guru saya di Mesir iaitu Syaikhuna Murabbi Dr Yusri hafizahullah, pernah saya tanyakan berkenaan permasalahan kenapakah para ulama Syafieyah mengeluarkan hukum boleh dipecat imam-imam solat yang selalu benar membaca Surah al-Lahab ketika solat? Syaikhuna hafizahullah menjawab, ini perlunya ilmu sirah dan tarikh Islam.Fiqh berubah berdasarkan zaman dan tempat.Pada zaman tersebut , seseorang yang ingin rapat dengan pemerintah perlu malah wajib bagi mereka untuk menghina dan mencaci maki Saidina Ali karramallahu wajhah.Jadi ketika solat, para imam akan membacakan surah al-Lahab kerana kita sedia maklum bahawa Abu Lahab adalah bapa saudara Saidina Ali karramallahu wajhah. Di dalam al-Quran tidak terdapat ayat yang menghina Saidina Ali, maka dibacakan ayat ini seolah-olah ingin menghina ahli keluarga Saidina Ali.Maksudnya , tak dapat hina Saidina Ali, dapat hina ahli keluarganya pun jadilah. Oleh sebab itulah para ulama ketika tersebut mengeluarkan hukum sedemikian.

Tetapi sekarang, perkara tersebut berlaku lagi atau ianya sudah berakhir?Tentu sekali sudah berakhir.Mana ada seorang pun ulama dikalangan Ahlussunnah wal Jamaah Asya’irah dan al-Maturidiyah yang membenci Saidina Ali.Maka tiadalah masalah untuk membacakan ayat surah al-Lahab walaupun secara kerap.

Inilah fiqh yang sebenar.Kita bukan hanya membaca malah mengkaji pemikiran para ulama.Ini tidak akan kita dapati melainkan jika duduk dan belajar dengan para ulama.

Masalah beliau dituduh Qadariyah pula, maka ianya perlukan penjelasan dan dalil.Sekadar dituduh maka ini masih tidak jelas.Berapa ramai ulama pada zaman tersebut yang dituduh sebagai berfahaman Qadariyah.Maka ini perlu bukti dan pengkajian.Bukan sekadar menerima tuduhan tanpa bukti.

Ahmad : MasyaAllah, banyak betul perkara yang saya dapat pada hari ini.Malah ini lebih menambahkan rasa kerdil saya berbanding para ulama terdahulu.Umat zaman sekarang pula terlalu cepat menghukum.Malah menerima bulat-bulat kalam guru-guru mereka yang kononnya pemurni sirah. Bila kita menyebutkan kalam guru-guru kita , dituduhnya kita taasub membuta tuli. Tetapi jika mereka pula yang keluarkan kalam-kalam guru mereka tidak pula mereka mengatakan kelompok mereka juga taasub membabi buta.Pelik kan??

Ibrahim: Tuan Guru, sebelum kita tamatkan perbincangan kita pada hari ini, bolehkah Tuan Guru sebutkan para ulama Hadis yang meriwayatkan hadis daripada al-Imam Ibn Ishak?

Tuan Guru : Cukup ramai para ulama yang meriwayatkan daripadanya. Antara yang boleh saya sebutkan disini ialah, al-Imam al-Bukhari sendiri di dalam kitab Sahihnya. Namun hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam Ibn Ishak di dalam Sahih Bukhari diriwayatkan di dalam bentuk Muallaq. Muallaq ini maksudnya dibuangkan seluruh sanad hadis tersebut dan hanya dimasukkan matannya sahaja.Kita sedia maklum bagaimana manhaj yang digunakan oleh al-Imam Bukhari di dalam kitabnya. Setiap hadis yang beliau tidak ambil daripada perawinya sendiri atau perawi tersebut bukanlah gurunya maka beliau akan meriwayatkan dalam bentuk Muallaq.Muallaq di dalam Sahih Bukhari juga adalah Sahih.

Al-Imam Muslim juga meriwayatkan sebahagian hadis daripada al-Imam Ibn Ishak.Tetapi hadis tersebut diletakkan sebagai penguat kepada hadis yang lain.Maksudnya bukanlah sebagai sandaran utama, cuma sekadar penguat. Pentingnya, al-Imam Muslim turut mengiktiraf dan memasukkan di dalam kitabnya.

Antara ulama hadis yang lain yang meriwayatkan daripada al-Imam Ibn Ishak adalah al-Imam Abu Daud, al-Imam Tirmizi, al-Imam Nasa’ie, al-Imam Ibn Majah, al-Imam Ahmad Ibn Hambal, al-Imam Ibn Hibban, al-Imam Abu Ya’la, al-Imam al-Hakim al-Naisaburi,al-Imam Ibn Jarud, al-Imam Dara Quthni, al-Imam Thabrani, dan al-Imam al-Baihaqi.

Nah kamu perhatikan betul-betul. Kebanyakkan ulama hadis muktabar mengambil daripadanya.Bagaimana mereka boleh mendakwa kesemua riwayatnya ditolak mentah-mentah tanpa dikaji terlebih dahulu.

Menghukum tanpa mengkaji dengan teliti akan menjadikan otak seseorang tersebut sempit dan payah untuk menerima kebenaran.

Ibrahim: Allahu Akbar.Semakin bertambah tidak faham saya kepada golongan yang menuduh semberono ini.Sudahlah merosakkan pemikiran masyarakat. Malah semakin parah, masyarakat pula menganggap mereka sebagai orang yang pakar di dalam bidang sirah ini melebihi para ulama terdahulu.Terima kasih banyak Tuan Guru.

Tuan Guru: Alhamdulillah, selesai perbincangan kita pada hari ini.Pesanan saya, jangan berpada dengan apa yang saya sampaikan kepada kamu.Perlu untuk kamu melihat sendiri kepada kitab-kitab yang saya sebutkan sepanjang perbahasan.

Sikap yang patut dibuang bagi seorang penuntut ilmu adalah merasa cukup dengan apa yang ada. Perlu tamak di dalam menuntut ilmu.Teruskan pengkajian kamu. Moga kamu berdua dapat menjadi mata rantai penerus perjuangan para ulama salafussoleh terdahulu.

Ahmad dan Ibrahim : Terima kasih Tuan Guru. Kami berdua amat terhutang budi dengan Tuan Guru dan Ustazah.Moga Allah jua yang membalasnya.Doakan moga kami juga dapat mejadi seperti Tuan Guru.

Tuan Guru tersenyum sambil menjawab.

Tuan Guru: Jangan jadi macam saya. Mohonlah kepada Allah taala moga menjadi lebih daripada saya. Kalau kamu ingin menjadi seperti saya rugilah. Sebab saya sendiri memohon kepada Allah taala moga menjadi seperti al-Imam Syafie radhiyallahu anhu.

Mereka semua tertawa gembira dengan gurauan daripada Tuan Guru.Hari itu merupakan hari yang sangat berharga buat dua anak muda ini. Mereka mencium tangan dan dahi Tuan Guru sebelum berpisah.Di dalam hati mereka mendoakan moga Allah taala senantiasa memberikan kesihatan dan kekuatan kepada Tuan Guru sekeluarga.

P/S : Alhamdulillah tamat sudah perbahasan berkenaan al-Imam Ibn Ishak radhiyallahu anhu.Moga kita semua dapat mengambil manfaat daripada kisah perbincangan ini. Saya bukanlah yang terbaik di dalam menyampaikan penerangan ini.Hakikatnya , Allah taala jualah yang memberikan kefahaman kepada kita semua.Doakan semoga kita semua dapat bertemu para ulama yang soleh ini di syurga kelak.Aminn.

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Penuntut Masjid al-Azhar al-Syarif dan Masjid al-Asyraff,
Kaherah, Mesir

Jumaat, 25 September 2009

Dialog Ilmiyah Siri Ke-2 .. Ikuti Dengan Teliti Semoga Mendapat Manfaat


Ahmad tidak sabar-sabar menanti fajar esok menyinsing.Pertemuan semalam bersama Tuan Guru benar-benar memberikan faedah yang tiada tolok bandingnya.Teringat kata-kata seorang ulama “ Kalaulah para raja mengetahui apa yang kami rasai(manisnya ilmu)maka tentulah mereka akan memerangi kami untuk mendapatkannya”.

Setelah tiba waktu yang dijanjikan , Ahmad bergerak ke rumah Tuan Guru.Kali ini ditemani seorang kawannya iaitu Ibrahim yang turut berminat di dalam pengkajian ilmu sirah Islamiyah ini.Sebelum sampai di rumah Tuan Guru , Ahmad memberhentikan kenderaaannya buat membeli sedikit ole-ole buat Tuan Guru yang dikasihi.

********

Ahmad : Assalamualaikum…

Tuan Guru : Waalaikumussalam warahmatullah, Ahmad.. Tepat seperti yang dijanjikan semalam ye.Kebetulan Ustazah kamu masakkan nasi goreng istimewa pagi ini.Marilah kita makan dahulu sebelum sambung perbincangan kita yang tertangguh semalam.

Ahmad berbisik kepada Ibrahim : Rasa segan pula, setiap kali datang terasa seperti menyusahkan Tuan Guru sahaja.

Mereka makan sambil berbual-berbual ringan berkenaan isu semasa yang berlaku di negara Malaysia.Memang tidak dapat dinafikan betapa ilmu Tuan Guru menggunung.Bukan hanya isu agama dapat dikupasnya malah isu semasa negara juga dapat dikupasnya dengan menarik dan berlandaskan syarak.Selesai makan mereka bergerak ke ruang tamu.Sambil minum teh o panas yang dibuat oleh Ustazah (Isteri kepada Tuan Guru) mereka duduk-duduk sambil menghirup udara pagi yang benar-benar segar.

Tuan Guru : Baiklah,Bagaimana dengan perbincangan kita semalam?

Ahmad : Alhamdulillah Tuan Guru, perbincangan ringkas yang sangat padat.Tak sabar saya menanti hari ini.Rasa menyesal semalam tidak bawa perakam suara.Sebab itu hari ini saya bawa perakam suara untuk merakam perbualan kita.

Tuan Guru tersenyum melihat keletah Ahmad.Jauh disudut hatinya tersimpan rasa kagum kepada anak muda yang benar-benar mencintai agama.Ya, Allah taala juga pernah berfirman di dalam hadis QudsiNya melalui kalam Baginda sallallahu alaihi wasallam yang bermaksud : “Allah taala turut kagum(pandangan Rahmat ) dengan seorang pemuda yang mana tidak terpengaruh dengan syahwatNya pada ketika masih muda

Tuan Guru : Perbincangan kita terhenti di mana ye?

Ahmad : Semalam kita hanya sempat bincang sehingga kepada para ulama yang mengatakan bahawa al-Imam Ibn Ishak rahimahullah boleh dibuat sandaran hujah @ Thiqah.

Tuan Guru : Baiklah , ada apa-apa yang perlu saya terangkan lagi kepada kamu Ahmad?Atau ada perkara yang kamu rasakan kurang jelas ?

Ahmad : Boleh Tuan Guru terangkan para ulama yang memberikan kritikan kepada al-Imam Ibn Ishak?

Tuan Guru : Memang terdapat sebahagian ulama yang mengkritik al-Imam.Ini perkara yang biasa bagi seorang ulama.Bagaimana kita akan menjadi seorang yang berketerampilan jika tidak pernah dikritik?Hanya Rasulullah sallallahu alaihi wasallam dan para anbiya yang lain sahaja tidak boleh dikritik.Itupun, para anbiya’ terdahulu tetap diberikan teguran dan kritikan oleh Allah taala.Kritikan hakikatnya jika kita melihat daripada sudut positif maka akan menjadi positif.Sebaliknya yang suka mencari kelainan daripada para ulama umumnya akan meletakkan kritikan ini sebagai satu senjata menjatuhkan al-Imam Ibn Ishak.Ini jelas bertentangan dengan prinsip ilmu Islam.

Berbalik kepada persoalan kamu, antara ulama yang mengkritik al-Imam Ibn Ishak ialah al-Imam Yahya bin Said al-Qattan, al-Imam Malik bin Anas, al-Imam Sufyan, Imam Hammad bin Salamah, al-Imam Saadi,al-Imam Yazid ibn Zari’, al-Imam Nasa’ie dan al-Imam Jauzajani rahimahumullah.Ini semua kamu boleh rujuk daripada kitab al-Kamil fi Dhuafa’ al-Rijal , Kitab al-Dhuafa’ linnasa’ie, Kitab al-Dhuafa’ Li Abi Zur’ah al-Razi,Tarikh Uthman al-Darimi, Su’alat al-Burqani dan Kitab Ahwal Rijal.

Maka kamu perlu mengambil sedikit masa untuk mencari dan menkaji secara terperinci berdasarkan kitab-kitab yang saya sebutkan.

Ibrahim : Tapi Tuan Guru , saya pernah terbaca berkenaan kritikan-kritikan tersebut daripada tulisan seorang Ustaz ini.Hujahnya dilihat agak kuat seolah-olah al-Imam Ibn Ishak terus dianggap sebagai seorang penipu di dalam ilmu hadis.Tuduhan menipu @ Kazzab ini adalah tuduhan berat Tuan Guru.

****

Tuan Guru tersenyum sambil memanggil isteri kesayangannya.Ustazah Ummu Muhammad memang terkenal sebagai pendamping setia kepada Tuan Guru.Malah Ustazah Ummu Muhammad juga dalam diam turut merupakan salah satu gudang ilmu milik Tuan Guru.Isteri kesayangannya dipanggil untuk membantunya mengambilkan sebuah kitab karangan al-Imam Abi Ahmad bin Adiy al-Jurjani rahimahullah iaitu kitab al-Kamil fi Dhuafa’ al-Rijal.

*****

Ustazah Ummu Muhammad : Jilid berapa ya bang?

Tuan Guru : Jilid enam ya Ummu Muhammad.

Sebentar kemudian Ummu Muhammad menyerahkan kitab tersebut kepada suaminya yang tercinta.

Tuan Guru menyambung semula perbahasan setelah menyelak helaian kitab turath tinggalan ulama silam ini.satu demi satu helaian diselaknya dengan berhati-hati.Setiap gerak langkah Tuan Guru diperhatikan oleh kedua-dua anak muda yang penuh dengan adab Islam ini.

Tuan Guru: Benar Ibrahim, memang ada ulama yang menyebutkan bahawa al-Imam Ibn Ishak itu dituduh sebagai Kazzab @ penipu. Namun jika kamu sebagai seorang Qadhi, tidak boleh kamu jatuhkan hukuman setelah mendengar penjelasan sebaik-baiknya.Betul atau tidak? Atau kamu sekadar mendengar satu pihak mengeluarkan tuduhan manakala satu pihak lagi terkontang kanting tidak diberikan peluang.

Kenapa saya ambil kitab ini?Tidak lain untuk saya menunjukkan kepada kalian nas sebenar yang dinukilkan oleh al-Imam Ibn Adiy rahimahullah tentang mengapa sebahagian ulama mengatakan bahawa al-Imam Ibn Ishak sebagai Kazzab.Jika kita kaji dengan teliti, kalam para ulama yang mengkritik dengan mengatakan bahawa al-Imam Ibn Ishak ini adalah seorang Kazzab akan kembali kepada al-Imam Malik dan Imam Hisyam bin Urwah.

Cuba kamu tengok dengan jelas kalam ini.

أخرج ابن عدى بسنده عن سليمان بن داود قال : قال لى يحيى بن سعيد القطان : أشهد أن محمد بن إسحاق كذاب قال : قلت : ما يدريك؟ قال : قال لى وهيب بن خالد أنه كذاب قال : قلت لوهيب : ما يدريك ؟ قال : قال لى مالك بن أنس : أشهد أنه كذاب , قلت لمالك : ما يدريك ؟ قال هشام بن عروة : أشهد أنه كذاب , قلت لهشام : و ما يدريك ؟ قال : حدث عن امرأتى فاطمة بنت المنذر, و أدخلت عليّ و هى بنت تسع , و ما رآها رجل حتى لقيت الله

Maksudnya : Telah dikeluarkan oleh Ibn Adiy daripada sanadnya yang diriwayatkan daripada Sulaiman Bin Daud katanya : Yahya bin Said al-Qattan telah berkata kepadaku : Aku bersaksi bahawa Muhammad bin Ishak adalah seorang penipu@ kazzab.Aku bertanya ( Sulaiman) : Apa yang menyebabkan kamu berkata sedemikian? Kata Yahya : Wuhaib bin Khalid yang mengatakan kepadaku bahawa Muhammad bin Ishak adalah kazzab. Aku bertanya( Sulaiman ) pula kepada Wuhaib: Apa yang menyebabkan kamu berkata sedemikian? Maka kata Wuhaib : Malik bin Anas yang mengatakan sedemikian. Maka aku bertanya pula kepada Malik bin Anas tentang perkara ini : Maka kata Malik : Apa yang menyebabkan kamu berkata sedemikian? Maka jawab Malik : Hisyam bin Urwah mengatakan bahawa aku bersaksi Muhammad bin Ishak adalah kazzab. Maka aku bertanya pula kepada Hisyam : Apa yang menyebabkan kamu berkata sedemikian? Kata Hisyam : Muhammad bin Ishak mengatakan bahawa dia telah meriwayatkan hadis daripada isteriku Fatimah binti Munzir.Sedangkan Fatimah berkahwin denganku ketika berumur 9 tahun dan beliau tidak pernah dilihat oleh mana-mana lelaki sehinggalah beliau meninggal dunia.

Nah Ibrahim, cuba kamu perhatikan dengan teliti perbahasan ini.Apa sebab yang menyebabkan sebahagian ulama mengatakan Muhammad bin Ishak adalah Kazzab?Hanya kerana al-Imam Hisyam bin Urwah menafikan periwayatan hadis Muhammad bin Ishak daripada isterinya Fatimah binti Munzir rahimahallah.

Malah al-Imam Ahmad bin Hanbal turut memberikan pembelaan kepada Muhammad bin Ishak dengan mengatakan bahawa mungkin al-Imam Muhammad bin Ishak mengambil riwayat daripada Fatimah binti Munzir melalui belakang pintu atau ketika Saidatina Fatimah binti Munzir keluar menuju ke Masjid untuk solat. Dan mungkin juga Muhammad bin Ishak datang meminta izin untuk bertemu Fatimah binti Munzir untuk meriwayatkan hadis sedangkan Hisyam tidak mengetahui perkara ini.

Al-Imam Ibn Hibban menyebutkan di dalam kitab al-Thiqaat oleh al-Imam Ijli rahimahullah : Perkara ini ( meriwayatkan tanpa melihat orang tersebut) bukanlah sesuatu yang menjatuhkan seorang ulama di dalam ilmu hadis.Ada di kalangan Tabien seperti al-Aswad dan Alqamah yang meriwayatkan daripada Saidatina Aisyah radhiyallahu anha tanpa melihat kepadanya.Bahkan hanya mendengar suara Saidatina Aisyah.Begitu jugalah dengan Ibn Ishak, beliau hanya mendengar suara daripada Fatimah tanpa melihatnya.

Ahmad : Tuan Guru, bagaimana pula dengan kalam Imam Malik yang mengatakan bahawa Ibn Ishak itu kazzab?

Tuan Guru : Ahmad, jika kita pelajari dengan teliti ilmu Jarah wa Ta’dil (ilmu komentar tentang perawi hadis) maka kita akan dapat ketahuinya secara teliti.Permasalahan Imam Malik mengkritik al-Imam Ibn Ishak ini termasuk di dalam permasalahan komentar @ kritikan daripada sesama ulama sezaman atau di dalam bahasa Istilah para ulama hadis ialah al-Aqran.

Al-Imam Bukhari rahimahullah juga turut memberikan pendapat di dalam permasalahan ini di dalam kitabnya al-Qiraah Khalfa al-Imam dengan mengatakan bahawa tidak akan selamat seseorang tersebut daripada tohmahan orang lain kepadanya.Tohmahan sebegini tidaklah menjatuhkan kredebilitinya sebagai seorang ulama hadis.Kritikan tersebut perlu dengan hujah ilmu dan dalil yang menguatkannya.Malah al-Imam Ibrahim pernah mengkritik al-Sya’bi sepertimana al-Sya’bi mengkritik Imam Akramah.Ini tidaklah menjatuhkan kredebiliti mereka sebagai ulama hadis terkemuka.al-Imam Ibn Abdil Bar rahimahullah juga turut memberikan pendapat yang hampir sama dengan al-Imam Bukhari rahimahullah.Ini disebutkan didalam kitabnya Jami’ Bayan al-Ilm.

Jadi kesimpulannya, tohmahan daripada al-Aqran ( ulama sezaman) tidak memberikan kesan jika tiada bukti kukuh di atas tuduhan dan tohmahan tersebut.

Malah jika kamu kaji dengan teliti al-Imam Malik bukanlah marah kepada Muhammad bin Ishak kerana beliau tidak pandai di dalam bidang Hadis. Malah al-Imam Malik marah kepada al-Imam Muhammad bin Ishak kerana beliau selalu mengambil cerita-cerita peperangan Baginda sallallahu alaihi wasallam daripada cucu cicit Yahudi yang telah masuk Islam.Maka beliau sering bertemu dengan mereka mengambil cerita-cerita pelik daripada cucu cicit Yahudi tersebut. Maksudnya al-Imam Malik marah disebabkan perkara ini.Bukannya semua perkara Imam Malik mengkeji al-Imam Ibn Ishak.al-Imam Ibn Ishak juga mengambil ilmu tersebut untuk pengetahuan dirinya bukan sebagai sandaran hujah. Ini disebutkan oleh al-Imam Ibn Adiy di dalam kitabnya al-Thiqaat jilid ke 7.

Ibrahim : MasyaAllah, banyak benar perkara yang baru sekarang saya mendapatkan pencerahan.Selama ini saya merasakan segala tulisan yang ditulis oleh golongan yang menggelarkan diri mereka sebagai “pemurni sirah” ini adalah benar belaka.Rupanya banyak perkara yang mereka sembunyikan hanya sekadar ingin membenarkan pihak mereka dan mempersalahkan ulama lain.

Tuan Guru: Sebab itulah ilmu ini perlu berguru wahai Ibrahim.Tidak cukup dengan hanya membaca semata-mata.Jika hanya membaca tanpa berguru maka akhirnya diri rasa syok sendiri.Merasakan dirinya sudah lengkap, tidak boleh ditegur.Adab juga telah lenyap.Terus meletakkan sangka buruk kepada para ulama terdahulu.Seolah-olah para ulama dahulu yang menerima kitab al-Imam Ibn Hisyam dan Ibn Ishak rahimahumallah adalah golongan yang tidak mengkaji seperti mereka.Sedang jika dibandingkan masa belajar para ulama dengan mereka jauh panggang dari api.Entah bilalah golongan ini mahu sedar.Moga Allah taala membantu mereka dan memberikan sinar hidayah.

Ketika ditamatkan perbualan azan zohor telah berkumandang di Masjid berdekatan rumah Tuan Guru.Maka mereka berhenti berbincang sebentar dan bersiap-siap menuju ke Masjid untuk menunaikan solat berjemaah.

Tuan Guru : Lepas solat nanti kita makan nasi, Ustazah Ummu Muhammad dah masakkan masakan istimewa untuk kita.Jadi selepas itu bolehlah kita sambung semula perbincangan kita yang tertangguh.Masih banyak yang perlu kita terangkan tentang al-Imam Ibn Ishak.

Ahmad dan Ibrahim mengangguk setuju.Mereka mengucapkan jutaan terima kasih kepada Tuan Guru di atas pengorbanan masa dan tenaga hanya semata-mata untuk berbincang tentang perkara ini.

*******

P/S : akan di sambung perbahasannya pada esok hari ..Nantikan ye..

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Penuntut Masjid al-Azhar dan Masjid al-Asyraff,
Rumah Kedah Hayyu 10,
Kaherah Mesir..

Khamis, 24 September 2009

Dialog Ilmiyah berkenaan al-Imam Muhammad Bin Ishak rahimahullah...Ikuti Dengan Teliti dan Lapang Dada..

Seorang murid bertemu gurunya menceritakan satu masalah yang dia hadapi ketika mengikuti sebuah pengajian yang disampaikan oleh seorang ustaz di sebuah surau.Permasalahannya adalah berkenaan al-Imam Muhammad bin Ishak rahimahullah.Ikuti perbincangannya dengan Tuan Gurunya tersebut.

*******

Ahmad : Assalamualaikum Tuan Guru.

Tuan Guru: Waalaikumussalam warahmatullah.Oh Ahmad. Masuklah. Duduk sekejap ya, saya nak minta ustazah buatkan teh untuk kita berdua.

Ahmad : Eh Tuan Guru tak perlu susah-susah. Lagipun saya datang sekadar ingin berbincang dengan Tuan Guru berkenaan satu masalah.

Tuan Guru : Tak mengapa, tak susahkan pun, memang ini yang Baginda sallallahu alaihi wasallam ajarkan. Tiga perkara yang perlu disegerakan , pertama : Bilamana jenazah telah hadir, maka perlu disegerakan pengkebumiannya, yang kedua: jika seorang anak dara telah tiba masanya maka perlu dipercepatkan perkahwinannya, dan yang ketiga: bilamana tetamu datang, perlu dipercepatkan hidangannya.

Ahmad tersenyum gembira.Inilah bahagianya bersama para ulama.Setiap gerak lakunya adalah ilmu dan bersandarkan sunnah Baginda sallallahu alaihi wasallam.

Setelah minuman dihidangkan, Tuan Guru terus bertanya Ahmad.

Tuan Guru : Oh ya , kamu cakap tujuan kamu ke sini adalah untuk membincangkan satu masalah.Nampaknya macam agak berat sahaja.

Ahmad: Ya Tuan Guru.Baru-baru ini saya mengikuti sebuah pengajian Sirah di surau berdekatan dengan kampung saya.Cuma saya pelik, kenapa ustaz tersebut selalu benar mencerca dan mempertikaikan al-Imam Muhammad bin Ishak.Setahu saya , al-Imam Ibn Ishak ini merupakan salah seorang ulama sirah yang terkenal.Katanya para ulama menolak Ibn Ishak dan tidak menerima langsung hadis yang diriwayatkannya.Adakah ini benar Tuan Guru?Bolehkah Tuan Guru ceritakan siapakah sebenarnya al-Imam Muhammad bin Ishak ini?

Tuan Guru tersenyum mendengar permasalahan yang diceritakan oleh Ahmad.

Tuan Guru : Seseorang bilamana mendapat sesuatu perkara , jika tidak dikaji dengan benar maka beginilah jadinya.Rasa bangga dengan apa yang ada, terus ingin menunjukkan bahawa dirinya ada penyelamat kepada masyarakat.Kononnya pegangan sekarang tidak tepat.Maka dialah penyelamat bangsa dan agama.Inilah padahnya bila ilmu jiwa tidak diamalkan.Malah yang mengamalkannya dianggap sesat dan zindiq.

Beginilah Ahmad.Saya tidak mahu menuduh mana-mana pihak atau mempersalahkan.Jika dia hujahkan dengan ilmu. Maka kita juga perlu lakukan demikian.Kamu perlu ingat Ahmad, jangan dahulukan amarahmu bilamana berdepan dengan golongan sebegini.Nanti kamu yang kecundang.Mohon pertolongan sebanyak-banyaknya dengan Allah taala moga Dia memberikan petunjuk kepada kita di dalam menghadapi zaman fitnah sebegini.

Tuan Guru menyambung perbahasannya.

Tuan Guru : Sebelum saya lanjutkan perbahasan.Ingin saya jawab dahulu persoalan kamu secara ringkas.Jika kamu tanyakan adakah benar al-Imam Ibn Ishak ditolak semuanya oleh ulama? Maka saya jawab, ini terlalu berlebih-lebihan dan tidak dibina atas dasar ilmu.Ya benar , seseorang itu tidak lepas daripada kesalahan.Mana ada manusia yang maksum melainkan para anbiya dan Rasul Allah.Namun jika kamu ingin membahaskan tentang seorang ulama, perlu dahulukan adab dan merasakan diri ini kerdil di sisi mereka.Masalahnya sekarang, merasakan diri lebih besar berbanding para ulama dahulu.Maka adab sudah tiada lagi.

Ahmad : Bolehkah Tuan Guru ceritakan, bilakah al-Imam dilahirkan dan dengan siapakah beliau berguru?

Tuan Guru : al-Imam Ibn Ishak hidup diantara tahun 80H hingga 151H.Ini bermakna beliau sempat merasai zaman dua khilafah iaitu Khilafah Bani Umawiyyah dan Bani Abbasiah.Beliau juga sempat bersama dengan zaman 12 orang khalifah iaitu Abdul Malik Marwan,al-Walid bin Abd Malik, Sulaiman bin Abd Malik,Sayyidina Umar bin Abd Aziz,Yazid bin Abd Malik,Hisyam bin Abd Malik,al-Walid bin Yazid, Yazid bin al-Walid,Ibrahim bin al-Walid,Marwan bin Muhammad,Abu al-Abbas al-Saffah dan Abu Jaafar al-Mansur.

Al-Imam Ibn Ishak rahimahullah mula belajar sejak kecil lagi.Gurunya amat ramai sekali. Malah ini disebutkan oleh al-Imam Ibn Hajar al-Asqallani rahimahullah di dalam kitabnya al-Tahzib.Beliau juga pernah bertemu dengan Sayyiduna Anas bin Malik radhiyallahu anhu dan beliau melihat Sayyiduna Anas memakai serban berwarna hitam dan beliau ketika kecil juga sempat bertemu dengan Sayyiduna Said bin Musayyab rahimahullah .Ini seperti yang dinukilkan oleh al-Imam Khatib al-Baghdadi rahimahullah di dalam kitabnya Tarikh Baghdad.

Antara guru-guru beliau ialah ayahnya sendiri iaitu Ishak bin Yasar, bapa saudaranya iaitu Musa bin Yasar, Aban bin Uthman, Basyir bin Yasar, Said bin Abi Hind , Said al-Maqburi, Abbas bin Sahl bin Saad, Abdul Rahman bin Hurmuz, Muhammad bin Ibrahim al-Taimi, Abu Jaafar al-Baqir, Fatimah binti Munzir , Muhammad bin Syihab al-Zuhri , dan lain-lain rahimahumullahu taala.

Tuan Guru menarik nafas perlahan-lahan lalu menghelakannya dengan tenang.

Tuan Guru: Cuba kamu perhatikan betul-betul Ahmad.Betapa para ulama dahulu benar-benar bersungguh menuntut ilmu.Bukan seperti orang sekarang, baru setahun dua menuntut, terus pulang dan mendabik dada bahawa dirinya adalah ulama besar jentera perubah masyarakat.Pengemudi bahtera pembaharuan. Sedang diri sendiri tidak sedar bahawa dirinya langsung tidak sebanding dengan kasut al-Imam pada zaman tersebut.Jangankan diri al-Imam malah kasutnya juga lebih mulia berbanding golongan sebegini.

Ahmad tertawa lucu mendengar tamsilan yang diberikan oleh Tuan Guru.Pedih benar mendengarnya.

Ahmad : Betul cakap Tuan Guru.Bukan kasut sahaja, malah debu di tapak kasut al-Imam lebih baik jika dibandingkan dengan golongan sebegini.

Tuan guru tertawa mendengar sampukan Ahmad.

Ahmad: Tapi Tuan Guru , dalam pengajian tersebut, Sang Ustaz banyak benar menukilkan kalam-kalam para ulama besar yang memberi komentar terhadap peribadi al-Imam.Bagaimana ya?

Tuan Guru : Inilah kesalahan orang muda zaman sekarang.Suka benar ambil berita sebelah pihak.Mentang-mentanglah al-Imam telah meninggal dunia.Maka dikomen sesuka hati mereka. Ilmu itu amanah. Mengapa tidak diceritakan semuanya dengan jelas.Disebutkan kalam ulama yang menghina dan mencaci disamping menyebutkan kalam ulama yang memuji dan menyanjung.Ini tidak.Hanya kalam yang memberikan komentar sahaja dipaparkan.

Perlu diingat Ahmad.Masyarakat sekarang jenisnya pemalas dan cepat percaya dengan hanya melihat pangkat yang ada pada penyampai.Jika yang menyampaikannya ada gelar PHD dan Doktor maka akan terus dipercayai bulat-bulat tanpa usul periksa.Kononnya ilmu itu dengan pangkat PHD yang ada.Itulah pentingnya orang seperti kamu mengambil PHD dan mengambil tempat orang-orang ini dengan segera.Biar ilmu yang disampaikan itu benar dan jitu.Asli dan dipercayai sumbernya.

Saya pernah mendengar ada orang menyebutkan bahawa al-Imam Rafie rahimahullah mengatakan bahawa seseorang tersebut tidak akan dianggap berjaya melainkan setelah dipuji oleh gurunya sendiri.

Nah, ini kalam yang disebutkan oleh al-Imam Zuhri rahimahullah, guru kepada al-Imam Ibn Ishak kepada muridnya ini.Katanya :

لا يزال بالمدينة علم جم ما كان فيهم ابن إسحاق

Maksudnya: Kota Madinah akan senantiasa dipenuhi dengan ilmu pengetahuan jika Muhammad bin Ishak ada di dalamnya.

Al-Imam Khatib al-Baghdadi rahimahullah menukilkan kalam al-Imam Syafie rahimahullah ketika memuji al-Imam Ibn Ishak.al-Imam Syafie rahimahullah menyebutkan :

من أراد أن يتبحر في المغازي فهو عيال على محمد بن إسحاق

Maksudnya: Sesiapa yang ingin benar-benar mengetahui secara mendalam tentang ilmu sejarah peperangan maka dia berhajat @ memerlukan kepada Muhammad bin Ishak

Al-Imam Abu Zur’ah al-Dimasyqi rahimahullah juga menyebutkan:

ابن إسحاق رجل قد اجتمع الكبراء من أهل العلم على الأخذ عنه

Maksudnya: Ibn Ishak merupakan seorang ulama yang mana para ulama yang hebat di dalam ilmu turut mengambil faedah daripada beliau.

Ini cuma sebahagian pujian ulama tentang dirinya.Malah yang memuji ini bukanlah orang-orang picisan.Malah semuanya merupakan wali Allah taala dan para ulama yang bertaqwa serta dikenali keilmuan mereka.

Ahmad: Jadi komentar mereka terhadap al-Imam tidak benarlah ??

Tuan Guru: Setiap manusia tiada lepas daripada kesalahan.Semuanya pasti punya kelemahan.Tidak dinafikan al-Imam Ibn Ishak juga turut dikomentar oleh sebahagian ulama hadis.Ada yang menerimanya sebagai sandaran hujah dan ada yang tidak menerimanya.

Antara ulama yang mengatakan bahawa al-Imam Ibn Ishak adalah seorang yang thiqah adalah al-Imam Ali bin al-Madini rahimahullah.Ini disebutkan di dalam kitab Ilalul hadis libni al-Madini.Antara ulama lain yang memuji dan mengatakan bahawa al-Imam Ibn Ishak adalah thiqah dan boleh dibuat hujah adalah al-Imam Abu Muawiyah , al-Imam Ibn Uyaynah, al-Imam Ahmad ibn Hambal, al-Imam Ibn Idris al-Hafiz,al-Imam Ibn Saad, al-Imam Syu’bah, al-Imam Abdullah ibn Mubarak,dan al-Imam Ijli rahimahumullah.

Malah sebahagian ulama seperti al-Imam Ya’qub bin Syaibah ,Muhammad bin Abi Syaibah dan Ibn Mihraz rahimahumullah bertanya sendiri kepada al-Imam Ali ibn al-Madini berkenaan Muhammad bin Ishak maka al-Imam menjawab mengatakan bahawa beliau adalah thiqah dan hadis yang diriwayatkan olehnya Sahih dan boleh dibuat hujjah.

Ini semua kamu boleh rujuk di dalam kitab Sua’lat Ibn Abi Syaibah , Kitab Ma’rifatul al-Rijal dan Kitab Tabaqat al-Imam Ibn Saad.Maka kamu akan lebih jelas akan kata-kata mereka.

Sebab itulah saya hairan kenapa mereka-mereka yang mengaku membawa risalah agama ini suka benar mengatakan sesuatu tanpa menyebutkan dengan jelas akan perbahasan sebenar tentang al-Imam Ibn Ishak? Malah terus mengatakan bahawa al-Imam Ibn Ishak langsung tidak diterima hadisnya disisi ulama hadis.Ini satu tohmahan malah satu fitnah kepada al-Imam Ibn Ishak.Malah bukan hanya fitnah kepada Imam Ibn Ishak, tetapi juga fitnah kepada para ulama hadis yang lain.Inilah masalahnya jika belajar dengan orang yang tidak dipastikan ilmunya.

Ahmad kena ingat, saya sebutkan disini hanya sebahagian ulama yang memuji al-Imam dan mengambil beliau sebagai sandaran dan mengatakan bahawa beliau adalah seorang yang thiqah.
InsyaAllah esok kamu datang lagi ke sini, bawa catatan untuk kamu catat isi penting yang akan saya sampaikan. Tidak dapat dinafikan ada ulama yang memberikan kritikan keras terhadap al-Imam Ibn Ishak. Selanjutnya kita bincang esok ya.Kebetulan saya ada temujanji dengan seseorang diluar.Esok datang lagi ya Ahmad.Habiskan dulu teh itu, dah sejuk pun .

Tuan Guru tertawa sambil menghirup teh sejuk di atas meja.Ahmad juga turut tertawa dengan usikan Tuan Guru.Ahmad begitu gembira dengan pertemuan hari ini bersama Tuan Guru.Ilmu yang disampaikan secara bersahaja sedikit sebanyak menolak tohmahan dan sangka buruk beliau terhadap al-Imam Ibn Ishak.

P/S: Cerita ini saya adaptasikan daripada Kitab “ Muhammad bin Ishak Imam Ahlul Maghazi wa al-Siyar” karangan al-Syeikh Muhammad Abdullah Abu Shoailik hafizahullah salah seorang ulama daripada negara Jordan.Sengaja saya buat dalam bentuk perbincangan antara murid dan gurunya kerana kita mengetahui bahawa pembacaan berat agak sukar dibaca jika ditulis dengan bentuk karangan berbentuk fakta.Maka saya ubah caranya menjadi bentuk penulisan dialog moga senang dihayati dan diingati bersama.Terima kasih kepada al-Fadhil Ustaz Ibnu Nafis kerana sudi meminta saya membahaskan tentang perkara ini.Esok saya akan sambung semula perbahasan ini dalam perbincangan seterusnya diantara Ahmad dan Tuan Gurunya.Nantikan sambungnya..

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Rumah Kedah Hayyu 10,
Penuntut al-Azhar dan Masjid al-Asyraff,
Kaherah Mesir

Ahad, 20 September 2009

Kenangan Idulfitri Ardhul Kinanah 2009


Salam IdulFitri buat semua..Maafkan segala salah dan silap.. Penuhkan Idulfitri dengan perkara yang berfaedah moga mendapat RahmatNya..

Rindu pada Mak , Ayah dan adik-adik di Kampung...

Di sini saya ada sertakan gambar kenangan sambutan perayaan kami di Mesir Bumi Anbiya'..Terubat rindu bila bersama sahabat-sahabat..Kurang la sikit sedih tue :) ..

Minal Aidin Wal Fa Izin..Kullu Am Wa Antum Bi Khair..

Gambar di sini:

[ Sambutan Idulfitri 2009 di Ardhul Kinanah]

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Rumah Kedah Hayyu 10,
Kaherah Mesir

Sabtu, 19 September 2009

Monolog Ramadhan Terakhir...

Hari ini hari terakhir Ramadhan. Pada waktu saya menulis , telah masuk 1 Syawal.30 hari berlalu dengan pantas.Masih terngiang-ngiang di telinga saya bacaan al-Quran yang dibacakan oleh Syaikhuna Murabbi Dr Yusri hafizahullah. Terasa enak. Sungguh saya katakan Ramadhan kali ini sangat berbeza dengan Ramadhan yang pernah saya lalui.

Rindu para Ibu dan Ayah serta adik-adik di kampung tidak perlu saya ungkapkan.Hanya Allah taala jua yang mengetahui rintihan hati ini.Namun saya selalu memohon kepadaNya agar melimpahkan rahmat dan inayahNya kepada keluarga saya dan seluruh umat Islam.

30 hari menahan lapar dahaga.Mengikat nafsu yang bergelora.Hati penuh karat ini cuba mencari-cari jalan cahaya menujuNya.Moga taubat hambaMu yang hina ini Kau terima Ya Tuhanku,Ya Arhamarrahimin.Aku bimbang Ya Allah, Aku bimbang 30 hari ini berlalu dengan sia-sia.Walau zahirnya ramai melihat seolah aku beribadah.Namun, batinnya kosong hampa tidak berguna.

Aku bukanlah hamba kepada Ramadhan.Mana mungkin seorang hamba menjadi hamba kepada hamba yang lain.Aku hanya Hamba kepada Pemilik Ramadhan itu sendiri.Tuhan semesta alam yang meletakkan dan memberikan keistimewaan kepada Ramadhan.Jika Allah taala dan RasulNya tidak meletakkan bahawa engkau mulia wahai Ramadhan.Demi Allah , aku juga tidak akan memuliakanmu wahai Ramadhan.Namun Tuhan semesta Alam.Pemilik Arasy memuji dan memberikan engkau kelebihan, Junjungan Besar Muhammad sallallahu alaihi wasallam juga memberikan pengiktirafan kepadamu wahai Ramadhan.Maka aku merasa sangat jauh jika dibandingkan denganmu.Pintalah padaNya , moga aku sekali lagi dapat berdakapan mesra denganmu wahai Ramadhan.Moga aku dapat merasai belai dan indahnya bercinta denganmu Wahai Ramadhan.Ingin bercinta dengan Allah taala dan RasulNya terasa amat jauh.Cukuplah bercinta dengan makhlukNya yang dipuji oleh lisan NabiNya sallallahu alaihi wasallam.Beribadahlah sesungguh-sungguhnya pada Malam 1 Syawal ini.Laksanakan solat sunat Tasbih empat rakaat dua salam.Banyakkan berzikir buat mengingatiNya.


Esok pagi, bermulalah episode baru di dalam kehidupanku.Adakah aku mampu lakukan sepertimana aku lakukan ketika bersamamu wahai Ramadhan?Moga Allah taala memberikan inayah kepadaku.Hakikatnya aku tidak punya apa-apa.Semuanya daripadaNya.

Seusai mandi dan menunaikan solat Subuh, makan dahulu buang sebiji dua tamar.Baginda sallallahu alaihi wasallam melakukan sedemikian.Jika tiada tamar, makanlah apa sahaja yang ada buat mengalas perut,serta menunjukkan rasa perbezaan dengan hari sebelumnya yang dilarang makan dan minum pada waktu pagi setelah terbit fajar.

Pakailah pakaian yang cantik.Sebaiknya putih buat mengingatkan diri jika bergembira sekalipun, mati boleh datang bila-bila masa.Jika ada pakaian yang berwarna selain putih maka disunatkan juga untukmu memakainya buat melahirkan rasa syukur kepadaNya yang memberikan nikmat umur dan sihat kepada kita.

Keluarlah menuju ke Masjid sambil bertakbir kegembiraan.Jangan keringkan bibirmu tanpa zikir dan takbir.Ini syiar yang mesti dilaksanakan.Bertakbir melahirkan kegembiraan.Bertakbir mengingat kebesaran Tuhan. Ramai yang bertakbir, namun jiwanya kosong dengan hakikat takbir.Kamu sebut “ Allahu Akbar” yang bermaksud Allah Maha Besar. Namun, nafsu dan geloramu masih engkau besarkan. Dunia dan isinya masih engkau kejar dan anggap besar berbandingNya.Engkau tak ubah seperti menanam tebu di bibir.Tiada guna. Malah takbir itu akan menempelak engkau kelak di hadapanNya.

Berjalanlah menuju ke Masjid mengikut jalan yang agak jauh.Dan pulang semula menggunakan jalan yang dekat.Gembirakan kanak-kanak yang engkau temui.Berikan mereka onde-onde buat kenangan.Biar mereka gembira.Allah taala telah mengkhususkan satu pintu khas di Syurga hanya untuk orang-orang yang mengembirakan kanak-kanak.Laksanakan perintah Allah taala dan RasulNya sebelum solat didirikan.Tunaikan pembersih jiwa batinmu.Zakat wajib yang perlu engkau tunaikan.Lebihkan keluarannya. Aku hairan, Bila engkau ingin membeli sesuatu untuk dirimu, maka engkau tidak teragak-agak untuk menghabiskan hartamu walau mahal sekalipun.Tetapi mengapa bilamana seorang saudaramu memerlukan bantuan orang berada sepertimu, maka engkau tangguh-tangguhkan urusanmu??.Apa kamu ingat harta itu milik kamu selamanya? Kamu akan bawanya ke kuburmu??

Kamu kena ingat.Mungkin kamu kaya hanya kerana berkat doa si miskin dan si yatim tersebut.Disebabkan mata hatimu telah buta dengan dunia.Maka engkau tidak akan nampak selama-lamanya hakikat ini.

Gembiralah kerana ini adalah hari gembira.Namun bezakan cara gembira kita dengan cara gembira orang bukan Islam.Kita gembira ada batasnya, ada sempadannya.Jangan dilepasi sempadan itu.Kelak kamu yang rugi.Jangan bergaduh dan marah-marah pada hari ini.Tangguhkan dahulu amarahmu.Ingatkan semula dirimu bahawa ini hari yang Allah taala berikan nikmat kepada makhlukNya yang beriman untuk bergembira.Jangan engkau langgar perintahNya hanya semata ingin menurut amarahmu .

Ramadhan, sungguh aku tidak pernah melihat dirimu, namun ku rasai kehadiranmu.Ku hiba dengan pemergianmu.Ku tetap nantikanmu Ramadan.



p/s: Salam IdulFitri saya ucapkan kepada semua , terutama kepada Ayah, Mak, dan adik-adik di Kampung Tong Pelu Pedu.Abang sentiasa rindukan kalian.Saudara mara di kampung.Keluarga di Kampung Pahit , Perak ..Guru-guru di KISAS , SMKA Baling, SMIDU ,SK Panglima Awang dan SK Datin Fatimah yang banyak membimbing diri ini. Murid-muridku di SMIDU Maafkan segala dosa kesalahanku pada kalian.Doakan diri ini diperantauan.Semoga dapat bertemu lagi.

Khamis, 17 September 2009

Ziarah Syeikhuna al-Allamah al-Muhaddis Muhammad Ibrahim hafizahullah dan Para Auliya' di Iskandariah


Tiada apa yang ingin disampaikan..Moga semua dapat menumpukan sungguh-sungguh malam-malam terakhir bersama Ramadhan yang tercinta ini..

Semalam saya bersama sahabat-sahabat berkesempatan untuk berbuka puasa bersama Syaikhuna al-Allamah al-Muhaddis Syeikh Muhammad Ibrahim al-Kattani hafizahullah..Ziarah ini bertujuan berbincang dengan Syaikhuna berkenaan pembacaan kitab Sahih Bukhari anjuran PMRAM pada 17-20 Oktober 2009 ini..

Alhamdulillah Syaikhuna bersetuju..Kepada sesiapa yang belum mendaftarkan diri silalah daftarkan secepat mungkin untuk Majlis Ilmu yang julung kali diadakan sebegini..

Alhamdulillah sempat juga semalam Ziarah Maqam para auliya di sekitar Iskandariah..terasa nur dan keberkatannya..Sempat juga bersama para sahabat membaca sedikit qasidah karangan al-Imam Busiri rahimahullah di sisi pengarang kitabnya iaitu al-Imam Busiri sendiri..

Semoga kita semua dapat selalu bersama dengan para ulama..Tak dapat bersama, sekurang-kurangnya jangan membenci para ulama ..

Maaf sudah beberapa hari tidak mengemaskini blog..Agak sibuk kebelakangan ini.. Doakan semoga diberikan keberkatan masa oleh Allah taala kepada kita semua..Amin

Gambar kenangan di Iskandariah ada di sini [ Ziarah Ulama ]

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Kaherah Mesir

Isnin, 14 September 2009

Sumbangan Amat Diperlukan ...Mohon Perhatian

Salam Ramadhan semua, bersempena dengan bulan mulia penuh keberkatan ini, saya mohon sumbangan dari ikhwah , akhawat dan para pembaca blog ini untuk membiayai proses pembedahan adik IFFAH HANANI BINTI ABDULLAH (anak Ustaz Abdullah & Ustazah Mekiah, kedua-duanya merupakan guru di Sekolah Menengah Islam Darul Ulum Pokok Sena, Kedah Darul Aman) yang didapati mengidap penyakit jantung berlubang. Kos pembedahan dianggarkan sebanyak RM 30 000 (Ringgit Malaysia tiga puluh ribu) dan akan dijalankan pada awal bulan Oktober ini. Sumbangan anda bolehlah di bank in kan ke dalam akaun ABDULLAH BIN RAMLI BIMB 02 011 02 041397 0 atau WAN AMINUDDIN BIN WAN ALI BIMB 02 011 02 044200 0 @ May Bank WAN AMINUDDIN BIN WAN ALI 1520 2301 4419.(Tolong maklumkan kepada saya selepas bank in) Sumbangan amat dialu-alukan...




Ust Abdullah (Memakai Jubah)


p/s: Saya mengenali al-Fadhil Ustaz Abdullah Ramli dan Ustazah Mekiah ketika sempat mengajar di SMIDU tahun lepas.Pengorbanan mereka untuk melahirkan generasi pelapis pejuang Islam sangat dikagumi.Moga semua dapat menyampaikan sumbangan walaupun sedikit kepada mereka.

Biaya itu terlalu besar, maka mohon sangat-sangat untuk sebarkan sebanyak mungkin berita ini moga semua dapat melaksanakan tanggungjawab sebagai mukmin...

Muslim sesama muslim ibarat satu tubuh.Sakit satu anggotanya, maka akan terasa keseluruhan anggotanya akan kesakitannya..

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Rumah Kedah , Hayyu 10,
Kaherah Mesir...

Jumaat, 11 September 2009

Layakkah Kita Bergelar Al-Azhari??

Teringat saya sebuah ungkapan yang sangat menggugah jiwa bilamana salah seorang ulama al-Azhar iaitu Fadhilatul al-Allamah al-Muhaddis al-Sufi Dr Muhammad Zaki Ibrahim al-Husaini al-Syazuli rahimahullah meninggal dunia.Ungkapan ini disebutkan oleh salah seorang ulama al-Azhar al-Syarif bagi melahirkan kesedihan dengan hilangnya sebuah permata umat yang amat berharga. Maaf saya terlupa siapakah yang menyebutkan kalam hikmah ini.

Kalam yang disebutkan itu adalah :

إذا مات الأزهرى بكت السماوات و الأرض

Maksudnya: Jika mati seorang yang bergelar Azhari(yang pernah belajar di al-Azhar) maka akan menangislah seluruh langit dan bumi dengan pemergiannya.

Kalau kita semak kembali lembaran sejarah para ulama terdahulu yang belajar di pangkuan al-Azhar, maka perkataan ini sangat sinonim dan sangat bersesuaian sekali.

Namun sekarang , adakah kalam ini masih boleh untuk kita guna pakai kepada graduan yang tamat pengajiannya di al-Azhar?Fokus perbincangan saya pada kali ini bertumpu kepada seluruh pelajar Malaysia yang pernah dan sedang belajar di al-Azhar al-Syarif.Para ulama yang ada sekarang di al-Azhar al-Syarif memang tidak dapat dinafikan kewibawaannya.Namun pelajarnya? Adakah benar-benar menjiwai para ulama di sini atau sekadar pergi ke kuliah, duduk sebentar mendengar pengajian atau sekadar ke kuliah menyempurnakan urusan peperiksaan kemudian pulang dan rehat sepanjang tahun tanpa rasa malu dan sedar bahawa diri semakin lama semakin jahil.

Adakah title @ pangkat sebagai Azhari itu terlalu murah untuk diberikan kepada golongan manusia sebegini??

Saya tidaklah ingin mengatakan bahawa sistem kuliah sebenarnya sedikit demi sedikit menghakis kewibawaan seorang pelajar di al-Azhar al-Syarif.Tetapi jika diteliti , hakikatnya memang begitu.Bilamana bidang agama dipecahkan kepada bahagian-bahagian tertentu, Kuliyah Syariah, Usuluddin, Lughah dan lain-lain maka secara tak langsung pelajar juga akan menjadi semakin malas.Pelajar yang hanya belajar di Kuliyah Syariah maka ilmu lain seperti Aqidah dan lain-lain tidak akan menjadi tumpuan lagi.Manakala yang belajar di Kuliyah Usuluddin pula, ilmu Fiqh dan Perundangan Islam terus diabaikan.Pelajar Kuliyah Lughah Arabiyah pula bilamana terlalu sibuk dengan Syair Jahili dan Prosakata Arab maka ilmu Usuluddin dan Syariah terus ditinggalkan.

Saya tidak menafikan bahawa umat semakin lemah dan perlukan pembahagian.Namun pembahagian bagaimana yang kita fahami?Adakah bilamana al-Azhar membahagikan kuliyah seperti sekarang maka ilmu-ilmu lain yang tiada kaitan dengan Kuliyah kita maka akan terus dipinggirkan??Masalahnya ini yang berlaku sekarang.

Bilamana pulang ke Malaysia , bila disuruh mengajar kitab maka natijahnya sangat mendukacitakan.

Ustaz, boleh kami ingin belajar kitab Fiqh Syafie dengan ustaz?” seorang pelajar meminta izin daripada Ustaznya.

Emm, Ustaz dulu belajar Kuliyah Usuluddin @ Lughah, Tak pandai sangat bab Fiqh ni.Kitab lain boleh la” jawab ustaz tersebut sambil tersipu-sipu malu.

Situasi ini saya yakin masih ada dan akan ada jika keadaan seperti sekarang berterusan.Saya berani menyebutkan perkara ini kerana saya sendiri berada di al-Azhar al-Syarif.Berapa ramai pelajar Kuliyah Syariah yang berjaya menamatkan pengajian di Universiti namun bila disuruh membaca kitab , MasyaAllah…rasa kurang yakin, malah terlalu banyak kesalahan.Istilah di dalam ilmu fiqhnya terlalu lemah, usul fiqh juga terlalu lemah, Nahu dan Saraf apatah lagi.


Ini yang berlaku dan inilah hakikat yang perlu disedari oleh semua pelajar di Universiti al-Azhar al-Syarif.Oleh sebab itulah , bilamana pelajar lulusan al-Azhar pulang ke Malaysia, maka selalunya akan berlaku pertembungan dengan sahabat-sahabat daripada lulusan Pondok.Malah tidak keterlaluan saya katakan , yang belajar dipondok lebih memahami dan mengerti apa tujuan menuntut Ilmu Allah taala.

Disebabkan itulah maka lebih ramai orang memandang tinggi pada lulusan selain Mesir.Bukan saya ingin menyuruh kita dipandang tinggi tapi sekurang-kurangnya, jangan biarkan orang lain memandang rendah pada al-Azhar al-Syarif itu sendiri disebabkan kesalahan kita.

Situasi seperti yang saya sebutkan tadi saya kira masih baik kerana sang Ustaz mengaku kelemahannya. Namun kebanyakkan yang berlaku sekarang, bilamana menyandang gelar al-Azhari maka sewenang-wenangnya membahaskan segala isu.Malah terlalu malu ingin mengatakan “ Saya tidak tahu, izinkan saya rujuk kembali”.

Terus terang saya katakan, kamu tidak akan memperolehi ilmu “ Saya Tidak Tahu” melainkan jika kamu bertalaqqi dan berada bersama dengan para ulama.Malah ini diakui oleh para ulama Dunia seperti Syaikhuna Habib Ali al-Jifri hafizahullah.Ini ilmu jiwa.Ilmu yang hanya akan diperolehi oleh golongan yang ditarbiyah oleh para ulama yang juga bilamana tidak tahu akan menjawab “ Maaf Saya tidak Tahu”.

Perangai pelajar al-Azhar yang sering saya lihat adalah, sering kagum dengan orang lain.Tapi dia sendiri tidak ingin mencari bagaimana orang yang dia kagumi belajar dan menuntut ilmu sebelum menjadi seorang yang dikagumi.

Sudah letih saya menyebutkan perkara ini.Makin disebut, makin ramai akan terasa.Benarlah sabda Baginda sallallahu alaihi wasallam:

من يرد الله به خيرا يفقهه في الدين

Maksudnya: Sesiapa yang Allah taala inginkan kebaikan padanya maka Allah taala akan jadikan dia salah seorang ulama umat.

Kata Syaikhuna Fahmi Zamzam hafizahullah , hadis ini jelas menunjukkan bahawa orang Alim itu adalah pilihan Allah taala.Terpulanglah kepada kamu, jika kamu ingin termasuk di dalam orang yang menjadi pilihan Allah taala maka belajarlah dengan bersungguh-sungguh dan biar kena caranya.Jangan berpada apa yang ada.Ya benar, pangkat dan kelulusan itu penting.Namun, apa guna pangkat dan kelulusan tapi hakikatnya kosong hampa tidak berguna.

Saya tidak akan marah kalau ramai menghina Azhari Malaysia yang ada sekarang kalau keadaan berterusan seperti sediakala.Namun saya marah kalau orang ramai menghina Azhari yang benar-benar meletakkan dirinya sebagai calon ulama pemimpin Umat yang menyedari peri pentingnya Azhari di mata Masyarakat.

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Penuntut Masjid al-Azhar al-Syarif & Masjid al-Asyraff,
Kaherah Mesir

Khamis, 10 September 2009

Siri Perbahasan Binatang Pertama ..

Saya memang suka melihat binatang. Bukan lihat semata-mata, namun turut memperhatikan adakah binatang tersebut boleh dimakan atau tidak berdasarkan mazhab para ulama.Pernah saya pergi berjalan-jalan ke Zoo Negara Mesir yang terletak di Giza seorang diri semata-mata ingin memerhatikan tentang jenis-jenis haiwan yang boleh dimakan dan yang tidak boleh dimakan.Saya ke sana berbekalkan sebuah kitab yang sangat bermanfaat iaitu Hayat Hayawan al-Kubra yang dikarang oleh al-Imam Muhammad bin Musa bin Isa al-Damiri al-Syafie rahimahullah wafat pada 808 hijriyah.Ketika pulang ke Malaysia baru-baru ini antara tempat yang paling ingin saya lawati ialah Zoo Negara.Alhamdulillah Allah memberikan kesempatan kepada saya untuk pergi ke Zoo Negara.Malah pada hari saya dan adik-adik pergi,pengunjung di Zoo Negara sangat sedikit maka ianya memudahkan untuk saya melihat haiwan-haiwan tersebut tanpa gangguan manusia lain. InsyaAllah kita akan sama-sama bahaskan dari masa ke semasa berkenaan haiwan-haiwan ini.Saya akan memulakan perbahasan dengan membincangkan tentang haiwan daratan.

Pasti pembaca akan tertanya kenapa tiba-tiba Ust Nazrul ingin membahaskan berkenaan binatang?Saya cuma sekadar ingin berkongsi dengan para pembaca, sekurang-kurangnya ilmu kita berkenaan haiwan yang boleh dimakan atau tidak akan makin bertambah.Malah ini juga menguatkan iman kita bahawa Islam adalah agama yang terbaik yang membahaskan segalanya tentang kehidupan termasuk haiwan.


SINGA
Justify Full

Ini merupakan binatang yang terkenal.Singa mempunyai nama yang cukup banyak di dalam bahasa Arab. Ibn Khaluyah mengatakan bahawa nama singa menjangkau sehingga 500 nama.Antara nama-nama singa ialah al-Asad, Usamah, Baihas, Na’aj, Jaghdab,al-Harith,Haidarah,Dawwas, Ri’bal,Zufar(seperti nama seorang ulama bermazhab Hanafi),al-Sabu’, Dhargham,Dhaigham,Thaisar,al-Anbas,al-Ghadanfur, al-Farafisoh,al-Qaswarah dan lain-lain.

Al-Imam Damiri mengatakan bahawa ini jelas menunjukkan singa merupakan haiwan yang sangat dihormati.Para hukama’ mengatakan “ Banyaknya nama pada seseorang tersebut, menjadi tanda bahawa si empunya nama merupakan seorang yang mulia”.

Apakah hukum memakan singa?

Al-Imam Syafie, Abu Hanifah , Ahmad bin Hanbal , Daud al-Zohiri dan jumhur para ulama radhiyallahu anhum mengatakan bahawa HARAM bagi seseorang memakan singa. Manakala al-Imam Malik radhiyallahu anhu mengatakan bahawa makruh hukumnya memakan singa.Perlu difahami, terkadang al-Imam Malik menggunakan perkataan makruh tetapi maksudnya adalah haram.Tetapi di dalam permasalahan ini para ulama Malikiyah telah menerangkan dengan lebih lanjut bahawa makruh di sini bermaksud tidak haram untuk dimakan.

Kenapa diharamkan memakan singa?

Al-Imam Mawardi mengatakan bahawa al-Imam Syafie rahimahullah mengharamkan untuk kita memakan singa kerana ianya memburu bintang menggunakan taringnya.

UNTA


Ini juga merupakan bintang yang terkenal.Merupakan binatang yang menjadi tunggangan dan sumber makanan kepada bangsa arab zaman berzaman.Unta juga banyak jenisnya. Antara jenis-jenis unta ialah al-Arhabiyah (unta yang digunakan oleh Bani Arhab daripada bangsa Hamdan),Syazqamiyah (dinisbahkan kepada Bangsa Syazqam),al-I’diyah, al-Majdiyah, al-Syadniyah, dan al-Mahriyah. Masih terdapat banyak unta liar.Golongan arab mengatakan bahawa unta liar ini adalah merupakan saki baki keturunan unta daripada Kaum Aad dan Thamud(iaitu kaum Nabi Hud dan Nabi Saleh alaihi al-salam).Ini seperti yang disebutkan oleh al-Imam Damiri rahimahullah.

Hukum memakannya adalah HALAL menurut jumhur para ulama.Nabi Allah Ya’qub alaihi al-salam dikatakan mengharamkan dirinya untuk memakan daging unta dan susunya.Ini kerana Baginda alaihi al-salam diserang penyakit urat yang bermula daripada pangkal paha hingga ke buku lali.Baginda mendapati tiada sesuatu pun boleh digunakan untuk mengubatinya melainkan daging unta dan susunya.Maka dengan sebab itulah Baginda mengharamkannya kerana bimbang menyakiti unta tersebut.Kisah ini disebutkan oleh al-Imam Damiri di dalam kitabnya Hayat Hayawan al-Kubra.

Ulama berbeza pendapat di dalam masalah memakan daging unta adakah ianya membatalkan wudhuk atau tidak?

Para Sahabat Baginda sallallahu alaihi wasallam dan ulama yang berpendapat tidak membatalkan wudhuk jika memakannya ialah Saidina Abu Bakr al-Siddiq, Umar, Uthman, Ali, Ibn Mas’ud, Ubai bin Kaab, Ibn Abbas, Abu Darda’,Abu Talhah al-Ansori,Abu Umamah al-Bahili, A’mir ibn Rabi’ah , jumhur para Tabi’ien ,Abu Hanifah, Malik, Syafie dan Para ulama Syafieyah.
Manakala para ulama yang mengatakan batal wudhuk jika memakannya ialah al-Imam Ahmad bin Hanbal,Ishak bin Rahuyah,Yahya bin Yahya, Ibn Munzir dan Ibn Khuzaimah radhiyallahu anhum.

DUBUK


Binantang ini merupakan binatang buas yang banyak terdapat di negara Afrika.Antara keajaiban yang terdapat pada Dubuk ialah terdapat pertukaran jantina mengikut masa.Menurut al-Imam Damiri rahimahullah, dubuk akan menjadi jantan selama setahun dan akan bertukar selepasnya menjadi betina selama setahun.Ini bermakna ketika tahun menjadi jantan ianya tidak boleh mengandung, tetapi ketika tahun menjadi betina maka ianya boleh untuk mengandung.Arnab juga sebegini menurut sebahagian para ulama.

Hukum memakannya ?

Halal untuk dimakan disisi al-Imam Syafie, al-Imam Ahmad bin Hanbal,Ishak Rahuyah,Abu Thaur, al-Imam Laith dan para ulama Hadis yang lain radhiyallahu anhum.Manakala al-Imam Malik radhiyallahu anhu mengatakan bahawa makruh hukumnya memakan dubuk.

Manakala al-Imam Abu Hanifah,Muhammad al-Syaibani, Qadhi Abu Yusuf, al-Thauri, dan salah satu pendapat al-Imam Ahmad mengatakan bahawa ianya haram untuk dimakan.Ini kerana bagi mereka binatang ini adalah termasuk di dalam binatang buas yang berburu menggunakan taring.

Mengapa al-Imam Syafie membenarkan untuk memakan dubuk?

Ini adalah kerana dubuk menurut al-Imam Syafie radhiyallahu anhu tidaklah menggunakan sangat taringnya untuk berburu.Malah jika tiada taring sekalipun binatang ini boleh hidup berbeza dengan singa.Binatang ini juga terkenal hanya suka mengambil sisa makanan yang dimakan oleh binatang lain.

Al-Imam Syafie juga menyebutkan bahawa dubuk dimakan dan dijual di antara Safa dan Marwah.Tiada seorang ulama pun yang melarangnya.Ini kerana arab juga menyukai dagingnya.Perlu kita fahami , antara syarat untuk membolehkan kita memakan sesuatu ialah melihat kepada makanan yang dipilih oleh arab yang bertamadun.Maka dubuk termasuk di dalam jenis makanan yang dibenarkan untuk dimakan.

Diriwayatkan bahawa Saidina Saad bin Abi Waqqas juga memakan dubuk.Manakala Saidina Ibn Abbas radhiyallahu anhum mengharuskan untuk kita memakannya.

Perbahasan akan datang kita akan bincangkan berkenaan binatang yang lain pula.Nantikan perbahasannya.

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Penuntut al-Azhar al-Syarif dan Masjid al-Asyraf,
Kaherah Mesir